Hej,

Håller på att bygga om inne i garaget, väggarna har fått OSB + enkelgips. Taket har fått glespanel och ska snart sätt upp enkelgips.

All el är dragen, och är/kommer vara dold bakom väggar och tak. Jag vill inte ha taklist, utan önskar få till en hållbar lösning mellan vägg och tak. Vad är bästa sättet för att det inte ska uppstå sprickor i övergången mellan vägg(osb+gips) och tak(gips)?

Pappremsa? fog t.ex MS-polymer? Både och? Ska det vara en glipa mellan tak-gipset och vägg-gipset för att på så sätt skapa en 5 mm bred rörelsefog, och skippa pappremsan? Har någon provat aquabead flex pro, för detta ändamål? Inse att det är omöjligt att få ett hållbart resultat och acceptera taklister?
 
Jag satte en vinkelprofil i plåt eller aluminium i övergången mellan tak och vägg. Fäste den i väggens osb sen skruvade både väggens och takets gips i profilen. Gipsen sattes dikt an varandra, inga sprickor än på 1 år i alla fall. Hörnet fogades med rörelsefog efter första lagret färg och målades över med andra lagret.
 
Ja vinkelprofil i aluminium vore säkert att föredra om jag inte redan hade hunnit skruva fast osb,gips och spacklat därefter :rofl:
Ska ta till mig det till nästa tillfälle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.