Cheesen
Dan1891 Dan1891 skrev:
Är en sån sladd så hemskt mycket bökigare att dra runt än en "vanlig" förlängningssladd menar du?
Jag har ju några 3fas skarvar hemma... Och en 10 meters väger mer än en 50meters 220V sladd.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad händer när man kör över 3faskabeln med klipparen då, blir det blixt och dunder eller bara en klippare till tippen?
Menar du 3 poligt CEE? Det är väl inte 3fas?
Jag trodde de var 1fas.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har ju några 3fas skarvar hemma... Och en 10 meters väger mer än en 50meters 220V sladd.
Men 3 polig CEE är väl inte 3fas? Det är väl 1fas som ska klara större strömuttag? (än vanliga Schuko)
 
Cheesen
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men 3 polig CEE är väl inte 3fas? Det är väl 1fas som ska klara större strömuttag? (än vanliga Schuko)
Ja det är ju sant.. det är en sån där klump som ingen har i huset... Skulle tro att den gräsklipparen blir rätt svårsåld. Du behöver montera uttag samt köpa en ny sladd då dina nuvarande inte fungerar.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det är ju sant.. det är en sån där klump som ingen har i huset... Skulle tro att den gräsklipparen blir rätt svårsåld. Du behöver montera uttag samt köpa en ny sladd då dina nuvarande inte fungerar.
Absolut...Men jag tänker ju på möjligheten att kunna ha en redigt stark, kraftig 230V elektrisk klippare!
Jag skulle nog vilja ha en sån.
 
Unikt namn
Dan1891 Dan1891 skrev:
Menar du 3 poligt CEE? Det är väl inte 3fas?
Jag trodde de var 1fas.
Ah det är en sån du menar.
Känns dock som att sladd krånglet skulle göra en sådan pjäs svårsåld.
Det lär snart komma batteridrivna med liknande prestanda, om det inte redan finns.
 
Fairlane
Tja, en 16A i schuko borde fungera för inte är det jämförbart med laddning av elbil. Så länge klipper man inte gräset utan paus.

Jag klipper sladdrivet och den går inte konstant under tiden jag klipper. Tror heller inte riktigt man behöver den effekten i praktiken särskilt ofta.
 
CEE17 är väl inte klassad på annat sätt än CEE7? Båda 16A varianterna ska tåla samma belastning.

Min erfarenhet är att det funkar bra med en vanlig sladdklippare. Dock inte på samma grupp som diskmaskinen….
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Cheesen
När jag kollade våran Flymo så blev jag förvånad över att den bara har en 1500W motor. Det verkar vara lite standard på sladdklippare. (Ja jag googlade en del igår kväll av nyfikenhet) Så kom jag ihåg en sak.. 1500W är maximala tillåtna kraften som en hushållsprodukt får utnyttja i USA. (Dom har mindre kräm på andra sidan Atlanten)
Gräsklippare är ju på en global marknad så man anpassar sig troligen till den största konsumentmarknaden. Vi har en annan motor på klipparen här men klipparen är anpassad efter den Amerikanska hushållsmarknaden.

Tror inte vi någonsin kommer att se en kraftfull sladdklippare så länge som Nordamerika envisas med sitt undermåliga elsystem.
 
Men jänkarna har väl 110 V så det är ju andra motorer där i alla fall?
Vi har köpt en liten Stiga nu och den gör sitt jobb (är bara 50 m2 oslingat yta). Men den väsnas som om den hade 10 kW. Varför lägger konstruktörerna av gräsklippare och hushållsassistenter inte mer vikt på ljuddämpning?
 
Cheesen
T Thomas_Blekinge skrev:
Men jänkarna har väl 110 V så det är ju andra motorer där i alla fall?
Vi har köpt en liten Stiga nu och den gör sitt jobb (är bara 50 m2 oslingat yta). Men den väsnas som om den hade 10 kW. Varför lägger konstruktörerna av gräsklippare och hushållsassistenter inte mer vikt på ljuddämpning?
Annan motor men samma chassi. Chassit för en 1500w motor lär nog funka dåligt med en motor på 3000w. Likaså lär nog en 1500w motor funka dåligt i ett chassi gjort för en 3000w motor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.