Hej på er.

Hoppas på lite klok feedback från er som kan det här med thujor.

I början av juni så planterade vi en 60m lång häck, fördelat på drygt 140st thujor med rotklump.
Thujasorten är Smaragd och är i storleken 140-160cm.

Vi gjorde enligt konstens alla regler, d.v.s. gjorde ett dike 50x50cm, bytte all jord till ny mullrik matjord. I samband med planteringen använde vi dessutom bra planteringsjord på säck. Vi installerade även en droppslang under jord. Vid plantering av thujorna lät vi juteväven sitta kvar runt roten då vi hade fått instruktion om detta. Juteväven skulle tydligen försvinna efter någon månad.

Första 1-2 veckorna såg thujorna mycket bra ut, men idag 3-4 veckor senare har nästan alla thujor fått en eller flera grenar som blivit bruna. Vissa bruna grenar är torra och vissa är mer normala. De gröna delarna ser bra ut och verkar må bra. Vad kan detta vara?

- Vi har gjort allt man kan göra inför planteringen
- Vi har vattnat från start och även mätt fuktigheten i jorden dagligen

Tacksam om någon kan återkomma med feedback om vad det kan vara som gör att det uppstår bruna grenar och barr, samt eventuellt har någon lösning på problemet. Hoppas någon känner igen problemet.

Tack på förhand!
//Roberth
Tuja Smaragd med gröna grenar och några bruna, brända grenar i trädgårdens planteringsjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en thujaplanta med bruna och gröna grenar som visar tecken på stress eller sjukdom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thujahäck med blandning av gröna och bruna grenar som uppvisar tecken på sjukdom eller torkstress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en thuja Smaragd med bruna och gröna grenar som uppvisar tecken på stress eller sjukdom efter plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thujahäck med både gröna och bruna barr, visar tecken på stress eller sjukdom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thujor med bruna grenar och gröna barr planterade i trädgård med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

En möjlighet är att rotsystemet inte har varit tillräckligt stort för att lyckas ta upp vatten motsvarande den mängd som har avdunstat från barren. Hög värme, mycket sol och blåst ökar avdunstningen.

Det kan vara bra att kontakta butiken för råd för det underlättar om det slutar med ett reklamationsärende.
 
  • Gilla
roberthvarberg och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Jag tänker som @BirgitS här: för lite vatten i förhållande till rotsystem om värme.

Här nere i Skåne har det, trots vissa regniga dagar varit väldigt torrt sista månaden. Det har dessutom varit blåsigt. Säkert likadant i övriga Sydsverige. Detta torkar ut mer än man tror. Ett träd behöver lika mycket rötter som det har grönt ovan jord. Det kan inte nyplanterade växter ha, och behöver därför massor med vatten. Ännu mer om grönmasssn förlorar vätska via värme och vind.

Hur mycket har ni vattnat? Thuja är väldigt mycket törstigare än man tror, och även om man tycker man vattnar kan det absolut vara för lite. Jag skulle föreslå att dubbla vattenmängen och se vad dom händer.
Jag tycker det ser ut som torkskador på era plantor, bra att ta bilder och prata m plantskolan.
 
  • Gilla
roberthvarberg och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar duscha känsliga nyplanterade. Svag fistril när solen inte längre ligger på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

En möjlighet är att rotsystemet inte har varit tillräckligt stort för att lyckas ta upp vatten motsvarande den mängd som har avdunstat från barren. Hög värme, mycket sol och blåst ökar avdunstningen.

Det kan vara bra att kontakta butiken för råd för det underlättar om det slutar med ett reklamationsärende.
Tack för din feedback.
Vatten verkar vara en återkommande lösning. Jag tycker vi har vattnat väldigt mycket och har dessutom både mätt och går konstant och känner i jorden.

Jag fick äntligen kontakt med leverantören av thujorna, och enligt dem så är det akut vitaminbrist. Deras råd var att genast börja gödsla dem med mineralgödsel. På andra ställen man läser så står det att man ska vänta drygt en månad att gödsla. Vill inte att det ska bli värre.

Leverantören gav också rådet att klippa bort de bruna grenarna.

Frågan är nu om man vågar lita på leverantörens råd eller om det finns bättre alternativ?

Återigen, tack för din feedback.
 
BirgitS
Du bör göra som leverantören säger för det är nödvändigt för att det ska gå att reklamera plantorna. Om de ger råd dom är fel så blir det deras problem (kostnad) i slutänden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du bör göra som leverantören säger för det är nödvändigt för att det ska gå att reklamera plantorna. Om de ger råd dom är fel så blir det deras problem (kostnad) i slutänden.
Yes, har nu pratat med leverantören och fick instruktionen att omgående börja gödsla. Akut näringsbrist var deras analys. Fick rådet att köpa mineralgödsel som tydligen skulle fungera som rena medicinen. Detta i kombination med mycket vatten skulle råda bot på problemet.

