Hej!
Skulle vilja få mysigare på altanen med lite växter, men allt dör. Solen ligger på från tidig morgon till 14-tiden och det blir fruktansvärt varmt på altanen på dagarna. Har provat olika blommor, någon liten buske etc men allt dör av värmen. Denna sommar har jag en kaktus på bordet och den trivs bra. Men skulle vilja ha någon större växt som gör altanen lite lummigare. Vad finns det?
 
Vilken växtzon? Vill du ha tips på växter för urna/kruka, klätterväxter för vägg eller spaljé, eller vill du anlägga en rabatt?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vilken växtzon? Vill du ha tips på växter för urna/kruka, klätterväxter för vägg eller spaljé, eller vill du anlägga en rabatt?
Hej.
Växtzon 6. Bor i Luleå.
Gärna växter för kruka. Vill ha någon växt som man kan plantera i en långsmal kruka och ställa längs väggen t ex. Men gärna någon större växt som blir lite högre också och som planteras i kruka.
 
C
Lavendel, till exempel, men för alla växter gäller att de måste vänjas vid solen gradvis. Låt dem först stå i skuggan, sedan kortare stunder i solen, sedan längre. Hur mycket sol de tål från start beror på hur de har stått i plantskolan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
(Missade zonen, lavendel blir knappast perenn hos dig, särskilt inte i kruka. Andra kan säkert tipsa om perenna växter för zon 6.)
 
Pelargon, eldkrona, blyblomma, dahlior funkar fint i stark sol i kruka. Men som ovan skrev måste dem vänjas gradvis vid solen, de flesta blommor från handlare drivs ju upp i växthus och är därför inte vana vid direkt solljus :)
Jag har även tomater i kruka som trivs fint i solen. Finns sorter som blir som små buskar som inte behöver bindas upp/ha stöd
 
KristinaRT
Det brukar inte vara solen så mycket som värme men ffa torka som är problemet.
Låt växter anpassa sig gradvis och var väldigt noga med vatten.

Tyvärr tror jag det är svårt att hitta något som klarar sig året runt (speciellt i kruka) hos dig med de förutsättningarna. Satsa istället på antingen sommarväxter/ettåringar, eller försök sänka temperaturen/skugga så perenner med kapacitet att överleva vintern hos dig klarar sig.
Alt 3, om du har möjlighet, är typ medelhavsväxter som klarar sommaren hos dig, men behöver stå svalt och ljust resten av året (min 4 plusgrader och mycket ljust)….
 
Om du har något ställe där det är svalt och ljust på vintern kan du övervintra medelhavsväxter där, en källare med fönster t ex.
Jag gillar olivträd i kruka för soliga lägen, övervintrar i källaren. Bor i zon 4 själv.
En ettårig favorit är solrosen, även om det är väl sent att så dem nu.
 
Jag tror inte det behöver vara kört med kruka, men en utmaning. Jag vill tipsa om facebookgruppen Trädgårdspyssel i norr.
 
Oregano. Hade en i fem år som varken togs in på vintern eller vattnades mer än att ca halva krukan får regn när det regnar snett och från rätt håll. Sommaren 2018 tålde den inte så den behöver i alla fall någon typ av fukt under en sommar.
30 kr på närmaste mataffär och så drar man isär rotklumpen i flera mindre delar. Skadar inte att pröva.
 
Hej!
Tack för alla svar.
Jag har inte frågat specifikt om perenner utan önskar 1-åriga växter helst, så man kan byta ut varje sommar.
Har inga perenner utan endast ettåriga i kruka utomhus på somrarna.
 
KristinaRT
rebeccaanilssson rebeccaanilssson skrev:
Hej!
Tack för alla svar.
Jag har inte frågat specifikt om perenner utan önskar 1-åriga växter helst, så man kan byta ut varje sommar.
Har inga perenner utan endast ettåriga i kruka utomhus på somrarna.
Lavendel och pelargoner är tåliga. De behöver nog vänjas vid solen (ställ dem i skugga på balkongen några dagar först), och glöm inte vattna dagligen!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Problemet är inte värme eller sol utan vatten. Om du missar att vattna ibland så får du satsa på sukulenter, men de växer sällan snabbt och stora exemplar är dyra.

Alternativt införskaffar du stora självvattnande krukor och sätter påminnelse att kolla nivån dagligen.
 
Lavendel, behöver inte ens jord.
 
Pelargoner, som tidigare nämnts, tagetes, chili, palettblad alla dessa tål extrem värme på altanen. Jag har själv en altan i sydväst i Skåne och det blir så varmt att det inte går att vara där när solen ligger på.
Sedan har jag i år testat scharlakanssalvia vilket funkar men kräver passning med vatten.
Alla växter måste vänjas vid altanen vilket jag gör genom att skugga dem i början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.