M
D Dublin skrev:
Jag tänker mer att mindre byggfirmor har kontakter som de kan förmedla om du frågar dem, inte att de har konstruktörer anställda.
Ah, hmm okej. Så höra mig för hos olika byggfirmor om de kan rekommendera en konstruktör att ta hjälp av?
 
M Miscela skrev:
Som jag förstått det verkar detta klassas som en attefallstillbyggnad, utanför detaljplanen. Vad kommunen vill ha för ett byggstarts datum vet jag inte nu. Men ska se om någon finns på plats för att prata lite om det imorgon. Finns inga ritningar över huset hos kommunen alls i dagsläget. Vi har inte heller några ritningar, men det får vi ju lösa
Nej det är ingen attefallstillbyggnad.
Det är en tillbyggnad som kräver Anmälan mht ingrepp i bärande konstruktion. Ev lov beroende på vad områdesbestämmelser säger. Behöver du hjälp med ritningar eller dylikt framöver får du gärna höra av dig
 
M
T Tooompaaa89 skrev:
Nej det är ingen attefallstillbyggnad.
Det är en tillbyggnad som kräver Anmälan mht ingrepp i bärande konstruktion. Ev lov beroende på vad områdesbestämmelser säger. Behöver du hjälp med ritningar eller dylikt framöver får du gärna höra av dig
Okej :) är det pga ingrepp i ytterväggen som det inte blir en attefallstillbyggnad då? Eller hur menar du. Jag lär mig gärna skillnaden.
 
M Miscela skrev:
Okej :) är det pga ingrepp i ytterväggen som det inte blir en attefallstillbyggnad då? Eller hur menar du. Jag lär mig gärna skillnaden.
Attefall är fristående som komplementbyggnad till 1 eller 2 plans hus.
 
T Tooompaaa89 skrev:
Attefall är fristående som komplementbyggnad till 1 eller 2 plans hus.
Hm, det stämmer väl inte att attefallsreglerna bara är komplementbyggnader? Efter den senaste ändringen får man göra tillbyggnad upp till 15kvm, kolla Boverket.se
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hm, det stämmer väl inte att attefallsreglerna bara är komplementbyggnader? Efter den senaste ändringen får man göra tillbyggnad upp till 15kvm, kolla Boverket.se
Attefall och tillbyggnad har olika innebörd
 
M
Det finns både attefallsbyggnad och attefallstillbyggnad. Det förstnämnda är fristående och det andra är sammanhängande med bostadshuset som jag förstått det. De gör skillnad på dessa två i vår kommun åtminstone.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
T Tooompaaa89 skrev:
Attefall och tillbyggnad har olika innebörd
Har du läst på boverket.se? Kretikos länkade förnämligt :)
 
D Dublin skrev:
Har du läst på boverket.se? Kretikos länkade förnämligt :)
M Miscela skrev:
Det finns både attefallsbyggnad och attefallstillbyggnad. Det förstnämnda är fristående och det andra är sammanhängande med bostadshuset som jag förstått det. De gör skillnad på dessa två i vår kommun åtminstone.
Bra länk Kreitos

Attefallstillbyggnad har helt gått förbi mig. Tack för länk
 
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.