Hej.

Jag har en djupborrad brunn med pump nere i hålet. Ner till denna går det en kabel som heter H07RN-F. Denna kabel är en helt vanlig gummikabel som så vitt jag förstår inte är tänkt att ligga i dricksvatten. Det finns speciella livsmedelsgodkända kablar avsett för detta ändamål. Hur illa är det att ha en vanlig gummikabel i sitt vatten? Tittar jag runt på en del webb-butiker så verkar det ibland medfölja vanliga gummikablar.
 
Det undrar jag också.
 
Kom ni fram till något?
Vilken kabel kan fungera som alternativ till den blå livsmedelsgodkända kabeln?
Jag ska använda 24v pump för dricksvatten och det finns ingen livsmedelsgodkänd kabel i minst 2x6mm2.
 
Rörmokaren som hjälpte mig med pumpen sa att han beställt en livsmedelsklassad kabel, när jag tittade efteråt så var det samma typ av kabel som satt där innan.
Enligt rörmokaren hade leverantör levererat fel kabel..
Jag behövde inte betala för kabeln och jag har låtit det vara då det verkar vara standard med en sådan kabel.
Men det skulle kännas bättre med en livsmedelsklassad variant, och behöver jag ta upp pumpen igen så vill jag byta.
Men den ligger på 90m djup och jag orkar inte dra upp den så länge den fungerar.
 
  • Gilla
paros
  • Laddar…
I iommi skrev:
Rörmokaren som hjälpte mig med pumpen sa att han beställt en livsmedelsklassad kabel, när jag tittade efteråt så var det samma typ av kabel som satt där innan.
Enligt rörmokaren hade leverantör levererat fel kabel..
Jag behövde inte betala för kabeln och jag har låtit det vara då det verkar vara standard med en sådan kabel.
Men det skulle kännas bättre med en livsmedelsklassad variant, och behöver jag ta upp pumpen igen så vill jag byta.
Men den ligger på 90m djup och jag orkar inte dra upp den så länge den fungerar.

Någon annan som har tips på 6mm2 kabel som fungerar i brunn?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Prysmian verkar ha, men den saknar artikelnummer.
[länk]
Tänker du på 20163811?
 
Ja där satt den ju. Jag måste ha läst raden för 3x6 eller nåt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja där satt den ju. Jag måste ha läst raden för 3x6 eller nåt.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja där satt den ju. Jag måste ha läst raden för 3x6 eller nåt.
Var får man tag i Prysmian kabel?
Sökte på Artikelnr och hittade inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.