Hej,

Har 15 lägenheter uppdelade på 3 hus där samtliga har helt vanliga duschar, köks- och tvättställsblandare och WC. Med tanke på allt som händer med både jordens resurser och med priser är det läge att kolla på vilket sätt jag kan spara på olika områden.

Det första jag tänker, som borde vara en rätt låg investeringskostnad är snålspolande munstycken till alla blandare. WC-stolar hoppar jag just nu då kostnaden snabbt drar iväg.

Har vi tips på diverse dusch- och tvättställsmunstycken som kan ge effekt? Gärna med länkar till vad ni testat och som funkar.

Andra tips, som inte kräver höga investeringskostnader, men som kan ge effekt? I vissa lägenheter ingår hushållselen i hyran så även att konvertera diverse ljuskällor till LED kan vara av intresse.

Tack :)
 
wildeside
Sänker du hyran när alla besparingsåtgärder är klara och betalda?:p
 
  • Haha
swe.jocke
  • Laddar…
C
wildeside wildeside skrev:
Sänker du hyran när alla besparingsåtgärder är klara och betalda?:p
Nä nä, detta är väl standardhöjande åtgärder som tvärtom föranleder en hyreshöjning. Det är så det brukar resoneras iallafall. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
swe.jocke och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Sänker du hyran när alla besparingsåtgärder är klara och betalda?:p
Kanske slipper höja hyrorna nästa år då det annars riskerar bli betydligt dyrare med allt
 
wildeside
S swe.jocke skrev:
Kanske slipper höja hyrorna nästa år då det annars riskerar bli betydligt dyrare med allt
En kompis köpte Biltemas flödesbegränsare till sina kranar och duschar förra året och han har inte klagat på dom och säger att dom sparar i en hel del framför allt när frun och döttrarna tar sina lång duschar.
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
En kompis köpte Biltemas flödesbegränsare till sina kranar och duschar förra året och han har inte klagat på dom och säger att dom sparar i en hel del framför allt när frun och döttrarna tar sina lång duschar.
Tackar för tipset!!
Bara att du skrev flödesbegränsare så hittade jag ju fler alternativ, dock verkar Biltema ligga bra i kurs.
 
S
Bodde i lägenhet förrut och det första man gjorde var ju att ta bort snålspolarprylen i duschhandtaget så att det gick att duscha som folk.
 
S SueCia skrev:
Bodde i lägenhet förrut och det första man gjorde var ju att ta bort snålspolarprylen i duschhandtaget så att det gick att duscha som folk.
Så kan man ju såklart göra. Jag tänker att OM det nu sparar vatten och/eller energi så kommer nog folk att tycka det är okej. Men, vill dom inte bidra så får dom se det på hyran istället
 
S
S swe.jocke skrev:
Så kan man ju såklart göra. Jag tänker att OM det nu sparar vatten och/eller energi så kommer nog folk att tycka det är okej. Men, vill dom inte bidra så får dom se det på hyran istället
Jag var iofs. 20 då, men beroende på hur lågt flödet blir skulle jag nog göra om samma sak idag. Det är inte rimligt att duscha med duschstrålar som mest bara ”ramlar” ut ur munstycket istället för att spruta :D
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag var iofs. 20 då, men beroende på hur lågt flödet blir skulle jag nog göra om samma sak idag. Det är inte rimligt att duscha med duschstrålar som mest bara ”ramlar” ut ur munstycket istället för att spruta :D
Ja det får såklart inte bli hur lågt som helst - då monterar jag bort åt dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.