Ska ta bort ett fönster och ändra kulör på en del av fasaden. Sökte bygglov och fick det godkänt med startbesked i samma veva. Började med att ta bort fönstrer ett par dagar senare men läser nu att man endast får börja bygga 4 veckor efter beviljat bygglov. Har jag gjort fel i min tolkning av startbesked? Löper jag risk för vite eller kan jag fortsätta? Har semester nu och tänkte passa på att fixa nu när jag har tiden
 
Det kan ju teoretiskt fortfarande överklagas, men om du inte känner att det är någon risk så lär ingen bråka med dig.
(Om du däremot har någon gnällig granne som gillar att djävlas så kan det vara värt att ta paus.)
 
TRJBerg
Har aldrig hört talas om en 4 veckors väntan.
Finns det länk till uppgiften?
 
TRJBerg
wildeside wildeside skrev:
[länk]
Tack. Där ser man.
Lite lustigt, där de skriver om detta är skedet när man fått startbesked. Men de nämner opåkallat en byggsanktionsavgift om man börjar innan man fått startbesked. Däremot inget om vad som händer om man börjar efter man fått startbesked men innan 4 veckor gått.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tack. Där ser man.
Lite lustigt, där de skriver om detta är skedet när man fått startbesked. Men de nämner opåkallat en byggsanktionsavgift om man börjar innan man fått startbesked. Däremot inget om vad som händer om man börjar efter man fått startbesked men innan 4 veckor gått.
Precis därav min förvirrning. Att få ett startbesked känns spontant som tillåtelse att påbörja sin renovering. Men tror ingen granne kommer motsätta sig mina tänkta ändringar så ska fortsätta fixa, huset ser väldigt tråkigt då tidigare ägaren var väldigt gammal så uppfräschning behövs.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Om du får bygglov och startbesked samtidigt tar det oftast 3 veckor innan bygglovet vinner laga kraft. Startar du bygget direkt och någon överklagar inom 3 veckor finns risken att bygglovet faller och du måste riva. Minimal risk förmodligen…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.