Hej!
Jag ska lägga på vattenglas k12 på mitt betonggolv utomhus. Man ska späda detta först 1:5 sedan 1:4 1:3 1:2 och kanske 1:1 om det inte redan blivit mättat.
Jag kan tänka mig att första strykningen på 1:5 kommer suga mycket och därför undrar jag vilket sätt som skulle funka bäst att stryka/lägga ut vattenglaset med? Är det att hälla ut det och sedan fördela ut det med en sopkvast eller ska man rolla ut det? Eller ska man köra med Tryckspruta?
Är det någon med erfarenhet av just Vattenglas k12?
 
Tryckspruta. Justera munstycket så att det blir en grövre dusch, inte dimma.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tryckspruta. Justera munstycket så att det blir en grövre dusch, inte dimma.
Okej, ja det borde vara smidigt . Hur är konsistens när man kommer ner på blandning 1:2 - 1:1 ? Är det forfarande som vatten eller blir det lite tjockare ?
 
T trasan skrev:
Okej, ja det borde vara smidigt . Hur är konsistens när man kommer ner på blandning 1:2 - 1:1 ? Är det forfarande som vatten eller blir det lite tjockare ?
Lite tjockare, men det är inget som påverkar påförandet. Däremot bör du nog lägga på det när det är svalt och vindstilla så att det inte torkar ut för snabbt eller blåser bort. Lösningen skall tränga ner i porerna och göra betongen mer eller mindre vattentät. Om du ändå får små pölar kan ju en vanlig sopborste vara användbar att sprida ut vätskan
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Lite tjockare, men det är inget som påverkar påförandet. Däremot bör du nog lägga på det när det är svalt och vindstilla så att det inte torkar ut för snabbt eller blåser bort. Lösningen skall tränga ner i porerna och göra betongen mer eller mindre vattentät. Om du ändå får små pölar kan ju en vanlig sopborste
vara användbar att sprida ut vätskan
Ja det kan du ha rätt i , tack för tipsen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.