Hej!

Bor i mindre stad där villor är byggda ganska tätt. Området är lungt, ingen trafik. Våra tomter är ca 700m2. Grannen har köpt en självgående gräsklippare som går fram och åter på gräsplätten, mellan klockan 0800-1700, 7 dagar i veckan. Det är ingen tyst sak som införskaffats och jag undrar om någon här på forumet kan hjälpa mig att förstå varför den behöver vara igång så mycket hela sommaren. Jag kan acceptera gräsklippning och ljud då jag har valt att bosätta mig där jag bor men har svårt att handskas med detta entoniga ljud som ändå denna marodör till gräsklippare tillverkar.... Jag har inte pratat med grannen än då jag vill höra mig för med er först hur jag ska tänka- tack på förhand!
 
Märkligt att den låter, våran granne kör dygnet runt och har aldrig hört ett ljud. Men bortsett från det verkar ju grannen ta osedvanligt mycket hänsyn om den bara är igång mellan 8-17. Kan ju vara att denne är medveten om att det är nåt gammalt tröskverk.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Juridiskt blir det nog svårt om det bara är dagtid, men jag blir nyfiken på vad för maskin det är. Jag hör ett svagt skrapande ljud när vår Husqvarna klipper lite längre gräs, men mer än en gång har den skrämt mig när den smugit runt och jag inte hört den förrän den är precis bakom ryggen.

Och ja, jag har fullgod hörsel.
 
Hep Hep skrev:
Juridiskt blir det nog svårt om det bara är dagtid, men jag blir nyfiken på vad för maskin det är. Jag hör ett svagt skrapande ljud när vår Husqvarna klipper lite längre gräs, men mer än en gång har den skrämt mig när den smugit runt och jag inte hört den förrän den är precis bakom ryggen.

Och ja, jag har fullgod hörsel.
Hej, det är en Husqvarna men vilken modell det är låter jag vara osagt.
 
Då gissar jag att antingen maskinen är trasig på något sätt, eller att du är väldigt ljudkänslig. Hoppas på det förra.

Kolla med grannen, eller lyssna noga efter vad det är för ljud och försök beskriva det. Spela gärna in ljudet om det går. Det enda som borde höras är ett försynt skrapande av rakblad mot gräs. Om du störs av motorljud eller något skramligt borde den nog fixas.
 
  • Gilla
Fiano1
  • Laddar…
Den lär inte klippa konstant mellan 08:00-17:00. Ca hälften av tiden lär den stå tyst i laddaren.
 
E etompau skrev:
Den lär inte klippa konstant mellan 08:00-17:00. Ca hälften av tiden lär den stå tyst i laddaren.
Den går hela dagen. Är ute mycket i min trädgård och har vid enstaka tillfällen märkt laddning. Som sagt har ingen egen erfarenhet av denna typ av klippare, därav min fråga.
 
Fiano1 Fiano1 skrev:
Den går hela dagen. Är ute mycket i min trädgård och har vid enstaka tillfällen märkt laddning. Som sagt har ingen egen erfarenhet av denna typ av klippare, därav min fråga.
Den kan inte vara ute och klippa konstant under den angivna tiden. Klipparen går själv in för laddning efter ca 60-90 minuters klippning. Principen är den samma för alla robotklippare.

Laddtid minst 60 minuter.

En felfri robotklippares ljud ska inte störa någon granne.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag tror problemet är löst- gräsklipparen har stått still några dagar......lugnet är återvunnet. Tack för era svar, hjälpte mig att förstå hur dessa maskiner fungerar och när det är något fel!
 
Återkom gärna och berätta hur det går. Om maskinen är stilla för att den väntar på service eller vad som hänt. Den lär ju knappast fortsätta stå parkerad och se på när gräset växer.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
E etompau skrev:
Den kan inte vara ute och klippa konstant under den angivna tiden. Klipparen går själv in för laddning efter ca 60-90 minuters klippning. Principen är den samma för alla robotklippare.

Laddtid minst 60 minuter.

En felfri robotklippares ljud ska inte störa någon granne.
Beror lite på klippare. De flesta går ungefär den tid du skriver. Men om grannen har en 450x som jag så kan den mycket väl vara ute länge. Trots att vår är tre år gammal gör den fortfarande sex timmar klippning på en laddning. Laddning tar sedan 70 minuter. Sjukt effektivt.

Men visst, tyst skall den vara om allt är som det skall. Grannen kanske har en billig kinaklippare med böjda blad eller något.
 
R
Svärfar monterade nya blad på sin Husqvarna, jag hör hur den låter riktigt illa.

kollar på den och upptäcker att han råkat få på 2st rakblad på ena fästet.
Lätt hänt då rakbladen hade klistrat ihop sig i förpackningen och han var lite snabb med bytet.

Så prata med grannen istället och fråga om det är nått fel på den.

En robot surrar normalt lite, inte särskilt högljudda.
 
Är det en modell med "släpskiva" (den som knivarna åker in under om de slår i något) blir det en hel del ljud i hålen som finns för att man ska kunna byta knivar. Jag har tejpat för hålen vilket gjort min HQ i princip helt tyst.
 
S spuun skrev:
Är det en modell med "släpskiva" (den som knivarna åker in under om de slår i något) blir det en hel del ljud i hålen som finns för att man ska kunna byta knivar. Jag har tejpat för hålen vilket gjort min HQ i princip helt tyst.
Har inte gått över till grannen och prata med henne än men ljudet är av mer "elektrisk" karaktär. När den väl hittar ett grässtrå hörs det att det klipps av. Alla tips är av betydelse, tack snälla!
 
Som sagts tidigare - en HQ-robot ska inte störa på det avståndet om det inte är något fel. Du behöver prata med grannen eller filma maskinen för att se om någon av oss som har en sådan klippare kan avgöra om ljudet är normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.