Finns det någon leverantör som kan leverera en solcellslösning som kan använda en elbil som ellagring för att driva huset?

Exempel:
1a. När elen är som billigast och solen lyser så använd söverskottselen till att ladda elbilen.
(alt: På natten när elen är nästan gratis så laddas elbilen)

2. På morgonen eller när solen inte skiner och och jag har elunderskott i hushållet samt elen är dyr så tas elen från min elbil. Så klart laddas inte bilen ur mer än exempelvis 50%.

Bonus är om systemet kan sälja billig el från min elbil ut på nätet om elen skulle vara väldigt dyr.
 
Tyvärr är ju tekniken med V2X/V2H/V2G inte riktigt utvecklad ännu.

Det finns vissa modeller (från bla Huyndai/Kia) där man kan få ut 230 från bilen, men det blir nog ett rätt avancerat system och jag är intesäker på att det går att ställa in så den både laddar/urladdar automatiskt (det är i nuläget mer gjort för att kunna "koka lite kaffe" eller ladda en moppe eller liknande)

Nissan Leaf skall stödja V2H med Chademo har jag läst, och jag har försökt hitta sådana saker till vår Leaf. Men det verkar som att det inte är standard och/eller att endast Leaf+ (62khw) har detta, dessutom måste man använda CHAdeMO istället för Type2 (som är den vanliga och den vi har till vår laddbox)

Det finns inte heller någora "out of the" box lösningar att sätta i huset, men det kanske skulle gå att fixa ihop något. Kommer nog kräva lite programerande om man inte hela tiden skall behöva pilla på det manuellt dock.

https://zecar.com/post/watt-is-bidirectional-charging-v2g-v2h-v2l

https://www.molndalenergi.se/foretag/kunskap/v2x-vehicle-to-everything-elbilen-som-batteri

I mitt fall skulle jag vilja ha det som backup.
Jag vill aldrig att min bil laddar ur sig, mer än ngn enstaka procent möjligen, då räckvidden ännu så länge är för dålig, så åker jag iväg vill jag ha fulladdat (och jag vet inte alltid vilket tid jag åker flera timmar i förväg). Men som alternativ till ett nödbatterilösning, som är väldigt dyr att köpa separat om man vill ha samma kapacitet, om strömmen skulle gå så vore det intressant.

Vi får väl se om V2X,V2G, V2H blir något framöver.
Jag har mina starka tvivel dock ! Det känns mer som en "ploj" som man sälde in för att promota solcelsssamhället.
Men i praktiken: Antingen har man mindre batterier i bilken, och då vill de flesta har rätt hög laddnivå pga räckvidd, så max 10-20% kan troligen användas "till annat".
Och man vill inte heller ligga och ladda 80-100% i en bil, det är där det går långsammast och laddningen brukar vara optimerad i 40-80% intervallet.

Eller så har man större batterier i bilarna. Men då skall man släpa omkring på flera hundra kilo extra i batterier som man i princip aldrig använder (utom kanske enstaka gånger). Så det känns som att det är ett fåtal personer som kan tänka sig 100 mil+ räckvidd (fast man normalt bara använder kanske 20-30) och betala flera hundratusen extra för det.
Istället är det troligt att stationära betterier för lagring kommer ned i pris. Då kan man dels optimera dom på ett annat sätt (låta dom ligga i kanske 70-90% som maxladdning tex för att ge längre livslängd), dom kan bli billigare (behgöver inte minimeras i volym/vikt eller krocksäkerhet på samma sätt). Och man sparar energi när man kör bilen då man inte behöver åka omkring med dessa kilon..

Dessutom blir nätet lättare att kontrollera då lagringen alltid finns där. Bilen vet man ju inte om den är ute och kör/hur mycket den kan ta/ge osv...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.