I samband när jag köpte gödsel idag så fick jag ytterligare förklaringar om vad det skulle kunna vara.
1: Transportskada när de har legat på varandra under några dagar. Bildas då fukt som kan orsaka skada. Jämföra med en inslagen gran.
2: Brännskada då thujan inte hunnit blivit motståndskraftig ännu

Har precis gödslat klart, så nu får vi hoppas att detta är lösningen. Återkommer när jag har mer information. Det dröjer nog tyvärr några veckor innan man har ett resultat.

Jag tackar er alla för bra tips och tankar!
//Roberth
 
H
Gjute väven som satt på ville dom att den ska sitta?

jag köpte thuja för ett par dagar sedan.
Där satt det väv runt med gummi snodd.
Det ska bort annars så dör dom fort fick jag besked om.
Men du kanske bara hade väv.

bäst är att följa råden där du köpte så det går att reklamera
 
Man gödslar inte nyplanterade buskar! De behöver sträcka ut rötterna och hämta det som finns i jorden och det är inte näringsbrist i nylagd mulljord. Att försäljaren gissar på näringsbrist säger tydligt att det inte är någon riktig plantskola du handlat av, utan snarare någon importör som egentligen håller på med annat men tar in thuja också.

Problemet är planteringstiden, man planterar helst sin häck på hösten eller tidigt på våren. Då kan plantorna börja gro rötter så fort det blir varmt nog i jorden, typ 5 plusgrader, och då har de hunnit förbereda sig lite när sommarvärmen slår till. Nu står plantorna där med underutvecklade rötter och kan inte suga den mängd vatten d behöver. Kom ihåg att thuja växer naturligt i kärr, de vill ha mycket vatten.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Någon brun gren här och där får jag alltid med nya thujor. Min gissning är att de haft en resa som inte är direkt business class och det visar sig först några veckor efter plantering. Upplever att de överlag är väldigt mycket mer känsliga första månaderna efter plantering så man får mer dött att klippa bort men när de väl satt sig så kommer de igång givet att man ser till att de inte torkar ut. Det har varit blåsigt och varmt en period så har man inte varit med och vattnat och rotsystemet är svagt så är nog risken stor man får problem. Går hela plantan mer mot att bli homogent gul är min erfarenhet att man istället övervattnar och plantan får syrebrist.

Gödsel har alla sagt till mig är no no första säsongen. Först andra säsongen går man på med gödsel.

Planta på rotklump sätter man ogärna senare än Juni då de etablerar sig långsammare än de på kruka som kan sättas i princip hela säsongen. Väven de kommer med (om naturväv) kan man låta sitta kvar för att hålla ihop rötterna men man klipper upp de upptill mot stammen så den inte riskerar att strypas. Rotklumpthujornas rotsystem är väldigt känsligt med så man ska hantera de varsamt. Man ska heller inte lägga thujorna ner på marken vid plantering i starkt solsken för då får de ljus på sig från ett håll de inte är vana och då torkar de grenarna ut otroligt snabbt.
 
Som nämnts tujor är otroligt känsliga under transporten. Jag satte 25 m Brabant i April 2017, alla plantor tog sig och på 4 år var den 230 cm hög.
Jag beställde på en speciell plantskola som i sin tur beställer samma dag av odlaren i Danmark som tar upp tujor och transporterar dom i kyltransport till plantskolan som förvarar i kylrum +4° tills jag hämtar och sätter dom i jorden.
Sätt vattenspridare så häcken ständigt är fuktig, ingen gödsel dom första 2 åren så häcken har anledning att utveckla rötter lika långt på båda sidor som den är hög!

Torra kvistar klipps bort likaså grenar som vill uppåt och konkurrera med toppskottet låt sidogrenar bli max 50 cm så dom inte skuggar nästa grenpar för mycket.

Här är en tråd med liknande problem.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nyplanterade-thuja-brabant-som-doer.374631/#post-3683411
 
Att duscha thujorna hör jag olika om. En del menar det är dåligt då det lätt bränner dom och vattnet man har från kran är iskallt så det blir en chock. Jag har valt att inte dusch dom men man kanske borde överväga det iallafall kvällstid och när det är mulet?
 
Vi hade samma problem. En vecka efter plantering mitt i sommaren såg en av varianterna som vi hade planterat ut så här. Fick rådet att fortsätta vattna rikligt samt ge dem en halv matsked barrväxtnäring. De repade sig till våren. Två år senare är våra plantor kanonfina och nästan dubbelt så höga som vid plantering.
 
  • Växter efter en vecka av plantering, några grenar ser vissna ut vid en trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
roberthvarberg och 1 till
  • Laddar…
Gott att höra att ni fick ordning på thujorna. Jag hoppas nu på samma resultat. Förutom nergrävd droppslang så kör jag slang varje dag. Har även kört med thujagödsel på inrådan av leverantören. Nu är det bara att vänta och se.
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
Hur har det gått med häcken?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.