M Matt_B skrev:
Besiktningsmannen såg inga tecken på skador på taket och råspont och underlagspapp är i mycket bra skick. Skadorna i råsponten går inte att upptäcka utan att man gör omfattande ingrepp i takkonstruktionen.
Gjorde besiktningen en tydlig reservation för att man inte kunde bedöma råspont.
 
M Matt_B skrev:
Hej! Har hamnat i en liten situation och är nyfikna på vad ni tycker. Vi har köpt ett äldre hus som enligt både mäklaren och säljarens utfästelser är totalrenoverat för 14 år sedan. Bland annat är "yttertaket från 2008". Nu visar det sig att råsponten i yttertaket i själva verket är från 1920 och i mycket dåligt skick. Enligt de experter som vi pratat med är råsponten utan tvivel en del av yttertaket, vilket borde innebära att vi har fått felaktig information. Hur hade ni agerat?
Skriver man yttertak så betyder de i min värld.
Vi har snålat med något för vi skulle sälja men du får själv upptäcka de.

Eller iallafall betyder det att jag behöver kolla närmare på de.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
B
Skriver man yttertak tolkar jag det som att takpannorna eller plåttak är bytade men inte delar längre ner i konstruktionen

Det är inte omöjligt att man valt den benämningen för att folk ska tro att hela taket är bytt fast att bara pannor eller papp är nya.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B BTR skrev:
Skriver man yttertak tolkar jag det som att takpannorna eller plåttak är bytade men inte delar längre ner i konstruktionen

Det är inte omöjligt att man valt den benämningen för att folk ska tro att hela taket är bytt fast att bara pannor eller papp är nya.
Det är helt rimligt (och snarast standard) att inte byta råsponten om den är i bra skick.
Dvs det viktiga som borde ha gjorts 2008 är att inspektera att råsponten var frisk, oavsett om den var ny eller 200 år.
Baserat på det så ska man inte behöva räkna med att den är rutten 14 år senare.

Däremot kvarstår ju frågan om hur isoleringen av taket har skett.
Det är ju tyvärr fullt möjligt att taket var friskt 2008 men att det har ruttnat "underifrån" pga isoleringen.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.