Hej,

Jag ska få ett nytt larm installerat och larmkillarna som kommer ut och installerar kommer inte att ta bort det gamla larmet om jag inte dessförinnan kopplat bort eventuell starkström.
Mina frågor är:

- Kan jag göra detta själv eller krävs det elektriker?
- Kan ni se om det är ett larm med starkström jag har?
- Om svaret på fråga ett är ja, vilken/vilka kablar knipsar jag?

Tacksam om ni har någon input i någon av dessa frågor!


Mvh Tove
 
  • Öppet elskåp med kretskort, kablar och batteri, sannolikt tillhörande ett gammalt larmsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Larmcentral märkt "TeleTec PC1500" med nycklar i låset och säkerhetsdekal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet och rörigt elskåp med obestämda kablar och elektroniska kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Larmet på bilderna är kopplat till 230V via den svarta och blå kabeln i nederdelen av vänster sidan (samt jord gul/grön).

Det låter som om du inte vet hur det ska kopplas ut själv, då är det lämpligt att låta en elektriker fixa det.

Innan firman som kommer för att installera det nya kan det vara värt att ta reda på vilken säkring som det tidigare larmet är kopplat på. Då kanske de kan hjälpa dig även om de sagt att det inte ingår, men troligen låg sannolikhet på det.
 
T ttooove skrev:
vilken/vilka kablar knipsar jag?
¨
Knipsa ingen kabel innan du brutit strömmen... Annars kan du få en överraskning.
 
Även om du nu fick reda på vilka kablar som är ingående drivning av larmet. Så måste man veta vad man ska göra med dessa lösa ändar när larmet är bortkopplat. Det får inte finnas lösa öppna strömförande ledare efter ingreppet...
 
Tack för svaret!

Att jag inte ska knipsa sladdarna utan att bryta strömmen är jag med på :) Men det var en bra poäng det där med att kablarna behöver hanteras efter att de knipsats…

Det kanske får bli en elektriker ändå. Men det hinner jag nog inte få till innan larmkillen kommer :rolleyes:
 
T ttooove skrev:
Tack för svaret!

Att jag inte ska knipsa sladdarna utan att bryta strömmen är jag med på :) Men det var en bra poäng det där med att kablarna behöver hanteras efter att de knipsats…

Det kanske får bli en elektriker ändå. Men det hinner jag nog inte få till innan larmkillen kommer :rolleyes:
Bryt strömmen lossa trådarna och sätt toppklämmor på ändarna en per tråd. Du kan ta Wago eller U-båtar etc. Sen kan sätta på strömmen igen och invänta den som ska byta larmet.
 
T ttooove skrev:
Tack för svaret!

Att jag inte ska knipsa sladdarna utan att bryta strömmen är jag med på :) Men det var en bra poäng det där med att kablarna behöver hanteras efter att de knipsats…

Det kanske får bli en elektriker ändå. Men det hinner jag nog inte få till innan larmkillen kommer :rolleyes:
Har inte larmet en egen säkring som du kan bryta med?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.