Hej
Vi bor i en bostadsrättsförening som består av parhus där varje parhus har en egen fastighetsbeteckning. Nu har jag färdigställt ett inglasat uterum enligt Attefallsreglerna med brf-styrelsens godkännande och jag fick slutbeskedet från bygglovsenheten tidigare i veckan. Så allt är gjort enligt konstens alla regler. Min fråga är om mitt utnyttjande av Attefallsreglernas möjlighet att bygga 15 kvm ihop med fastigheten omöjligör för min granne att göra detsamma. Dvs. gäller Attefallsreglerna fastighetsbeteckningen eller varje hushåll/adress? Kan det vara så att detta tolkas olika i olika kommuner?
 
  • Gilla
tb97tool
  • Laddar…
Jag har inget juridiskt belägg för detta men jag vill minnas att varje radhus ska kunna uppföra ett eget attefall om man kan bevisa att det finns en tydlig tomtgräns för varje radhus, dvs avskiljare (tänk: staket).
 
Kashew Kashew skrev:
Jag har inget juridiskt belägg för detta men jag vill minnas att varje radhus ska kunna uppföra ett eget attefall om man kan bevisa att det finns en tydlig tomtgräns för varje radhus, dvs avskiljare (tänk: staket).
Det luriga här är alltså att det är inte radhus, det är parhus. Varje hus är en fastighet med två lägenheter.
 
Kan ha fel, men är ganska övertygad om att reglerna gäller per fastighet. Inga mer utbyggnder för grannen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kashew Kashew skrev:
Jag har inget juridiskt belägg för detta men jag vill minnas att varje radhus ska kunna uppföra ett eget attefall om man kan bevisa att det finns en tydlig tomtgräns för varje radhus, dvs avskiljare (tänk: staket).
Kashew Kashew skrev:
Jag har inget juridiskt belägg för detta men jag vill minnas att varje radhus ska kunna uppföra ett eget attefall om man kan bevisa att det finns en tydlig tomtgräns för varje radhus, dvs avskiljare (tänk: staket).
Kashew Kashew skrev:
Jag har inget juridiskt belägg för detta men jag vill minnas att varje radhus ska kunna uppföra ett eget attefall om man kan bevisa att det finns en tydlig tomtgräns för varje radhus, dvs avskiljare (tänk: staket).
Det är en tydlig avskiljning mellan våra tomter i form av plank och häck. Gränsen mellan våra tomter finns dock inte markerad på exempelvis nybyggnadskartan jag använde vid bygganmälan.
 
HeligBirma HeligBirma skrev:
Det är en tydlig avskiljning mellan våra tomter i form av plank och häck. Gränsen mellan våra tomter finns dock inte markerad på exempelvis nybyggnadskartan jag använde vid bygganmälan.
Det är nog bara en gräns mellan trädgårdar och inte mellan tomter, ni delar rimligtvis samma tomt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kan ha fel, men är ganska övertygad om att reglerna gäller per fastighet. Inga mer utbyggnder för grannen.
Ja, det är detta jag är rädd för. Grannen får väl i så fall bygga upp till 30kvm som ett fristående Attefall. Eller så hinner jag före och lämnar in anmälan om ett växthus enligt principen först till kvarn...;)
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Det är nog bara en gräns mellan trädgårdar och inte mellan tomter, ni delar rimligtvis samma tomt.
Ja, det är som sagt en och samma fastighetsbeteckning. Vi har dock skilda adresser där jag bor i 7B medan grannen bor i 7A om detta kan spela in på något sätt?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Olika adresser spelar ingen roll, det är per fastighet som gäller.
 
Vanligtvis är parhus "sammanbyggda enbostadshus" och inte "tvåbostadshus". Som jag uppfattar PBL 9:4b (15 kvm attfefallstillbyggnad) är det per "bostadshus" och inte per "bostad". Frågan är då huruvida ert fall är ett tvåbostadshus eller två sammanbyggda enbostadshus.

Så här skriver boverket

Boverket skrev:
Vad är sammanbyggda en- och tvåbostadshus?
Sammanbyggda småhus är småhus som är sammanbyggda direkt eller via garage, förråd eller dylikt. Exempel på sammanbyggda småhus är kedjehus, parhus och radhus. (TNC. Plan- och byggtermer 1994. Tillgänglig på Rikstermbanken)

Det innebär att kedjehus, parhus och radhus är en- eller tvåbostadshus som är sammanbyggda med varandra. För att det ska vara enbostadshus som är sammanbyggda med varandra krävs att varje enbostadshus är självständigt från det eller de andra enbostadshusen som det är sammanbyggt med. Det ska vara självständigt både visuellt och funktionellt. Detsamma gäller för sammanbyggda tvåbostadshus, då ska varje tvåbostadshus vara självständigt i förhållande till det eller de andra tvåbostadshusen som det är sammanbyggt med. Men de två bostadslägenheterna i varje tvåbostadshus ska inte vara helt självständiga från varandra.

Om det istället är ett hus där bostäderna inte är självständiga från varandra utan har gemensamma bostadsfunktioner är det inte sammanbyggda småhus. Då är det istället antingen ett friliggande tvåbostadshus om det endast har två bostäder eller ett flerbostadshus om det har fler än två bostäder. Gemensamma funktioner kan exempelvis vara tomt, loftgångar, entréer eller trapphus men även byggnadens utformning i övrigt kan ha betydelse. Gemensamma funktioner kan även vara tekniska funktioner såsom vatten-, avlopp-, värme- eller ventilationssystem.

