Hej,

Jag har köpt takspottar som ska kunna läggas direkt i isolering. På beskrivningsbilden ligger dock sladdarna lösa ovan takpanelen.

1. Behövs det någon särskild sorts sladd för att den ska få ligga på takpanelen utan skyddsrör?

2. Hur gör jag med övergång mellan flexslang och den lilla svarta sladdosan på bilden?

Spotarna är fö. 230V

Tack på förhand!
 
  • Illustration på kartong som visar installation av LED-takspottar i isolering med mått och IP-klassning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takspott med sladd och svart kopplingsbox på byggnadsställning med byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan använda kabel istället för FK, eller trä skyddsslang utanpå FK. Den enda flexibla kabel jag känner till som uttryckligen tillåter fast förläggning i rör är PLS 90. Den är svårt att hitta, men TP90 eller RXKX 90 bör kunna användas istället även om det inte framgår av deras anvisning. Du kan också byta spottarna till en modell som stöder flexslang, t.ex Hidealite.
 
  • Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
Tack så mycket för snabbt svar!

Jag trodde det alltid var OK att köra kabel i rör, eller menar du kabel direkt i taket?

Ett sätt vore ju isf. att jag redan vid apparatdosan sätter en sladd som går genom röret istället för FK. Men om så, kan den gå ut ur röret och in i den svarta dosan direkt i taket utan övergång?
 
rxkx 90 finns på clas ohlson och det står
  • "Tvåledad värmebeständig kabel lämplig för installation av downlights"

så det låter ju bra! :)
 
men om jag drar rxkx 90 i flexrör kan flexröret så att säga ligga öppet och släppa ut sladden i taket för omkoppling till dosan i fråga?
 
Installationskabel i rör är ok, inte anslutningskabel. Samtliga kablar jag listade är anslutningskablar. Anvisningen för RXKX är inte tydlig, men man kan tolka den välvilligt som att den får installeras fast och dolt, då i rör.
K Kojfabriken skrev:
men om jag drar rxkx 90 i flexrör kan flexröret så att säga ligga öppet och släppa ut sladden i taket för omkoppling till dosan i fråga?
Ja. Se bara till att kabelmanteln dragavlastas i dosan.
 
  • Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
Super!

Tack så mycket! Då vet jag :)
 
P.S. Kan man täta till öppningen i slangen, om det behövs för diff-spärren i taket? T.ex. med fogskum eller silicon?
 
Det ska inte behövas. Du har väl ingen öppning i slangen på båda sidor om diffspärren. Normalt lägger man slangen på den "varma" sidan så att man aldrig går igenom diffspärren. Det är eventuellt runt varje potta du behöver täta.

Men jag inser nu att du kanske inte har några pottor? Då blir användning av RXKX än mer tveksam då den inte får något mekaniskt skydd. I detta fall finns det ingen högflexibel kabel som är klockrent tillåten utan man får gå på en halvflexibel installationskabel som FQQ, men den vill du inte veta priset på...och så ska den få plats i dragavlastningen i dosan. Den enda vägledning som finns i installationsanvisningen är denna bild som inte anger högsta diameter på kabeln och som dessutom kommer att feltolkas av många så att kabelmanteln inte blir dragavlastad. Den verkar inte heller stöda vidarekoppling trots att de antyder det i specen.

Illustration av elektrisk anslutningsdosa med en kabel och dragavlastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"#¤%&/&%¤# skitspottar! Varför ska det vara så svårt att tillverka spottar som går att installera enligt internationella installationsregler?
 
  • Gilla
Kojfabriken och 1 till
  • Laddar…
Tjaa. Ang. diffen så isolerar jag och skär ut för plats för spottar mm. och rännor för rör/sladd i Pir-isolering. Då bryter jag det yttre aluminiumskiktet som är en diffspärr. Dock bör det spela mindre roll eftersom PIR i sig är nästan difftätt. Ev. sätter jag aluminium tejp längs utskärningarna, men kan hoppa det om slangar ej ligger öppna. På bilden är den runda utskärningen platsen där en spot ska vara. Den ska fö. också alu-tejpas.

Har beställt RXKX redan så det får bli den, men får höra mer med elektrikern när han kommer. Jag gör förarbetet bara, men vill gärna ha rätt prylar på plats.
 
  • Utskärning i PIR-isolering med aluminiumyta för installation av spot, med rör och kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Installationskabel i rör är ok, inte anslutningskabel. Samtliga kablar jag listade är anslutningskablar. Anvisningen för RXKX är inte tydlig, men man kan tolka den välvilligt som att den får installeras fast och dolt, då i rör.

Ja. Se bara till att kabelmanteln dragavlastas i dosan.
Hej
Vi har ett liknande problem.
Avser att ersätta 3 st 12V 50W halogenspottar med ca 10W LED-spottar.
Nuvarande lösning: Infällnadsburkar i taket. 230V framdraget med FK i slang till burken i mitten till 12V-trafo. Från trafo 12V med FK i slang från mittburk till resp sidoburk/spot samt FK till mittspot.
Varje LEDspot har eget drivdon och ska kopplas till 230V.
Drivdonen har möjlighet till anslutning av slang direkt in i drivdonet, men slangarna är troligen för korta för det.
Drivdonen är gjorda för 2 st inkommande och 2 st utgående ledning. Det hade varit enkelt att lösa detta med ev skyddsslang och anslutning i drivdonen om 230V-ledningen kommit in i någon av sidoburkarna.
En lösning är förstås att sätta ett större drivdon i mittburken i st för trafon. Det är väl tyvärr en lösning som snabbt blir dyr med sämre urval på spottar och dyrare drivdon vad jag har sett.
Ovan är endast ett typfall då totalt ett 30-tal spottar ska bytas. Vi har också förhandlat fram ett bra pris på LED-spottarna enligt ovan.
Kan tänka mig att många med 12V-halogenspottar har samma problem.
Tacksam för förslag till lösning av detta.
 
Problemet är att tillverkarna uppenbarligen inte har en lösning på konvertering från 12 V halogen till LED. Det kan inte jag lösa, det måste tillverkarna lösa genom ett bättre utbud. Men det kanske finns om man letar.

Det är verkligen synd om man är tvungen att byta ett klenspänningssystem till ett starkströmssystem. Det kan jag inte rekommendera att man gör i ett helt hus.

Det är lika tråkigt att du hamnat i denna sits, förhandlat fram ett bra pris på spottar som du inte kan installera på ett bra sätt. Det är väl just detta som är grundproblemet här, du har blivit blåst.

Jag skulle byta all FK till spottarna. Mössen tycker om att gnaga på plast så det finns sannolikt 0 gamla halogeninstallationer som är befriade från angrepp. Det räcker egentligen inte att byta FKn, man behöver egentligen se hur slangarna är förlagda för de lades ju från början med tanke på klenspänning, inte starkström...

Halogen installerar man av EMC-skäl i form av ett stjärnnät så det kommer du inte undan. Du får leta upp en kopplingsdosa som går in genom spotthålet i taket där alla ledningar kan anslutas. Isolerslang över FK är ett sätt att lösa isoleringen, men det blir troligen lite bängligt att få till detta, med dragavlastning i dosan. Sedan behöver pottan ha tillräckligt med plats.

Har du tänkt dimra detta också ;) Vet du då vilka dimmers som fungerar? Du kanske redan har inhandlat dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.