Hej,

Jag har precis bytt fönster och klurar på hur man bäst borde ordna tätning mellan fasad och fönster, hur skulle ni ha gjort?

Konstruktionsmässigt har huset en plankstomme med en asfaboard på utvändigt, därefter har det tilläggsisolerats och ytterst finns 6cm beklädnadstegel. Glipan som finns är alltså mellan fönster och tilläggsisoleringen som ligger bakom fasadteglet utan luftspalt.

Min tanke är att sätta en list som en utvändigt smyg runt fönstren men jag är osäker på om jag borde eller inte borde täta bakom fogen, och i så fall med vad? Byggfog? Fogband? Fönstren på långsidorna är väderskyddade av takfoten så kommer i stort sett aldrig regn på dem, däremot på gavelfönstren.

Bild 1 - Glipan i nuvarande skick
Bild 2 - Spår av historisk fog (vit)
Bild 3 - Tänkt lösning med utvändig smyg (jaja, färgen är fel)
Bild 4 - Glipor som blir kvar trots smygen

Så vem sitter på bästa lösningen här på forumet?
 
  • Glipa mellan nyinstallerat fönster och tegelfasad på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat fönster med synlig glipa mellan tegelfasad och fönsterkarm, beklädd med kopparplåt nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan fasadtegel och nytt brunmålat fönster med rester av vit fog och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen installerat fönster med synlig glipa mellan fönsterkarmen och beklädnadstegelväggen i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätmassa är nog de vanligaste
Plåt funkar de med men vill du ha tätt så blir det mycket tid på finlir
 
A Alexn72 skrev:
Tätmassa är nog de vanligaste
Plåt funkar de med men vill du ha tätt så blir det mycket tid på finlir
Vilken sorts tätmassa? Valfri utomhusfog eller finna det något som är mer rätt/fel?
 
H Hans G2 skrev:
Vilken sorts tätmassa? Valfri utomhusfog eller finna det något som är mer rätt/fel?
Nja... Så länge den Tåler uvljus så borde den fungera
 
Kolla också hur mycket den flexar, billiga har ofta lägre värden så här ska du inte snåla. Ska stå på tuben och i procent, dvs utifrån hur bred fog du lägger.
 
Vad är syftet med att foga egentligen? Fukt kommer ju ändå genom teglet och fogarna vid kraftigt regn. Är det för att förhindra mer fukt runt fönstren, få mer stillastående luft i isoleringen eller är det några kul husdjur man kan få annars?
 
Hur blev resultatet ?
 
  • Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hej,

Jag har precis bytt fönster och klurar på hur man bäst borde ordna tätning mellan fasad och fönster, hur skulle ni ha gjort?

Konstruktionsmässigt har huset en plankstomme med en asfaboard på utvändigt, därefter har det tilläggsisolerats och ytterst finns 6cm beklädnadstegel. Glipan som finns är alltså mellan fönster och tilläggsisoleringen som ligger bakom fasadteglet utan luftspalt.

Min tanke är att sätta en list som en utvändigt smyg runt fönstren men jag är osäker på om jag borde eller inte borde täta bakom fogen, och i så fall med vad? Byggfog? Fogband? Fönstren på långsidorna är väderskyddade av takfoten så kommer i stort sett aldrig regn på dem, däremot på gavelfönstren.

Bild 1 - Glipan i nuvarande skick
Bild 2 - Spår av historisk fog (vit)
Bild 3 - Tänkt lösning med utvändig smyg (jaja, färgen är fel)
Bild 4 - Glipor som blir kvar trots smygen

Så vem sitter på bästa lösningen här på forumet?
Hur gjorde du tillslut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.