En- eller tvåbostadshus i form av kedjehus, parhus eller radhus måste inte vara placerade på egna fastigheter.

MÖD har i två domar sagt att en- och tvåbostadshus måste disponera över en egen tomt. Denna ska ligga direkt i anslutning till bostaden och utgöra mer än en uteplats. Enligt Boverkets uppfattning måste dock inte en- och tvåbostadshus ha egna tomter. Om bostäderna har egna tomter eller inte måste dock vägas in vid bedömningen om de är en- eller tvåbostadhus eller flerbostadshus. (MÖD 2016-04-18 mål nr P 4803-15 och MÖD 2016-04-18 mål nr P 7340-15)

Upplåtelseform, det vill säga om byggnaden ägs eller hyrs av de som bor där, har ingen betydelse för om en byggnad är ett en- eller tvåbostadshus eller flerbostadshus. Det spelar alltså ingen roll om huset eller husen ägs av exempelvis en bostadsrättsförening. (MÖD 2016-04-18 mål nr P 4803-15 och MÖD 2016-04-18 mål nr P 7340-15)
Frågor som uppkommer

Vad säger detaljplanen? Har den utritat två tomtplatser och ett parhus eller en tomtplats och bara ett hus som byggts som två?

Vad säger bygglovet? Tvåbostadshus eller parhus?

Jag antar att utformningen är som två sammanbyggda hus där ni inte delar på hall e.dy?

Är fastigheten indelad i två tomter med staket/häck eller liknande?

mm.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
En fastighet kan inte vara två tomter väl? Hur många trädgårdar som helst dock.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
En fastighet kan inte vara två tomter väl? Hur många trädgårdar som helst dock.
Boverket skrev:
Vad är en tomt?
Enligt PBL är en tomt ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål.

...

En tomt

  • är inte samma sak som en fastighet
  • kan aldrig omfatta allmän plats
  • är mark som är bebyggd med byggnader och marken i anslutning till byggnaderna som behövs för byggnadernas ändamål
  • kan vara bebyggd med flera byggnader.
Tomt är inte samma sak som fastighet
Tomt är inte detsamma som fastighet. Fastighet är inte definierat i PBL. En fastighet är enligt NE ett bestämt markområde som utgör fast egendom. All mark är indelad i fastigheter och dessa framgår av Lantmäterimyndighetens fastighetsregister. Fastighetens gränser framgår av en karta eller av markeringar i terrängen. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt. Definitionen av tomt i PBL har ingen direkt koppling till fastighetsindelningen. En tomt kan sammanfalla med en fastighet men en tomt kan även vara en del av en fastighet. En tomt kan även sträcka sig över flera fastigheter. Det kan även finnas flera tomter på en och samma fastighet. Till skillnad från fastighet är det alltid en bedömning vad som är en tomt enligt definitionen i PBL. (Nationalencyklopedin, uppslagsverk - lång, fastighet. Hämtad 2018-06-18)
 
Claes Sörmland
Attefallsreglerna gäller per en- eller tvåbostadshus och det finns rättsligt prövat att även sammanbyggda enbostadsshus, t ex parhus, räknas som separata enheter vad jag minns. Fastighetsindelningen är inte central i PBL utan det är tomtbegreppet som är i fokus. Så inga problem för grannen att genomföra attefallsåtgärder på sin tomt.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Attefallsreglerna tar sikte på en och tvåbostadshus. Tvåbostadshus är ett bostadshus med två lägenheter.

Parhus och radhus blir ofta sammanbyggda enbostadshus, beroende på om varje enhet visuellt och funktionellt framstår som en egen enhet. Fastighetsindelning och upplåtelseform saknar i sig betydelse för bedömningen (men kan säkert ingå i en samlad bedömning misstänker jag).

Sammantaget är min gissning att det inte är några problem. Men det förutsätter att era bostäder är tydligt avskilda från varandra och inte har för många gemensamma funktioner.

Så killgissar jag iaf.
 
redarn redarn skrev:
Vanligtvis är parhus "sammanbyggda enbostadshus" och inte "tvåbostadshus". Som jag uppfattar PBL 9:4b (15 kvm attfefallstillbyggnad) är det per "bostadshus" och inte per "bostad". Frågan är då huruvida ert fall är ett tvåbostadshus eller två sammanbyggda enbostadshus.

Så här skriver boverket



Frågor som uppkommer

Vad säger detaljplanen? Har den utritat två tomtplatser och ett parhus eller en tomtplats och bara ett hus som byggts som två?

Vad säger bygglovet? Tvåbostadshus eller parhus?

Jag antar att utformningen är som två sammanbyggda hus där ni inte delar på hall e.dy?

Är fastigheten indelad i två tomter med staket/häck eller liknande?

mm.
Hej och tack för mycket matnyttig information. Mitt startbesked för uterummet har ärenderubriken "Tillbyggnad av tvåbostadshus med inglasat uterum". Våra lägenheter sitter ihop enligt nedan, dvs vi har inget gemensamt förutom en vägg och vi har separata tomter som är åtskilda. Du kan se uterummet på min del av huset.

Drar jag rätt slutsats att då det bedöms vara ett tvåbostadshus så kan även grannen uppföra en attefallstillbyggnad?

Arkitektonisk ritning av en tvåbostadshusfasad med inglasat uterum, vy från väster och öster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.