J Jackeee skrev:
Då är frågan vad en annan bästa lösning kan vara. Solceller eller förslaget med att byta systemet?
Som andra sagt, enklast blir nog en luftvärmepump. Att sätta in ett vattenburet system med radiatorer går nog aldrig att räkna hem om ni inte ska bo där bra länge.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Solceller är ingen lösning för att fixa billigare eluppvärmning. Solceller är absolut bra men inte för uppvärmning.

Kolla att ftxen är ren. Är den inte roterande så fundera på byta. Kostar 25k om du gör det själv.

Har du öppen planlösning så sätt in en LLVP. Sätt ftx på 18 grader och LLVP på 22
. Då behöver el batteriet förmodligen bara användas när temperaturen går under nollan.
Varför skulle han byta om den inte är roterande? Den senaste stora jämförelsen mellan olika modeller visade ju att verkningsgraden på nyare modeller bara skiljer ett par % mellan typerna medans problemet med retur-fukt på roterande gör att om jag köper ett nytt FTX aggregat idag skulle jag helt klart välja bort de roterande modellerna.
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Som andra sagt, enklast blir nog en luftvärmepump. Att sätta in ett vattenburet system med radiatorer går nog aldrig att räkna hem om ni inte ska bo där bra länge.
Så med andra ord, att sänka graderna på FTX för att istället köra med luftvärmepump. Vad kan en sådan besparing vara?
 
J Jackeee skrev:
Så med andra ord, att sänka graderna på FTX för att istället köra med luftvärmepump. Vad kan en sådan besparing vara?
Omöjligt att säga för en utomstående tyvärr. Det beror på COP/SCOP-värdet på värmepumpen samt så spelar planlösningen också stor del i hur väl pumpen fungerar.
helt klart värt det och bra mycket bättre blir det iaf.
Värmebatteriet i din FTX-är direktel med ett COP-värde på 1 vilket är jäkligt ineffektivt.

Jag har också ett värmebatteri på min FTX, det har jag helt stängt av och låter ist bergvärmen värma upp huset då det är mycket mer energieffektivt.
Jag hade inte koll på att det fanns ett sådant inledningsvis och den förra ägaren hade ställt det på 20 grader, jäklar vad det drog el innan jag kom underfund med det.
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Omöjligt att säga för en utomstående tyvärr. Det beror på COP/SCOP-värdet på värmepumpen samt så spelar planlösningen också stor del i hur väl pumpen fungerar.
helt klart värt det och bra mycket bättre blir det iaf.
Värmebatteriet i din FTX-är direktel med ett COP-värde på 1 vilket är jäkligt ineffektivt.

Jag har också ett värmebatteri på min FTX, det har jag helt stängt av och låter ist bergvärmen värma upp huset då det är mycket mer energieffektivt.
Jag hade inte koll på att det fanns ett sådant inledningsvis och den förra ägaren hade ställt det på 20 grader, jäklar vad det drog el innan jag kom underfund med det.
Tack Micke! Ska kika vidare på detta.
 
Attitudeswe
T TypRätt skrev:
Varför skulle han byta om den inte är roterande? Den senaste stora jämförelsen mellan olika modeller visade ju att verkningsgraden på nyare modeller bara skiljer ett par % mellan typerna medans problemet med retur-fukt på roterande gör att om jag köper ett nytt FTX aggregat idag skulle jag helt klart välja bort de roterande modellerna.
Min systemair som jag installerade för 1 år sedan minskar rotationshastigheten för att torka inneluften om dess fuktmätare upptäcker att det behövs. Min 30år gamla platt örmeväxlare var mycket mindre effektiv. Klarar nu 0grader med LLVP jfr 4grader tidigare innan el element behöver slås på -> 20% effektivare
 
Fick i dag en offert av en aktör. Beskrev min situation och de kom tillbaka med offerten nedan. Som jag förstår är det ett rakt byte från befintliga Husqvarna till nya apparater från Swegon. Har efterfrågat vad detta skulle leda till för besparing i kr och kWh (inväntar svar). Några synpunkter? Eller ska addera något till detta?

Omfattning:
Utbyte av FTX aggregat samt luftvärmeaggregat
Total 100 149 kr
 
Lite mer pengar än jag trodde. Då kör ni alltså vidare med direkt-el via luftvärmeaggregat och kanske en liten besparing med nytt effektivare FTX så det blir ca 24.000 kWh per år(?) Hade varit intressant om det funnits någon modig firma/leverantör som kunde offerera luftvärme med värmepump till. Tyvärr har priserna och leveranstider på värmepumpar skjutit nästan rakt uppåt nu.
 
