Jag läser överallt om folk som vill ha bästa produkt till billigaste pris, och det är väl inte helt onaturligt att firmor som Byggmax, Bauhaus och Överskottsbolaget blossar upp.
Men ärligt talat, blir det inte oftare dyrt att köpa billigt. När skiten krånglat ett tag så köper man väl ända den riktiga produkten man egentligen ville ha till slut?
Jag själv hyser stort agg emot låg prissättning, inte för att jag kan gödsla med pengar, utan för att man nånstans förstår att det är låg kvalitet de vill prångla iväg.
Man ser dagligen rostiga Skodor som är några år gamla, skramliga tvättmaskiner som också är praktiskt taget nya, för att inte tala om Citroens lackskiftningar efter några år...

Nu har det gått så långt att jag knappt ens vill köpa kakel till badrummet på K-rauta för 195 :-/kvm för jag tror att de skall dra in fukt i väggarna.

Som rybriken lyder, nån som gjort ett verkligt kap på någonting som verkligen hållit måttet?
 
Min skoda fabia är 6 år gammal och har inte rostat ett skvatt. Grymt bra bil.
Min Ferm vinkelslip gör jobbet och kostade nästan ingenting i inköp.
Min Hercules byggsåg har jag försökt plåga livet ur i flera år nu men den fyller väl sin funktion som byggsåg (inte den bästa till finsnickeri men...)
Hylsor och hylsnycklar från Biltema fungerar klockrent.
 
En del saker är jag mycket emot att köpa extremt lågris av, annat är riktigt skönt att köpa billigt, och kunna byta ut. I helgen var jag t.ex. på Bauhausn och köpte trädgårdsmöbler för 1595kr. Jag räknar inte med att de skall hålla så många år, men ombyte förnöjer. Samtidigt blev det ett parasoll för 199kr på Silvan. Håller det en sommar eller två är jag nöjd, sedan vill man kanske ha en annan färg.

Man skall dock ha klart för sig att lågprisvaror är en chansning, men om priset är tillräckligt få procent av vad det skulle kosta med en ledande märkesprodukt tar jag ibland chansen, om det inte är något kritiskt jag skall köpa.
 
Jag skulle nog säga att det beror på hur man använder grejorna. Ska man bygga ett lösvirkeshus så är det säkert bra att köpa en bachohammare för 400, men om snickrandet inskränker sig till en fågelholk då och då så hävdar jag att det går precis lika bra med en biltemahammare för en tiondel. (Virket till holkarna kan man ju för övrigt köpa på byggmax.)

De flesta här har säkert massor med prylar som man behövt vid nåt tillfälle men som man därefter knappt rört. Även om en och annan går sönder så blir det i det fallet billigare att köpa billigt än att köpa dyrt. Det spelar ingen roll att Bosch-hörnslipen från 1998 som man använt tre gånger kommer att vara i nyskick år 2050 när ens barn röjer ur dödsboet, den kommer ändå att åka på tippen med allt annat omodernt skräp.

Och den där rostiga Skodan från -03 må vara ful, men jämför den mot en exklusiv BMW från samma år. BMW:n må vara mindre rostig, men medan värdet på Skodan sjunkit från 90 000 till 25 000 så har värdet på BMW:n sjunkit från 500 000 till 250 000 så någon lysande affär att köpa dyrt var det ju inte i det fallet. (Fast den som köpte en begagnad 245 samma år har knappt haft nån värdeminskning alls.)

Vad som gör det hela svårt är ju att gränsen mellan sparsamhet och dumsnålhet är väldigt tunn. Själv tycker jag nog att Biltema och Byggmax är rätt ok om man är medveten om att man kanske ska undvika vissa varor, problemet är att det är svårt att veta vilka om man inte är expert. ÖB och Rusta är jag däremot skeptisk till när det gäller verktyg och liknande. (Fast jag svor rätt mycket över biltema när jag skulle såga foder med deras gersåg där ryggen var vinklad 88,5 grader istället för 90... det tog lite tid att lista ut vad som var fel.)

Men när det gäller att göra riktiga kap så är jag också skeptisk. Om något är för bra för att vara sant så är det per definition inte sant. Sen får man väl väga in hur man värderar sin tid också, det är ju inte speciellt kul att vara mitt inne i ett projekt när verktygen pajar och man får åka och reklamera dom.
 
