Jag vet att jag varit och dragit i detta tidigare.
Nu är det skarpt läge och vi är klara att börja.
Jag har gett mig f-n på att det skall bli ett "riktigt" rum på loftet.
Därför vill jag ner under jord.
Det jag vill uppnå är att grunden inte är mer än väggens tjocklek dvs 200mm
en bild följer som kanske kan förklara
Hur skall jag göra?
Schematisk ritning av grundkonstruktion för ett hus med marknivå, betong och dräneringsdetaljer samt textbeskrivning av material och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad ska minikällaren tjäna för syfte? Ska du ha golv under marknivå gjuter du lämpligen en platta.
 
F fribygg skrev:
Vad ska minikällaren tjäna för syfte? Ska du ha golv under marknivå gjuter du lämpligen en platta.
golv under marknivå , precis.
Är jag korkad nu?
En platta under marknivå....?
Hur?
 
Gjut plattan på precis samma sätt som om du skulle bygga en källare eller suterängvåning, du behöver inte krångla till saker i onödan och om du inte har något syfte med minikällaren fattar iaf inte jag vad den tillför
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gjut plattan på precis samma sätt som om du skulle bygga en källare eller suterängvåning, du behöver inte krångla till saker i onödan och om du inte har något syfte med minikällaren fattar iaf inte jag vad den tillför
Om plattan ligger under marknivå, hur kan det funka?
Det måste väl finnas sidor som hindrar vatten komma in?
Det blir ju trä som stomme?
ang. tillför
deb tillgör ju 3 dm takhöjd
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Om plattan ligger under marknivå, hur kan det funka?
Det måste väl finnas sidor som hindrar vatten komma in?
Det blir ju trä som stomme?
ang. tillför
deb tillgör ju 3 dm takhöjd
Om du inte förstår hur man bygger en gjuten platta till en källare eller souterängvåning behöver du nog läsa på eller leja bort det till någon som kan.

Att ha trästomme till konstruktioner under markytan vill jag bestämt avråda ifrån, leca är mycket lämpligare.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du inte förstår hur man bygger en gjuten platta till en källare eller souterängvåning behöver du nog läsa på eller leja bort det till någon som kan.

Att ha trästomme till konstruktioner under markytan vill jag bestämt avråda ifrån, leca är mycket lämpligare.
Jag vill ju inte vara fräck tillbaka, men det känns ju som om du har svårigheter med skriven text och bild.
Jag frågar ju hur jag skall kunna få källarväggar så tunna som 200mm men ändå isolerade stickande upp ovan mark så att jag kan sätta en stomme med en syll 45x120 på denna. Detta framgår ju av bilden.
Visst det är ju snällt du vill hjälpa till, frågan är ju dock... hur skall man kunna hjälpa om man inte förstår en enkel fråga? Jag vill fortfarande påstå att skall man ha en platta till souterräng så måste det bli badkarsliknande alltså med väggar.
 
Jag kan ju naturligtvis fråga en konstruktör.
Dock, detta är normalt ett fantastiskt forum och jag har fått massor med input här.
Jag tänkte alltså, jag börjar här
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Jag vill fortfarande påstå att skall man ha en platta till souterräng så måste det bli badkarsliknande alltså med väggar.
Mura dem i leca, avsluta ett par varv ovan färdig marknivå så slipper du fuktproblem i fasaden.
 
F fribygg skrev:
Mura dem i leca, avsluta ett par varv ovan färdig marknivå så slipper du fuktproblem i fasaden.
ok, tack tror du att de blir tillräckligt isolerande?
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Jag vill ju inte vara fräck tillbaka, men det känns ju som om du har svårigheter med skriven text och bild.
Jag frågar ju hur jag skall kunna få källarväggar så tunna som 200mm men ändå isolerade stickande upp ovan mark så att jag kan sätta en stomme med en syll 45x120 på denna. Detta framgår ju av bilden.
Visst det är ju snällt du vill hjälpa till, frågan är ju dock... hur skall man kunna hjälpa om man inte förstår en enkel fråga? Jag vill fortfarande påstå att skall man ha en platta till souterräng så måste det bli badkarsliknande alltså med väggar.
Jag tycker du ska lyssna på fribygg. Din idé om att i princip bygga en torpargrund under mark är väldigt okonventionell och kommer garanterat leda till problem med fukt och mögel.
En gjuten platta med murad vägg eller betongelement är det normala förfarandet när man bygger under mark.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Jag vill ju inte vara fräck tillbaka, men det känns ju som om du har svårigheter med skriven text och bild.
Har det inte slagit dig att du kan ha problem med rubrik, text och bild?

Anlita du proffs och om du har svårt att förstå instruktioner, byggbeskrivningar och goda råd här.
 
  • Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Är jag korkad nu?
Vill du verkligen ha ett ärligt svar och kan låta bli att häva ur dig skit om min läsförmåga sen?
 
  • Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som tolkar TS som att frågan är hur tjock väggen måste vara, inte hur golvet ska konstrueras?

Jag har tyvärr inget att bidra med i sak, men fråga och svar synes fokusera på olika saker.
 
Det hjälper väl inte ts att svara på en enskild detalj om hela konceptet är galet?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.