Finns en framtid för sladddrivna gräsklippare? Jag ska köpa en elektrisk klippare (som komplement till roboten) och skulle helst undvika ännu ett litiumbatteri, ännu en laddare mm. Men dom sladddrivna jag såg ser mer ut som leksaker.
Vad göra?
 
Unikt namn
Du äger inget batterisystem som har klippare?
Sladd känns generellt på utgång, annat än i undantagsfall av stationär användning.
 
Finns det någon sladdriven klippare som har lite ork och som håller någon kvalité i material och utförande?
Jag skulle kunna tänka mig en elektrisk klippare men hittills har alla jag sett varit små, klena, plastiga och gett ett allmänt undermåligt intryck.
Jag har funderat på att sätta en elmotor på tex en Klippokåpa men det har aldrig blivit mer än en tanke.
 
Jag gillar tanken på en seriös stark riktig klippare med 230V sladd. Skulle kunna funka bra i vissa situationer och då slippa tänka på batterier som inte är laddade och slutar att fungera när man som bäst behöver dom.

edit: Fanns det nån sån klippare på den tiden, innan batteriklippare blev poppis?
 
Redigerat:
Jag har haft en tanke på en flänsmotor på 3-4 kW på ett Klippochassi, men det har aldrig blivit av. Knivfästen ska passa, fixa drivning osv...
images
 
Fairlane
Jag har en enkel, billig, plastig sådan där sladda sluten gräsklippare. För en mindre tomt fungerar de utmärkt. Har tittat på batteridrivet eller robot, men så länge den gör jobbet så får den vara med. Tjockt gräs som blivit 15-20 cm är tungt i lägsta läget, särskilt om det är lite fuktigt. Jag klipper få på ett högre läge och det är inget problem.

Framtid för den? Tja den jag har nu har varit med 7-8 år och kan nog köra några år till. Vad som händer därefter är en annan fråga, men jag tror inte batterimaskiner eller robotar har så mycket bättre hållbarhet, särskilt inte i förhållande till pris.
 

Bästa svaret

Har en Stiga-maskin med sladd som jag använder mycket. Den funkar bra men det gäller att få in en bra teknik med sladden när man går fram och tillbaka över gräset utan att den trasslar sig/ligger ivägen. Detta är även det största frustrationsmomentet de dagar som man har en dålig sladd-dag.. Har även en vanlig handjagare som åker fram när man har för många knutar på förlängningskabeln.

Edit: Har ca 500kvm gräsmatta med en del buskar och annat på och den funkar även till något grövre gräs.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Cheesen
Största problemet är just sladden. 220v och en 10A säkring vilket är det vanligaste tillåter inte speciellt stark motor.
Även en liten bensinklippare har ju ofta en motor på runt 5 hkr. För att ha motsvarande elkraft så behövs en 16A i sladden och det är ohållbart.

Vi har en Flymo med sladd på ca 2 hkr(1500W) som tar 36 cm bredd. Jag hade gärna sett större motor i denna då den inte orkar med när gräsmattan blir lite tjockare och längre.
En fantastisk klippare som saknar kraft... Och som jag förstår det så är väl just 1500w ungefär vad man får belasta ett vanligt uttag vid kontinuerlig drift.

Gick och kollade på Stiga batteridriven som tar runt 45cm.. men den har mindre motor än Flymo... Tror inte på det konceptet heller. Det behövs mera kräm innan en elklippare är ett alternativ till bensinen.

Vi har runt 750 kvadratmeter gräsmatta och det har även grannen. Det tar ca en timme med bensinklippare men ungefär det dubbla med Flymo... Grannen skaffade en batteridriven Stiga för ett par år sedan.. han behöver två dagar för att klippa gräsmattan. Kommer ungefär halvvägs på en laddning (1 timme). Visst sneglar jag dit och har begär till min grannes gräsklippare.. då den är tyst och lika smidig som våra Flymo. Men jag kör hellre våran 1996 års Stiga som visserligen går på sista versen men den har självgång och klipper dubbelt så snabbt.
(Robot funkar inte på våran kuperade gård med alla hinder som ständigt är i vägen)
 
Redigerat:
Cheesen Cheesen skrev:
Största problemet är just sladden. 220v och en 10A säkring vilket är det vanligaste tillåter inte speciellt stark motor.
Även en liten bensinklippare har ju ofta en motor på runt 5 hkr. För att ha motsvarande elkraft så behövs en 16A i sladden och det är ohållbart.
Rent tekniskt är väl Schuko uttag och kontakter specade för upp till 16A, så det borde kunna gå att få till.
Schuko är väl standarden för våra vanliga 230 v uttag och kontakter i hus och hem.
Tex ett vägguttag på husfasaden som matas med rätt dimensionerade kablar och avsäkrat med 16A.
 
Cheesen
Dan1891 Dan1891 skrev:
Rent tekniskt är väl Schuko uttag och kontakter specade för upp till 16A, så det borde kunna gå att få till.
Schuko är väl standarden för våra vanliga 230 v uttag och kontakter i hus och hem.
Tex ett vägguttag på husfasaden som matas med rätt dimensionerade kablar och avsäkrat med 16A.
Det är inte kontinuerlig belastning. Det finns hur många exempel som helst just nu på nätet iochmed elbilaladdarnas Mecka.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det är inte kontinuerlig belastning. Det finns hur många exempel som helst just nu på nätet iochmed elbilaladdarnas Mecka.
Ah, OK. Men skulle man inte kunna ha nått 16A CEE trepoligt vägguttag då istället?
 
Cheesen
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ah, OK. Men skulle man inte kunna ha nått 16A CEE trepoligt vägguttag då istället?
Ja då har du nästa problem... Den sladden... Jag vill då inte dra den runt gården.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ja då har du nästa problem... Den sladden... Jag vill då inte dra den runt gården.
Är en sån sladd så hemskt mycket bökigare att dra runt än en "vanlig" förlängningssladd menar du?
 
Unikt namn
Vad händer när man kör över 3faskabeln med klipparen då, blir det blixt och dunder eller bara en klippare till tippen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.