Ja det där kommer inte göra någon större skillnad på elförbrukningen. Inte mycket till uppgradering för 100 papp.

Om du vill undvika att dra vattenburna radiatorer kanske det går att sätta en eller två rejäla kanalvärmare (typ https://soliduct.se/cww-160-3-2-5.htm) och mata dessa med tex en luft/vatten-värmepump?

Annars kan du som tidigare föreslaget gå på lösningen med en luft/luft-värmepump (om du har någorlunda öppen planlösning)

Hade aldrig lagt 100 papp på en sån lösning som föreslås.
 
Attitudeswe
V Viktor_F skrev:
Ja det där kommer inte göra någon större skillnad på elförbrukningen. Inte mycket till uppgradering för 100 papp.

Om du vill undvika att dra vattenburna radiatorer kanske det går att sätta en eller två rejäla kanalvärmare (typ [länk]) och mata dessa med tex en luft/vatten-värmepump?

Annars kan du som tidigare föreslaget gå på lösningen med en luft/luft-värmepump (om du har någorlunda öppen planlösning)

Hade aldrig lagt 100 papp på en sån lösning som föreslås.
För 100k kan du ju få 4st luft luft och med dom skulle du sänka förbrukningen med 60-70%.

Offerten fixar ju driftsäker ventilation och kanske 5% besparing. Samt att batteriet var förberett för dockning med luft vatten
 
Hade samma lösning eller ja luftvärmaren satte efter FTX. Men iaf satte in en LVP sparade en 50-60% men är ju inget samankopplat reglersystem. Vet inte om du kan sätta olika börvärden i ditt sytem? För du vill att FTX ska återvinna så mycket som möjligt, men du vill inte att värmaren ska gå på i onödan. Samtidigt vill man inte ha för kall utluft från FTX/luftvärmaren.
 
Attitudeswe
boihus123 boihus123 skrev:
Hade samma lösning eller ja luftvärmaren satte efter FTX. Men iaf satte in en LVP sparade en 50-60% men är ju inget samankopplat reglersystem. Vet inte om du kan sätta olika börvärden i ditt sytem? För du vill att FTX ska återvinna så mycket som möjligt, men du vill inte att värmaren ska gå på i onödan. Samtidigt vill man inte ha för kall utluft från FTX/luftvärmaren.
Om man bor söder om sthml och hade ett så välisolerat hus att värmd tillluft kunde hantera värmebehövet så tror jag inte man behöver något värmebatteri alls utanför FTXen om man primärt värmer med LLVP.

Man kan ha 2 LLVP för redundans och komfort om, eller rent av 3 om planlösningen är besvärlig...

Det finns FTXer med inbyggt 2kW värmare. Jag köpte en sådan för 1.5 år sedan flr 25k som jag sen fick injusterad för 3k efter att jag bytt själv...
 
J Josth skrev:
Lite mer pengar än jag trodde. Då kör ni alltså vidare med direkt-el via luftvärmeaggregat och kanske en liten besparing med nytt effektivare FTX så det blir ca 24.000 kWh per år(?) Hade varit intressant om det funnits någon modig firma/leverantör som kunde offerera luftvärme med värmepump till. Tyvärr har priserna och leveranstider på värmepumpar skjutit nästan rakt uppåt nu.
J Josth skrev:
Lite mer pengar än jag trodde. Då kör ni alltså vidare med direkt-el via luftvärmeaggregat och kanske en liten besparing med nytt effektivare FTX så det blir ca 24.000 kWh per år(?) Hade varit intressant om det funnits någon modig firma/leverantör som kunde offerera luftvärme med värmepump till. Tyvärr har priserna och leveranstider på värmepumpar skjutit nästan rakt uppåt nu.
Som jag misstänkte, tack för input. Ska inte absolut inte nappa på offerten men efterfrågar ju en seriös aktör som kan ge en förbättring för min situation. Inser nog att det krävs att jag även inkluderar en värmepump till för att lösningen ska göra skillnad.
 
boihus123 boihus123 skrev:
Hade samma lösning eller ja luftvärmaren satte efter FTX. Men iaf satte in en LVP sparade en 50-60% men är ju inget samankopplat reglersystem. Vet inte om du kan sätta olika börvärden i ditt sytem? För du vill att FTX ska återvinna så mycket som möjligt, men du vill inte att värmaren ska gå på i onödan. Samtidigt vill man inte ha för kall utluft från FTX/luftvärmaren.
Det smidigaste och billigaste lösningen kanske är att just installera en LVP...?
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Några rekommendationer på en bra LLVP?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.