Hej!
Jag har köpt en fastighet med ett hus som är byggt under 70 talet på plintgrund. I nuläget finns ca 100mm isolering vilket jämfört med dagens standard är väldigt tunnväggigt.. Vad jag vet brukar väl åtminstone 300mm vara standard numer.. ?

Huset är relativt litet med ca 60kvm bo area.

Tror ni man överlever där en vinter med värmepump (luft/luft) samt konvektorelement eller bör man börja med att tilläggsisolera?

Varm luft stiger ju om man väljer att tilläggsisolera hade ni börjat med tak eller väggar, alternativt golv? Motivera gärna hur du/ni tänker då jag är helt novis vad gäller hus.

detta är tänkt att bli min första bostad och slutpriset bra bit under 1 miljon ink 2,500m2 tomt tyckte jag var okej så kan skippa kommentarer om vilket skräp jag köpt. :)
 
Var är det 100 mm, väggar, tak eller golv/bjälklag?
Generellt så överlever du men med dagens elpriser kan det kostnaden dra iväg beroende av var du bor och elzon.
Första som man tilläggsisolerar är tak, i regel också enklast.
 
Inga problem, jag bor i ett 140 kvm stort hus byggt 1965, med 12 cm isolering, med garage och värmepump är jag ändå under 9000kWh om året
 
  • Gilla
RS4 Alex
  • Laddar…
Varför skulle du inte överleva? Förr hade man ingen isolering alls, bara stockväggar. Bo ett år där och se hur det går innan du gör något. 60m2 kostar nog inte så mycket att värma upp om du inte kräver 23 grader i januari.
 
  • Gilla
RS4 Alex
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var är det 100 mm, väggar, tak eller golv/bjälklag?
Generellt så överlever du men med dagens elpriser kan det kostnaden dra iväg beroende av var du bor och elzon.
Första som man tilläggsisolerar är tak, i regel också enklast.
vad jag förstått är det 100mm överallt
 
F Finndjävel skrev:
Varför skulle du inte överleva? Förr hade man ingen isolering alls, bara stockväggar. Bo ett år där och se hur det går innan du gör något. 60m2 kostar nog inte så mycket att värma upp om du inte kräver 23 grader i januari.
ja nej lite det som är tanken att pröva och se.. tänkte mest bara på att det är 1/3 mot vad dagens standard är så man inte behöver få panik mitt i vintern. Finns även kamin men man eldar ju inte dygnet runt..
 
A
Vårt sommarhus var tidigare byggt med 12 cm lättbetongblock. Tidigare ägare bodde där permanent. Det gick att hålla varmt, men det kostar lite energi.
 
  • Gilla
RS4 Alex
  • Laddar…
Tak och golv viktigast, undersök när du får tillträde och fråga igen :=)
 
  • Gilla
RS4 Alex
  • Laddar…
Majoriteten av befolkningen bor ju inte i ett hus med dagens standard. De flesta bor i äldre hus med lite isolering. Idag lägger man till och med 500mm isolering eller mer, men det är ganska bortkastat ekonomiskt då man ändå behöver ganska stort luftombyte i huset för att klimatet ska bli behagligt.

Har sett att fler och fler energiexperter börjat rekommendera mindre isolering, max 20-25cm.
 
  • Gilla
RS4 Alex
  • Laddar…
R RS4 Alex skrev:
Tror ni man överlever där en vinter med värmepump (luft/luft) samt konvektorelement eller bör man börja med att tilläggsisolera?
Så länge det inte läcker som ett såll och blåser rakt igenom lär det inte vara några problem.
 
Klart du kan. Vi har ett hus byggt med stående plank isolerat sågspån och treetex. Det värmer vi upp med luftvärmepump och el-element. Vi eldar lite i köksspisen också förvisso men det är nog marginellt sett till hela dygnet.

Det är lite kallt vissa dagar men man får ju ta på sig. Ylletröja och tofflor är bra.
 
Grattis!
Klart du kan bo där, det har väl folk gjort förut så det går nog bra för dig med.

Om du efter första vintern upplever värmekostnaden hög eller komforten låg får du planera och genomföra de åtgärder som behövs för att kåken ska passa dig och dina krav
 
Helt klart. Vi har bott några år med 70 mm i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.