Jag saknar det här trädet som vi har flyttat ifrån. Är det någon som vet vad det heter? Jag skulle vilja plantera ett nytt på nya trädgården. Bladen blev kanonröda på hösten tidig vinter.

Barn står vid en träbock med ett träd med röda höstblad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Det är en perukbuske. Sort? Är den rödbladig så är det nog vanliga 'Royal Purple' eller 'Grace'.
 
  • Gilla
KarinAr
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en perukbuske. Sort? Är den rödbladig så är det nog vanliga 'Royal Purple' eller 'Grace'.
Tack! Oerhört uppskattat!

Vet du om man kan plantera en sådan nu i sommar eller är det till våren jag bör vänta?
 
Du kan plantera nu om du vill spendera hela semestern med att vattna. Eller så väntar du till i höst och får hjälp på traven av naturen.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Du kan plantera nu om du vill spendera hela semestern med att vattna. Eller så väntar du till i höst och får hjälp på traven av naturen.
Tror du det hinner etablera sig innan kylan kommer om man planterar 16 jul och vattnar satan? Region Stockholm
 
BirgitS
P papayagirl skrev:
Tror du det hinner etablera sig innan kylan kommer om man planterar 16 jul och vattnar satan? Region Stockholm
Det bör hinna etablera sig innan vintern om du planterar i början av september. Så slipper du vattna så extremt mycket.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har köpt många exemplar av 'Royal Purple' på höstrean och planterat i lera i kalla Sörmland. De har alla klarat sig, inte en enda har frusit bort.

'Royal Purple' är rätt svagväxande kring Stockholm så vill du ha en större perukbuske som inte är lilaröd så får du köpa en annan sort.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har köpt många exemplar av 'Royal Purple' på höstrean och planterat i lera i kalla Sörmland. De har alla klarat sig, inte en enda har frusit bort.

'Royal Purple' är rätt svagväxande kring Stockholm så vill du ha en större perukbuske som inte är lilaröd så får du köpa en annan sort.
Tack för tipset. Royal Grace är det jag söker. Ska ringa runt till handelsträdgårdar imorgon. Vill köpa då hög som möjligt. Hur snabbt växer de upp till 150 cm om man köper de som är 30-40 cm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.