Hej,

har ett hus som byggt 1944.

Har tänkt att tilläggsisolera invändigt och jag undrar hur mycket man kan isolera?
Har tidigare isolerat utsidan med 70mm stenulls-skiva.

Nuvarande konstruktion ser ut så här (från stommen och in) :

Plankvägg (stomme) : 70mm
Träfiberskiva (tretex) : 20mm
Liggande plankor : 20 mm
Puts : 30 mm
Gips-skiva : 10 mm


Putsen är i väldigt dåligt skick och faller isär.

Min tanke är att riva ner till stommen och regla upp på nytt.
Men hur mycket?

Hur ser ni på ångspärr gällande detta? vart ska den sitta isåfall?

Väldigt tacksam för er tankar och idéer.

Mvh Alexander
 
Kan du göra en bild i paint hur väggarna du vill tilläggsisolera ser ut i profil? Samt vilken sida ut, Är ingen expert i ämnet men det kommer underlätta för nästa och kanske slår till något i huvudet på mig själv.

Mvh.
 
Har gjort några enkla ritningar i profil, ej skalenliga men ni kanske kan se ändå.

Första bilden är hur det ser ut idag.

Andra bilden är hur jag tänkt göra. Men blir osäker på hur mycket man faktiskt kan isolera invändigt samt vart i konstruktionen ångspärren ska sitta.

tacksam för er feedback.
 
  • Skiss av en väggkonstruktion i profil med beskrivning av olika lager som gips, isolering och panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritade profilsnitt av en väggkonstruktion på ett papper framför ett tangentbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggahus.se/forum/threads/tillaeggsisolera-inifran-var-saetta-fuktspaerr.424858/

Såg här, fast kan du med lite finess, som lim och perfekt dimensionerade skruvar, få fast gipsskivorna så kan ändå fuktspärren vara på den varma sidan.

Kan du inte regla upp och isolera efter "vindpapp orginal", lägga fuktspärr, limma fast OSB skiva i kanter och emot fuktspärren och sedan limma (emot, i kanter) och skruva (med perfekt dimensionerade skruvar så du inte penetrerar fuktspärr) gipsskiva mot OSB.

Blev lite rörigt där.
Org vindskiva-> regel+isolering-> fuktspärr->
OSB-> gips

Idag rekomenderas 200-300mm isolering i vägg och med tanke på att du inte redan har någon ångspärr/fuktspärr ser jag inte vad 200mm isolering skulle kunna orsaka för skada. Om huset är uppvärmt året om.

För nya hus är det standard att bygga in täta ångspärrar. Då trycksätter man den för att säkerställa att den är helt tät. Idag används runt 200 millimeters isolering, vilket i sin tur avgör vilken typ av ångspärr som ska användas. En bra tumregel är att den ska användas om huset har tjockare isolering än 200 millimeter i väggar och tak.

En informationsbild som förklarar skillnaden mellan fuktspärr och ångbroms och deras användning i byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
J jesper--- skrev:
ser jag inte vad 200mm isolering skulle kunna orsaka för skada
Det kan orsaka stor skada då stommen blir betydligt kallare och kondens kan bildas med mögelskador och rutten stomme som följd.

J jesper--- skrev:
För nya hus är det standard att bygga in täta ångspärrar.
Utgångspunkten bör rimligtvis vara att huset är från 1944.

Förutom att putsen är kass, finns det några andra problem med huset? Ett alternativ är att endast förnya putsen, t.ex. med lera. Det vindtätar väldigt bra och dessutom får du mer massa i väggarna som ger ett bra inomhusklimat.

Gamla hus förutsätter att fukt kan luftas ut i konstruktionen. De dubbla lagren av vindpapp tätar kanske konstruktionen i onödan, men behöver inte vara ett problem. Jag har haft en liknande situation, men framtagning av stommen har har inte avslöjat några stora problem. Men alla hus är olika.

Rekommendationen är att på sin höjd ha en tunn isolering på insidan. I denna tråd diskuteras liknande problematik.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Det kan orsaka stor skada då stommen blir betydligt kallare och kondens kan bildas med mögelskador och rutten stomme som följd.



Utgångspunkten bör rimligtvis vara att huset är från 1944.

Förutom att putsen är kass, finns det några andra problem med huset? Ett alternativ är att endast förnya putsen, t.ex. med lera. Det vindtätar väldigt bra och dessutom får du mer massa i väggarna som ger ett bra inomhusklimat.

Gamla hus förutsätter att fukt kan luftas ut i konstruktionen. De dubbla lagren av vindpapp tätar kanske konstruktionen i onödan, men behöver inte vara ett problem. Jag har haft en liknande situation, men framtagning av stommen har har inte avslöjat några stora problem. Men alla hus är olika.

Rekommendationen är att på sin höjd ha en tunn isolering på insidan. I denna tråd diskuteras liknande problematik.
Bra du rättade det.

Såg 1/3 av ursprunglig isolering om man tilläggsisolerar innifrån, det blir 3cm på mina dryga 10, minsta isoleringen jag hittat ser ut och vara 45mm. Kanske mer lönt att riva ner till ursprunglig isolering, riva ut den och sedan fylla igen med 2st lager 70mm, finns det någon nackdel med fuktspärr i ett sådant fall?

Träfasad, okänt om jag har något vindpapper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.