Hej! Har sökt både i forumet och via Google men har svårt att landa förståelse. Jag skall bygga en isolerad fristående frostfri/uppvärmd förrådsbod närmare 15 kvm, kommer att stå i Jämtland med rejält kallt vinterhalvåret.

Utöver en dörr skissar vi på dubbeldörr på annan vägg, kanske med små fönsterglas i, samt eventuellt ett fönster.

Vilken storleksordning av värmeförluster ger ex ett treglasfönster eller en extra dörr? Om vi räknar med 1000kWh energiåtgång per år med bara en dörr, pratar vi ytterligare 20% eller 100%…?
Väggisolering är tänkt 95 eller 145 mm. Tak-/golvisolering ännu inte specad. Direktverkande elradiator. (Helst programmerbar i tid och oljefylld)

Läser bl.a. att ett tätt isolerat hus ger ifrån sig värme enligt schablon:
Fönster&dörrar 35%
Väggar 20%
Tak 15%
Ventilation 15%
Golv&källare 15%
 
Har du tillgång till egen/billig ved? Gjuta betongplatta ett alternativ?

Förövrigt vill du ha det energieffektivt så bör du överväga om den extra dörren och mer än nödvändiga fönster är absolut nödvändiga.
 
P Perpall skrev:
Hej! Har sökt både i forumet och via Google men har svårt att landa förståelse. Jag skall bygga en isolerad fristående frostfri/uppvärmd förrådsbod närmare 15 kvm, kommer att stå i Jämtland med rejält kallt vinterhalvåret.

Utöver en dörr skissar vi på dubbeldörr på annan vägg, kanske med små fönsterglas i, samt eventuellt ett fönster.

Vilken storleksordning av värmeförluster ger ex ett treglasfönster eller en extra dörr? Om vi räknar med 1000kWh energiåtgång per år med bara en dörr, pratar vi ytterligare 20% eller 100%…?
Väggisolering är tänkt 95 eller 145 mm. Tak-/golvisolering ännu inte specad. Direktverkande elradiator. (Helst programmerbar i tid och oljefylld)

Läser bl.a. att ett tätt isolerat hus ger ifrån sig värme enligt schablon:
Fönster&dörrar 35%
Väggar 20%
Tak 15%
Ventilation 15%
Golv&källare 15%
Jag skulle säga att det är svårt att uppskata rakt av.
Det du gör är ju att du sänker isoleringsvärdet där fönstret/dörren är, jämfört med väggen som borde vara där.
Så det beror på hur välisolerat du har i övrigt och vilken dörr/fönster du tar (storlek/typ), och då i relation till total väggyta och temperaturer också.

U-värdena på energieffektiva dörrar kan ha nedåt 0,6 W/m2k för ytterdörrar utan glas och 0,75 W/m2k för ytterdörrar med glas (från Swedoor). Fönster (energifönster) kan ha 1,1 - 1,9 W/m2k. En modern vägg bör ligga kring 0,15 W/m2k

Skall man räkna watt (lite översiktligt) så kanse man kan ställa upp det såhär:
Dörr 0,9 x 2 m = 1,8 m2
Innemedeltemp 20 grader, utemedeltemp 5 grader (under de 6 mån man har uppvärmning) => Delta t = 15 grader
En bra dörr utan glas: 0,6 W/m2k * 1,8 * 15 = 16,2 W
6 mån = ca 4320 h
=> 16,2 * 4320 = 69984 Wh = 69 Kwh

Så den extra dörren skulle ge ca 69 kwh extra i den beräkningen.
 
  • Gilla
Perpall
  • Laddar…
Stort tack för svaren!
Då är förlusterna ändå hanterbara för extra värdet dörrarna tillför i denna konstruktionen.
 
P Perpall skrev:
Stort tack för svaren!
Då är förlusterna ändå hanterbara för extra värdet dörrarna tillför i denna konstruktionen.
Jag personligen bidrog inte så mkt, om något.
Om du skulle gjuta platta och har tillgång till ved så kan du lägga vattenburen golvvärme och du behöver inte tänka på elräkning.

*host* jula/beggad luftvärmepump *host*
Det gjorde lite ont att se ordet eluppvärmning.
 
  • Gilla
Perpall
  • Laddar…
P Perpall skrev:
Hej! Har sökt både i forumet och via Google men har svårt att landa förståelse. Jag skall bygga en isolerad fristående frostfri/uppvärmd förrådsbod närmare 15 kvm, kommer att stå i Jämtland med rejält kallt vinterhalvåret.

Utöver en dörr skissar vi på dubbeldörr på annan vägg, kanske med små fönsterglas i, samt eventuellt ett fönster.

Vilken storleksordning av värmeförluster ger ex ett treglasfönster eller en extra dörr? Om vi räknar med 1000kWh energiåtgång per år med bara en dörr, pratar vi ytterligare 20% eller 100%…?
Väggisolering är tänkt 95 eller 145 mm. Tak-/golvisolering ännu inte specad. Direktverkande elradiator. (Helst programmerbar i tid och oljefylld)

Läser bl.a. att ett tätt isolerat hus ger ifrån sig värme enligt schablon:
Fönster&dörrar 35%
Väggar 20%
Tak 15%
Ventilation 15%
Golv&källare 15%
Köp begagnade dörrar och fönster, det blir svårt att räkna hem dyra investeringar med så liten yta att värma upp.
 
  • Gilla
Perpall
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köp begagnade dörrar och fönster, det blir svårt att räkna hem dyra investeringar med så liten yta att värma upp.
Sant - jag tänkte mig initialt att förlusterna skulle vara större.
…Kanske jag får äta mupp veckorna med -25 grC ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.