Hej,

Vi har nyligen avslutat en tillbyggnad (ca 45kvm över två plan) och jag har ett par moment jag tycker varit väldigt dyra och som jag tänker ifrågasätta skäligheten i.

Målning
40 kvm panel som målades innan den sattes upp. 2ggr kvistlack, 2ggr färg. Utfall: 75h (endast målningsarbetet).

Plåtarbeten
Hängränna & fotplåt på två sidor (7m per sida inkl en 90* vinkel), stupränna 2st ca 6m styck, vindskiveplåt 2 st, dörrbleck 1st, fönsterbleck 6 st (obs: endast underbleck), ränndalar 2 st. Utfall: 98700 kr arbete (135h), 11500 kr material.

VVS
Uppdragning av avlopp & vatten från källare till nytt badrum (cirka 6m), montering av 1 duschbrunn/1 toa/1 handfat/1 dusch, fördelarskåp till badrum inkl skvallerrör, uppdragning av ledning från värmepanna till radiatorer (cirka 10 meter från panna till tillbyggnad, sen tre radiatorer på plan 1 och två radiatorer på plan 2), montering 1 vattenutkastare (endast kallvatten) ca 2m rördragning från badrum, omdragning av avluftning, Utfall: 130h.

Några förslag hur jag kan gå tillväga för att komma fram till vad som är skäligt? Ta in offerter från andra firmor har jag läst som ett förslag, men jag tänker mig att de inte är så pigga på att hjälpa till med sådant här + jag vill gärna stänga det snarast då det tagit mycket energi från mig och familjen under lång tid.

Entreprenören uppskattade på förhand målningen till 30h och VVS till ungefär hälften av vad det kom att bli (fick aldrig något estimat på plåtarbetet), men dessa estimat räcker som jag förstår det inte för att påvisa oskälighet.
 
Be dem redovisa för hur timmarna har lagts. 75h för att måla 40kvm virke på backen måste ju inkludera att de stått och tittat på när de torkade.
 
  • Haha
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
S
Fattar inte hur plåtslagarn lyckats bränna av så innihelvete mycket tid? Är det verkligen normalt?
 
Du har fått en uppskattning i förväg, den är entreprenören bunden av. Får debitera max 15% mer än uppskattningen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har uppfattat att när det gäller vvs arbetet i själva badrummet, så brukar det vid badrumsrenoveringar vara 1 dag för arbetet med rördragning, golvbrunn osv. Sedan kommer vvs tillbaka när det är dags för montering av blandare toa osv. Om den första dagen blir 8h+, så blir slutmonteringen klart mindre än en dag.

Hur mycket tid det kan tänkas gå på dragning från källaren är ju svårt att veta. Men det känns som någon form av worst case om vvs har varit där och jobbat med det en dag, och så visar det sig att det behövs lite mer håltagning, ingrepp i vägg osv. Så de får komma tillbaka och slutföra någon annan dag.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du har fått en uppskattning i förväg, den är entreprenören bunden av. Får debitera max 15% mer än uppskattningen.
Yes, och i mitt fall: 25% på mark. Men oavsett det måste ju det jag debiteras vara skäligt. Så även om andra moment inte gått över uppskattningen med mer än ett par procent så kan jag ju inte debiteras oskäligt för tex plåt och VVS. Eller tänker jag fel?
 
15% regeln (25%) gäller för en entreprenad, alltså ett kontrakt., som jag (som inte är jurist) uppfattat det. Men till det kommer regler om skälighet. Man kan inte debitera 10h för att borra hål i en gipsskiva.

Skälighet är ett rätt luddigt begrepp. Men i princip, om andra hantverkare brukar kunna göra ett moment på x timmar, så är det oskäligt om din hantverkare behöver tre ggr så lång tid, kanske redan 50% längre tid, men då är man i gråzonen.

Det är helt ok för hantverkaren om han är långsammare än kollegerna, någon måste ju vara sämst, utan att vara amatör.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.