Tjena!

Jag har tagit mig an en totalrenovering när jag enbart har tapetserat en gång tidigare. Alltså har jag ingen aning om vad jag sysslar med men jag tycker det är kul och vill lära mig. Hursomhaver, nu slet jag ner en dörrkarm från 1951 som behövde bytas ut då den var i fruktansvärt dåligt skick. Kruxet är att den satt som berget och det enda sättet att få loss den var att bända från väggen. Det lossnar en del murbruk men det är inga problem, däremot så lossnade en rätt stor bit av det underliggande betonggolvet. Hade det bara vart en bit betong som lossnade är det heller inget bekymmer att fylla igen. MEN! Trist nog ligger det ett vattenrör som jag gissar går till värmegolvet i badrummet.

Vågar jag fylla över detta eller behöver jag behandla det extra varsamt på något vis? Samt, bör jag fylla igen där dörrkarmen satt också med grovputs/betong eller bör jag lämna det som det är och istället sätta en regel?

Skadat betonggolv och vägg med rester av en dörrkarm, murbruk och synligt vattenrör efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat betonggolv och murbruk med exponerat vattenrör efter borttagen dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välkommen här!
Om kåken är från 1951 så tvivlar jag på att vattenröret går till ett värmegolv.
Det ser ut som om det är en skarv på röret. Dagens regler säger att en skarv får inte byggas in utan att kunna inspekteras. Eller så.
Nu vet jag inte om detta gäller i ditt fall som renoverar en gammal anläggning. I vilket fall är det ingen bra ide att bara hälla i betong och låtsas om ingenting. Veckan efter kan röret vara sönderrostat.

Om du ska renovera mer bör du skaffa en tigersåg och en Fein-såg. Då kanske det hade gått mycket enklare.
 
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Om kåken är från 1951 så tvivlar jag på att vattenröret går till ett värmegolv.
Den där rörskarven är knappast från 1951. Tror inte de hade vare sig presskopplingar, prisolrör eller leca-kulor på den tiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det tror inte jag heller, men dörrkarmen var det!

Badrummet renoverades efter dagsstandard med värmegolv 2017 efter en omfattande vattenskada. Då lade dom ny sten i hallen så jag gissar att denna kommer från det.
 
Tack för välkomnandet!

Om jag inte får fylla över detta, hur ska jag göra med det då? Det fanns ingen inspektionslucka innan - och röret är gissningsvis lagt dit 2017 vid en vattenskada då badrummet renoverades.


T Thomas_Blekinge skrev:
Välkommen här!
Om kåken är från 1951 så tvivlar jag på att vattenröret går till ett värmegolv.
Det ser ut som om det är en skarv på röret. Dagens regler säger att en skarv får inte byggas in utan att kunna inspekteras. Eller så.
Nu vet jag inte om detta gäller i ditt fall som renoverar en gammal anläggning. I vilket fall är det ingen bra ide att bara hälla i betong och låtsas om ingenting. Veckan efter kan röret vara sönderrostat.

Om du ska renovera mer bör du skaffa en tigersåg och en Fein-såg. Då kanske det hade gått mycket enklare.
 
Filiplindelof Filiplindelof skrev:
Det tror inte jag heller, men dörrkarmen var det!

Badrummet renoverades efter dagsstandard med värmegolv 2017 efter en omfattande vattenskada. Då lade dom ny sten i hallen så jag gissar att denna kommer från det.
Så 2017 la man detta rör med skarv under tröskeln?
 
Att det är renoverat efter fuktskada till "dagsstandard" 2017 behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det då gjordes helt optimalt. Om röret i bild går till golvvärme blir man dock fundersam på var prisolröret i så fall övergår till normal golvvärmeslang. Är röret som övergår till det som går in i badrummet koppar eller rostigt järn?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Värmerör får väl fortfarande skarvas dolt

Jag tror det är helt lugnt att bara fylla igen.. men jag är ingen expert :)
 
  • Gilla
Filiplindelof
  • Laddar…
....och om prisolröret övergår till golvvärmslang finns minst en till dold koppling men nu blir man ju fundersam på om golvvärmen är gjord i härlig 60-talsstil med prisolrör i några härliga ingjutna slingor
 
2017 var det en omfattande vattenläcka som grundades i denna lägenhet och läckte vidare till 4 andra + hela källaren. Man var tvungen att riva upp hela hallen då bl.a och gissningsvis lade man detta rör då. Men jag är ingen expert as you might have noticed. Ringde fastighetsskötaren som sa att eftersom det ligger lekakulor eller vad det heter så finns det luft för den att inte rosta och enl honom var det bara att hälla på, men är fortfarande osäker :)

T Thomas_Blekinge skrev:
Så 2017 la man detta rör med skarv under tröskeln?
 
När det gäller rörskarv så kanske @Krilleman kan svara på vad som gäller och vad du bör göra.
 
C
Låter som att det handlar om en bostadsrätt och då tänker jag spontant att det inte är TS ansvar att rätta till eventuella fel i rördragningen. Om föreningens företrädare anser att det bara är att gjuta igen skulle jag göra precis så.

Med det sagt skulle jag därmed se till att rören hamnar under plattan och inte blir ingjutna. Det ser ut som att det är så de är förlagda och då uppstår frågan om rörens läge rubbades när TS bröt bort dörrkarmen?
De ser onekligen ut att ligga väldigt högt upp nu.
 
  • Gilla
Filiplindelof
  • Laddar…
Det handlar om en bostadsrätt! Och du har förmodligen rätt att det inte är mitt ansvar att åtgärda tidigare fel. Dock är jag rädd att röret har böjts uppåt när betongklossen lossnade som du säger. Vågar man trycka tillbaka denna? Ligger just nu ca 2mm under från där betonggolvet börjar.. vill ju såklart få ner den så den hamnar bland lekakulorna och inte ingjuten.

C cpalm skrev:
Låter som att det handlar om en bostadsrätt och då tänker jag spontant att det inte är TS ansvar att rätta till eventuella fel i rördragningen. Om föreningens företrädare anser att det bara är att gjuta igen skulle jag göra precis så.

Med det sagt skulle jag därmed se till att rören hamnar under plattan och inte blir ingjutna. Det ser ut som att det är så de är förlagda och då uppstår frågan om rörens läge rubbades när TS bröt bort dörrkarmen?
De ser onekligen ut att ligga väldigt högt upp nu.
C cpalm skrev:
Låter som att det handlar om en bostadsrätt och då tänker jag spontant att det inte är TS ansvar att rätta till eventuella fel i rördragningen. Om föreningens företrädare anser att det bara är att gjuta igen skulle jag göra precis så.

Med det sagt skulle jag därmed se till att rören hamnar under plattan och inte blir ingjutna. Det ser ut som att det är så de är förlagda och då uppstår frågan om rörens läge rubbades när TS bröt bort dörrkarmen?
De ser onekligen ut att ligga väldigt högt upp nu.
 
Tror du verkligen att skarven mår bättre bland kulorna än som ingjuten?
 
Kan du ta bilder i badrummet? Har väldigt svårt tro att det är rör från 51, framförallt med tanke på att övergången till prisol är en presskoppling i mässing..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.