Blir det inte billigare och bättre med att byta pappen ?
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Varför vill du måla, behövs bara det ny/mer färg eller är inte taket tätt?
 
F fribygg skrev:
Varför vill du måla, behövs bara det ny/mer färg eller är inte taket tätt?
Taket är tätt men fullt av mossa och inte behandlat på många år. Tänkte att det är dags att göra något i förebyggande syfte.
 
Rickard.
Först och främst är asfaltkitt väldigt trögflytande och skulle vara helt omöjlig att måla med, det "appliceras" med en stålspackel eller liknande över hål och skador som nödlösning.

För det andra så är jag också väldigt fundersam varför du ska måla det, det tillhör inte normalt underhåll.
 
Man behandlar inte papptak, man byter pappen. Hur gammalt?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Osc9 Osc9 skrev:
Taket är tätt men fullt av mossa och inte behandlat på många år. Tänkte att det är dags att göra något i förebyggande syfte.
Du kan gott rengöra med en piasavakvast
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man behandlar inte papptak, man byter pappen. Hur gammalt?
Tydligen uppemot 30 år gammalt så kanske läge att byta.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Först och främst är asfaltkitt väldigt trögflytande och skulle vara helt omöjlig att måla med, det "appliceras" med en stålspackel eller liknande över hål och skador som nödlösning.

För det andra så är jag också väldigt fundersam varför du ska måla det, det tillhör inte normalt underhåll.
Vad har man takbelänggingsfärg till då? De jag pratat med verkar mena att det kan användas med framgång.

Nu är taket så gammalt att du säkert har rätt i att det bör bytas dock.
 
Rickard.
Osc9 Osc9 skrev:
Vad har man takbelänggingsfärg till då? De jag pratat med verkar mena att det kan användas med framgång.

Nu är taket så gammalt att du säkert har rätt i att det bör bytas dock.
Det är ju en färg så man har den till att måla med men jag har väldigt svårt tro den hjälper pappen på något sätt.

Takmassa är något vissa tror är jättebra att kleta på men jag står ganska fast vid att det är ekonomiskt oförsvarbart jämfört med att spara pengarna till den dagen pappen är helt slut istället för att spendera pengar på saker som eventuellt hjälper och eventuellt förlänger livslängden en aning. (Här har jag tillverkarna på min sida men dom är ju rätt så partiska)

Brukar förklara det lite förenklat såhär, det som försvinner ut pappen när den åldras kan aldrig ersättas. Hade varit fint för flera branscher om det gick men tyvärr så går det inte.
 
Hur kvm är taket på sjöboden och vad används den till?
Beroende av vilket material du kan använda vid byte och kostnad.
 
Har balkong på 7x3 m som har papptak som golv. Brukar vart 5e år borsta av och spola rent.
Kollar sen över efter ev skavanker och förstärker i så fall med asfaltskitt.
Sen på med primer (tunn asfaltsprodukt för vidhäftning)
Avslutar med ett lager takmassa.
Tror taket/golvet är från mitten av 80 talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.