Ska bygga ny trossbotten och funderar på cellplast 50mm spontad att lägga under golvreglarna sen ull på det . Får bara plats med 145 isolering nu mellan reglerna och tänkte de blir bra med 50mm till då med cellplasten. Men har läst på en del ställe att de blir för tätt med cellplast.... ska ju ha plastmatta över som ytskick på golvet. Så de kanske blir olämpligt då? Ska även ha vattenburen golvvärme

Mvh Anders
 
Vanlig "frigolit" är inte ångtät.
Har haft sådan isolering ytterst i väggarna på ett hus och har det nu ovanpå råsponten i taket på vårt hus.
En fördel med frigoliten är också att det blir heltäckande utan köldbryggor.
Så kör på säger jag!
 
Vad jag förstår är EPS-isolering mycket mer ånggenomsläpplig, så jag skulle nog hellre välja sådan.
 
  • Gilla
Annie_78
  • Laddar…
Såg bra ut de då kör jag på det jag åxå. Spikade du eller skruvade du fast skivorna? Och plast brickor väll? Hur många i varje skiva?
 
Plastbricka och typ 90 mm träskruv använde jag. Minns inte riktigt hur tätt men kanske fyra skruv på varje skivas långsida eller nåt.
 
Varför använde du cellosa isolering istället för sten ull?
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
A abel48 skrev:
Varför använde du cellosa isolering istället för sten ull?
Den frågan är ganska stor och det finns många trådar som utreder för och nackdelar. Tycker att det känns bäst öed hygroskopiska isoleringsmaterial i vårt gamla hus och så är det trevligt mot miljön, det är två av mina främsta skäl att gå på det.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad jag förstår är EPS-isolering mycket mer ånggenomsläpplig, så jag skulle nog hellre välja sådan.
XPS - cellplast mycket tätare än eps.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.