Hej.

VI har ett hus från 1966. Det dränerades för 5 år sedan med isodrän duk och list mm.
Vi tänkte ha dekorsten (lite större stortlek än makadam) runt hela huset.
Jag behöver ta bort lite gräs och jord ovanför listen som är på isodränakivan. Jag tog bort lite av jorden på listen och såg att det var jord mellan list och vägg.

Listen har inte släppt och jag vet att de som gjorde jobbet både spikade och klistrade listen. Kanske att det var 10-15 cm mellan varje spik plus klister hela vägen.

Min fråga är. Behöver jag ta bort jorden som är mellan list och vägg för att klistra listen? Vet inte hur djupt jorden har gått ner
Kan man ha dekorsten direkt på listen eller ska jag ha jord på listen och sedan dekorsten på jorden? Kanske fiberduk mellan list och jord? Vilket blir bäst?.

Det blev många frågor där.

Lägger upp en bild på hur det ser ut


.
 
Lägger upp en bild på andra sidan av huset där jag tagit bort jorden för att först limma listen mot väggen.
 
  • Gilla
daviid och 6 till
  • Laddar…
Låt det vara som det är.
Kan inte hända något och inne mot väggar brukar marken vara snustorr.
Minns jag rätt har du markduken också klämd där bakom listen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag skulle definitivt gjort iordning detdär innan jag fortsätter. Listen ska vara tät mot grunden. Sätt fler spik och dra en tech 7 längst upp om det går att då till bra.
 
Det viktigaste är att det inte rinner in vatten där.
Är det under ett altan-tak eller liknande där det varken kommer regn eller snö skulle jag inte bry mig, annars är det bra att täta det. Isodrän har en egen tätmassa, ananrs är Tec7 som nämnts av @Sajmon inte fel.
Så länge du får det rent nog för tätmassan att fästa och täta spelar det inte någon roll om det finns jord på "fel sida" av listen.

Men, som @AndersS säger så är det ju oftast inte så att husväggen är extremt utsatt för regn, så om du redan fyllt på med sten och begravt det hela så skulle jag utan dåligt samvete låta det vara och lägga energi på att göra andra förbättringar på huset. (Eller bara njuta av resultatet)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
Blir ju typ alltid så där. Jag putsade över min list efter ett par år. Nyputsad yta på en husgrund nära hörnet med synlig äldre putsskada och tegelfasad ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
S
Det är inte optimalt med dekorsten närmast huset.
Plattor eller något annat som förhindrar att ytvatten rinner ner till isodränet.
 
Bara det ligger ett lager kross 0-18 eller liknande ovanpå så det inte är fritt fall ner är det inget problem. Det avgjort viktigaste är att det är bra fall ut från grunden så ytvatten rinner bort från huset direkt.

Det bästa är naturligtvis om det är rätt men som skrivet innan är riskerna små och jag misstänker att många hus ser liknande ut efter ett antal år. I normalfallet är detta inget problem men det finns någon tråd här på forumet där detta indirekt medverkade till problem i källaren. I det fallet var grundorsaken dåligt fall ut från huset så det blev stående stora mängder vatten mot husgrunden. Sannolikt hade det i det fallet ändå inte räckt med en god tätning av listen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.