En protool csp68e handcirkel ny i kartong från en överskottsbutik. (inte överskottsbolaget) Är väl det bästa jag kan komma på nu. Tycker att lidls handcirkel och bandslip är riktiga fynd i pris/prestanda. Med tanke på hur jag plågat dom jag har.
 
Verkyg för prcisa arbeten och liknande brukar jag betacka mig för på de billiga firmorna. Dock har dom andra saker som funkar bra, min besttools skruvdragare är riktigt bra och hållit frekvent i 2 år snart. Köpte Ballinec parkettgolv på Byggmax för 199 kr m2 som jag är extremt nöjd med. I min mening helt jämförbart med 3 ggr så dyra golv. Som sagt, gränsen mellan ekonomiskt medveten och dumsnål är nog rätt tunn.
 
Min reflektion är att verktyg överlag, både billiga och dyra, egentligen är rätt billiga, om man jämför med den tid man får ägna åt att krångla om man har fel eller dåliga verktyg.

Jag har slutat snåla på verktyg, tycker jag att jag behöver något, så köper eller hyr jag det, beroende på hur myckat det ska användas.

Jag tror att på slipmaskiner, borrar, borrhammare, tigersågar och sådana saker (utan större precision) kan man defenitivt köpa en billig maskin som privatperson, men däremot borrarna och sågbladen är det bra att satsa lite mer på.

Saker som kräver precision, som gersågar, fräsar och mätverktyg, där ska man gå upp lite i pris.

Handverktyg som stämjärn, träborrar, moraknivar och sånt, där kör jag slit och släng med billiga saker. Likaså skiftnycklar och andra nycklar och de flesta tänger.
 
Jag köpte billigt en B&D elhandhyvel 1991. Den har använts flitigt sen dess, och fungerar fortfarande strålande...

För övrigt har jag kommit till insikten att lågprismärkena inte är mycket att ha. Köpte bl.a. en pelarborr från Clas Olsson, den glappar så borren dansar på arbetsstycket.... Köpte även en billig kapsåg som numera får stå ute för grovkapningar (den rostar väl sönder så småningom :))

Numera satasar jag på kvalitet på sånt man använder ofta och mellan-pris-klass för andra grejor.
 
Köpte en sticksåg på Wessels i Malmö för minst 25 år sedan 39:- Fortfarande still going strong.
Anders
 
haddirajan skrev:
Nu har det gått så långt att jag knappt ens vill köpa kakel till badrummet på K-rauta för 195 :-/kvm för jag tror att de skall dra in fukt i väggarna.
Spelar knappast någon roll vilket kakel man än här, vattnet går igenom fogen ändå. Kaklets mening är ju inte att stoppa vattnet.

Vi köpte förresten kakel för under 60:-/m2 på K-Rauta...
 
Något OT men en av de bilar som rostat mest av 2000 talets bilar är ju Mercedes, och de går ju inte i budgetklassen direkt, inte heller har de alltid varit så speciellt generösa att ta hand om kundernas rostiga "nya" bilar.
Så att köpa dyrt är ingen garanti för att köpa bra.
Det enda som gäller är helt enkelt att se till sitt behov, sen försöka genom att t.ex. läsa såna här forum skaffa sig en uppfattning om vilka produkter som kan tänkas matcha behovet och sen jaga bästa pris på dessa.

En annan sak där pris/kvalitet är intressant är ju på mat. Är det samma personer som köper skruvdragaren på Rusta som köper "fulkorven" på Lidl? Eller är det den som köper Festool som tvingas köpa billig mat gjord på mjöl och malda ben och stoppa i barnen? I så fall, vad har man för glädje av en fin skruvdragare om man får i sig gift fån en billig kinesisk tandkräm?

