Hej!


För ett år sedan beställde jag några lass matjord av en leverantör till mitt sommartorp. En del hann jag sprida ut och ta till användning, ganska mkt ligger kvar på platsen till vilket det levererades. Jag var redan vid leveransen skeptisk till ”matjorden” då den innehåller ganska mkt småsten och sand. Jag provade att sprida ut lite av jorden över delar av tomten där det ligger fyllnadsmaterial (grus, sten, en och annan tegelpanna osv). Och så lite gräs på den (utan nån gödsel, anmärkning). Men det tog sig inget vidare och har inte blivit så snyggt i år heller. Och det finns mkt småsten i det. Det naturliga gräset intill ser betydligt fräschare ut! (Se bild.) I vår provade jag även jorden till att så lite olika blommor i (1-åriga). På några ställen kom det inget alls, på andra tog det sig lite grann, men det ser inte ut att hinna slå ut några blommor innan sommaren är slut.


I högen av återstående jord har det växt ut ogräs av alla möjliga slag. (Se bilder.) Kan dom ge en vink om vad jorden innehåller och inte innehåller för näringsämnen? Jag har väldigt begränsade kunskaper och erfarenhet av att plantera i trädgård. Men jag trodde att matjord var ren, näringsrik jord och inte innehöll sten. Och skulle ge bra resultat både vid sådd av gräs och plantering av blommor. Blev jag lurad av leverantören? Hög med matjord blandat med småsten och ogräs på en gräsmatta med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämn spridning av växter i en trädgård med blandning av ogräs, några blommor och synlig småstenig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna nässlor och olika vildväxande växter i en ojämn trädgård, indikerar dålig jordkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ogräs och vildväxande vegetation i hög med matjord mot skogsbackgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn gräsmatta med stor förekomst av ogräs och synliga jordhögar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn spridning av matjord med småsten mot naturligt frodig gräsmatta vid sommartorp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög med mörk matjord blandad med småsten och ogräs på kanten, intill naturligt, fräschare gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med grön frisk gräs till vänster och glesare, gulare gräs till höger indikerande dålig jordkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräs bevuxet område med sparsam tillväxt och småsten synliga på jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, oj, du har importerat en ogräshärd !

Om jag börjar med första bilden så är det åkervinda, en slingerväxt som inte är önskvärd någonstans pga av dess spridningsförmåga via mängder av frön samt djupgående vita rötter som snabbt går av om man river i dem. Mycket svåra att få bort, stor fröproduktion som överlever länge i marken. Trivs på näringsrik jord.

Bild nr 2 är brännässla, där den växer i stora sjok kan man vara säker på att jorden är kväverik, man kan hitta den på t.ex. gamla gödselstackar. Förhållandevis enkel att rensa bort.

På tredje bilden ser jag en skräppa, ett vanligt ogräs men det på bilden ser väldigt välmående och frodigt ut vilket tyder på en näringsrik jord. Producerar massor av frön som överlever länge i jorden. Svårrensad pga pålroten som kan bli 1,5 m, rakt ner i jorden.

Bild nr 4 är åkerfräken, kanske vårt mesta avskydda ogräs. Rötterna kan nå ett djup på 1,5 m i marken, från den långa roten slår mängder med sidoskott ut. Försöker man dra upp växten går roten av vid ca 1 dm. Den tål allt och dyker gärna upp på ruderatmark men kan finnas nästan överallt pga fröspridningen. Den gröna "kvasten" som man ser på bilderna är steril, den sprider sig via sporer på våren. De dyker upp, kala och nästan vita först av allt på våren. I toppen finns ett sporax varifrån fröna sprids med vinden. Inga bekämpningsmedel biter på den.

