Hej,

vi funderar lite på rätt ordning av renoveringar vi ska göra i vårt hus (byggt 1968). Egentligen vill vi gärna göra om köket så snart som möjligt, men är osäker om vi behöver byta stammen om några år och riva allt ut igen...

Kan vi byta ledningar (tappvatten & avlopp) bara i köket nu när vi renovera ändå och minska påverkan av stambytet i framtiden?

Tack på förhand!
 
Allt går ju.
Avloppsledningar bör man byta på alla frilagda sträckor. Avlopp kan skarvas hur som helst. Varm o kallvatten kräver lite planering. Det får inte finnas dolda skarvar. Så där kan det behöva bytas längre sträcka.
MEN behöver du verkligen byta tappvattenledningarna?

1968 var oftast både kallt o varmt vatten i kopparledningar De håller i 200 år minst.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Allt går ju.
Avloppsledningar bör man byta på alla frilagda sträckor. Avlopp kan skarvas hur som helst. Varm o kallvatten kräver lite planering. Det får inte finnas dolda skarvar. Så där kan det behöva bytas längre sträcka.
MEN behöver du verkligen byta tappvattenledningarna?

1968 var oftast både kallt o varmt vatten i kopparledningar De håller i 200 år minst.
Säker på hållbarheten på kopparledningar? Vi har det i vårt hus från -69 så jag skulle bli glad om det stämmer. Läser man generellt på försäkringsbolag m.m. så är ju allt förbi sin livslängd i ett 60-talshus men jag har haft svårt att hitta uppskattad livslängd på specifikt kopparledningar när jag googlat.
 
S sroska skrev:
Hej,

vi funderar lite på rätt ordning av renoveringar vi ska göra i vårt hus (byggt 1968). Egentligen vill vi gärna göra om köket så snart som möjligt, men är osäker om vi behöver byta stammen om några år och riva allt ut igen...

Kan vi byta ledningar (tappvatten & avlopp) bara i köket nu när vi renovera ändå och minska påverkan av stambytet i framtiden?

Tack på förhand!
Att byta avloppet är nog smart om ni ändå ska renovera. Har ni källare?
 
Tack!

Nej, ingen källare - enplanshus på krypgrund. Badrum, WC, pannrum och kök kom som prefabrikerad "hjärta" när huset byggdes, så alla rör är relativt kort.

Jag har fått en ritning som kallas "sanitärplan", men har absolut ingen kunskap om hur man läser sånt.
Sanitärplan ritning över enplanshus med markerade vatten- och avloppsrör samt anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hempularen skrev:
MEN behöver du verkligen byta tappvattenledningarna?

1968 var oftast både kallt o varmt vatten i kopparledningar De håller i 200 år minst.
Har inte tänkt för mycket på tappvattnet, bra poäng - kanske vi behöver inte göra det!
 
C
H henche skrev:
Säker på hållbarheten på kopparledningar?
Det hänger på vattnets pH-värde. Är vattnet lite surt sliter det på kopparrör. Då håller de definitivt inte några 200 år iallafall.
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
Vatten går alltid att dra om efteråt bara man är lite klurig, avlopp däremot är lite värre.
Om ni ska riva ut allt så är det klokt att byta så långt man kommer åt
 
S sroska skrev:
Tack!

Nej, ingen källare - enplanshus på krypgrund. Badrum, WC, pannrum och kök kom som prefabrikerad "hjärta" när huset byggdes, så alla rör är relativt kort.

Jag har fått en ritning som kallas "sanitärplan", men har absolut ingen kunskap om hur man läser sånt.
[bild]
OK, går det att se avloppsrören i krypgrunden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.