Hej!

vi bor i ett hus som vi byggt ut. Originaldelen är täckt med eternit som fasad, tillbygget är i trä. När vi nu ska måla så lossnar ju en del av färgen på eterniten. Vet någon om det är lika farligt att pilla bort färgflagorna som att bryta loss eternit? Dvs behöver man samma skydd?

Det är alltså sjok/flagor av färg som lossnar så vi behöver inte skrapa.

Jag har tagit bort plattor på en fasad inför utbygget och hade då alla skydd, men då var det ju att plattor kunde brytas och det är uu det farliga. Men när man bara pillar bort färg från ytan?
 
Redigerat:
Skrapar man bort färgen så finns det ring att man skrapar på eterniten också vilket skapar damm och det är väl lika farligt tänker jag men jag kan ha fel förstås. Vad hade du för skydd när du du bröt plattorna när du tog bort dem?
 
För att förtydliga: Vi behöver inte skrapa fasaden utan bara peta bort lösa flagor.

När jag tog bort plattor hade jag Andningsmask och heltäckande overall. Trodde inte att något skulle lossna. Jag vet inte om asbesten är på ytan av plattorna eller om de bara är inuti och frisätts om de bryts?
 
Fast om färgen sitter så dåligt så låter det ju mer som att all färg bör tas bort? Låter ju som billig plastfärg om den beter sig på det viset. Har för mig att andra typer av färg brukar sitta som sjutton på eternit annars.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast om färgen sitter så dåligt så låter det ju mer som att all färg bör tas bort? Låter ju som billig plastfärg om den beter sig på det viset. Har för mig att andra typer av färg brukar sitta som sjutton på eternit annars.
det är på vissa ställen, bara, i övrigt sitter den bra. Men jag vet inte riktigt. Känns som att det är ett jäkla projekt och kostnad att ta bort färg på en hel eternitfasad

M mgorgis skrev:
Skrapar man bort färgen så finns det ring att man skrapar på eterniten också vilket skapar damm och det är väl lika farligt tänker jag men jag kan ha fel förstås. Vad hade du för skydd när du du bröt plattorna när du tog bort dem


För att förtydliga:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.