Jorden verkar vara näringsrik ja men du måste snabbt göra dig av med jorden och allt ogräs, annars kommer det att växa dig över huvudet. Reklamera ! Kräv att de som tippat eländet hos dig kommer och tittar vad de säljer, du är ju inte ensam om att ha fått dessa bekymmer på din tomt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Matjord, eller harpad matjord är grovsorterad från större pinnar och stenar. Mindre stenar och grenar och rötter förekommer. Sen förekommer mängder av frön från ogräs, det går liksom inte att garantera. Har du sedan låtit jorden ligga ett år så kommer det ogräs. Antingen från jorden eller via vind eller fåglar. Därför ska man lägga ut jorden och då så snart som möjligt. Harpad matjord är nog normalt inte gödslad, därför rekommenderas att man fräser ner typ hönsgödsel innan man sår. Detta är alltså förmodligen inget att reklamera.
 
  • Gilla
KarinAr och 1 till
  • Laddar…
Vi vet inget om matjordens ursprung. Den är uppenbarligen ordentligt harpad/sållad, men det tar bara bort den grövsta fraktionen med sten och pinnar och rötter. Ogräsfrön går inte att harpa/sålla bort, så jag vet inte på vilken grund TS ska reklamera jorden? (Det verkar åtminstone inte vara parkslide i högen!)

Matjord kan i princip vara avhyvlad någonstans, t ex där det ska byggas. Då följer eventuella frön och små rotbitar från platsen med.
Den som vill ha någorlunda ogräsfri jord i större mängder får leta efter kompostjord eller rötrestjord. I kompostering eller rötning blir jorden mycket varm och ogräsfrön (och mördarsnigelägg) dör.
 
Jag är väl medveten om att ogräsfri matjord inte existerar men i den där högen växer en koncentration av mycket besvärliga rotogräs. Om de inte fanns på tomten innan så har de kommit med jorden.

Kanske handlar det om hur man gjort beställningen och vad man krävt av leverantören?
 
  • Gilla
KarinAr och 1 till
  • Laddar…
Och fått betala.
 
Jag beställde bara "matjord". Visste inte vilka eventuella specifikationer man kunde göra. Leverantören sa att han skulle "se vad han kunde hitta". Han sa också nåt efteråt om att dom satt "silen" på 2 cm el nåt.
2000 kr lasset blev det, 10 000 totalt.
 
Det är nog det du fått, harpad matjord.
Tyvärr får man räkna med ogräs i den.
Rensa av ogräset.
Vad ska jorden användas till?
 
A AndersS skrev:
Det är nog det du fått, harpad matjord.
Tyvärr får man räkna med ogräs i den.
Rensa av ogräset.
Vad ska jorden användas till?
I första hand till att sprida ut över fyllnadsmaterialet och så gräs på (500 m2 ungefär). Men också till blommor. Både perenner, rabatter, 1-åriga osv. Har inte mkt erfarenhet men vill testa mkt. Kanske sallad och morötter också. Sen finns det några små befintliga gräspartier på andra delar av tomten som behöver förbättras.
 
Går att använda den, men du måste bearbeta den utifrån vad du ska ha den till.
Den kan behövas torv, sand, gödsel, etc.
Så börja med att läsa om olika jordblandningar beroende av vad du vill göra.
Och du kommer behöva rensa ogräs mera eller mindre.
Har en släkting i Stockholmsområdet som köpte en bil+släp med jord från Västerås för att få rätt jordblandning och annat pris än vad du fick betala.
Så du har nu tagit först lektionen i att anlägga en trädgård, jord och jord kan vara helt olika.
 
Redigerat:
B
En lastbil kostar ju typ 1000kr o timmen med förare, så har man betalat 2000kr för ett lass så är det inte så värst bra jord man får. I alla fall hos oss.

Min erfarenhet är att man antingen betalar lite för jorden och får blanda i gödsel sand eller torv för att få en vettig mix, och får kratta bort diverse skräp eller så får man betala bra mycket mer per lass för att få riktigt bra jord. Köper man på lite större trädgårdscenter kan man ju titta på jorden i samband med att man köper jorden.
 
Använd jorden till gräsmatteytor så sköter klippningen om oönskade växter och råkar det bli klar något är det fortfarande grönt.

Sen antingen gör du eller köper jord mer lämplig för odling av annat.

Det går att kompostera eller på annat sätt behandla orden du köpt om du vill använda den till annat men det är en process som fortfarande lämnar frön kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.