/T
 
Mr_T skrev:
En annan sak där pris/kvalitet är intressant är ju på mat. Är det samma personer som köper skruvdragaren på Rusta som köper "fulkorven" på Lidl? Eller är det den som köper Festool som tvingas köpa billig mat gjord på mjöl och malda ben och stoppa i barnen? I så fall, vad har man för glädje av en fin skruvdragare om man får i sig gift fån en billig kinesisk tandkräm?/T
Det där var verkligen tänkvärt! Förvisso skillnad om man "investerar" i en fin skruvdragare för 3000 pix, den är ju snart avbetald, eller en Merca för 400 storbalubas - där kan det bli makaroner till basföda länge framöver... Undrar hur många som egentligen har råd med den där Mercan eller BMW'n?
 
Mikael_L
Jag/vi betällde en gång en sådan där riktig kabelskotång med utväxling och som inte går att sluta pressa förrän man har fullföljt hela pressningen, från Clas Ohlsson för ca 130:- vill jag minnas.
Motsvarande i "fina" verktygsbutiken där hemma gick nog lös på en 7-800:- .

Då den användes i företaget så har den säkert pressat flera tusen kabelskor utan att missa en enda gång och utan att bli utnött. Skulle inte förvåna mig om den fortfarande fungerar. Jag vet dock faktiskt inte var den är nuförtiden, antingen behöll min kompanjon den eller så försvann den på något annat sätt.

Men det lågprisköpet kan jag inte ångra.
 
haddirajan skrev:
Jag läser överallt om folk som vill ha bästa produkt till billigaste pris, och det är väl inte helt onaturligt att firmor som Byggmax, Bauhaus och Överskottsbolaget blossar upp.
Men ärligt talat, blir det inte oftare dyrt att köpa billigt. När skiten krånglat ett tag så köper man väl ända den riktiga produkten man egentligen ville ha till slut?
Jag själv hyser stort agg emot låg prissättning, inte för att jag kan gödsla med pengar, utan för att man nånstans förstår att det är låg kvalitet de vill prångla iväg.
Man ser dagligen rostiga Skodor som är några år gamla, skramliga tvättmaskiner som också är praktiskt taget nya, för att inte tala om Citroens lackskiftningar efter några år...

Nu har det gått så långt att jag knappt ens vill köpa kakel till badrummet på K-rauta för 195 :-/kvm för jag tror att de skall dra in fukt i väggarna.

Som rybriken lyder, nån som gjort ett verkligt kap på någonting som verkligen hållit måttet?
Jag håller med de flesta andra i tråden. Ibland kan man satsa och ibland funkar lågpris.

Jag har tex en billig hercules skruvdragare, som jag kanske skulle byta mot en dyrare nästa gång. Den funkar iof bra, och har två batterier (det ena tar slut fort dock).
På jobbet har vi en bosh, jag har även använt de-walt och Hilti - och det är skillnad, både på kraft och känslan !
Samtidigt är detta min andra billiga skruvdragare och den första le vde genom en helrenovering av vårt radhus, då den fick både skruva och borra i allt möjligt.

Skoda - billig rosthög - på 80-talet kanske. Numer är det en billigare Vw eller Audi. Samma kvalitet lite biiligare utrustning och finish bara (har inte skoda själv ännu iof dock...)

Billigt klickgolv kan man tex ha många många år, MEN det är klurigare att lägga och spricker lättare. Billigt virke funkar, men är mjukare och spricker lättare så i tex bärande delar är det kanske inte rekomendabelt (tex takstolar ?)

Många gånger tycker jag dessutom att man betalar för mycket för märket/imagen. MÅSTE man ha en De-walt cirkelsåg tex, om man använder den tre gånger på ett år ?

/K
 
bra tycker jag det varit med alla dessa lågprisbutiker/varuhus, då de pressat priserna hos de stora proffsbutikerna. För drygt 20 år sedan köpte jag in en hel del poffsverktyg, Makita och Hitachi hos en av de större grossisterna i Malmö, till ett ganska högt pris, om man jämför med dagens pris på motsvarande maskiner. Hur det nu är möjligt att samma företag, kan sälja samma produkter till ett lägre pris, 20 år senare, kan få en att undra, vilka vinster man kunde plocka ut på maskinerna då. Förr var B&D avsedda för amatörer eller för hobbybruk, men min 30 år gamla cirkelsåg funkar forfarande utmärkt, skramlar kanske lite mer än den nya Hitachin som legat kvar i kartongen i drygt 20 år.
cirkelsg.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.