Vi är en familj på 4 pers varav 2 e små knattar som kom för 3 månader sedan! Vi har fastnat för för trivselhus 510. Det är inte så stort i jämförelse, 136 kvadrat, 5 rum, men det verkar bra planerat. Det känns som att det huset täcker vårt behov i dagsläget och blir det en unge till så blir arbetsrummet ett barnrum... Jag kan dock känna att när man ändå håller på så är det lika bra att bygga ordentligt... Har fått prisuppgift på denna men inte på andra så jag vet inte vad tex ett hus på 180 kvadrat skulle ligga på. Någon som har något råd i detta?
Calle
 
Mikael_L
Välkomna till forumet.

Det har ganska ofta diskuterats här på forumet hur man kan räkna på kvm-pris, en del menar att det alltid är samma, andra är av åsikten att kvm-priset sjunker när huset blir större.
Jag tror att det är både och. Kostn för grund och tak är lite större poster i bygget och har nästan konstant kvm-pris oavsett storlek på huset, dessa kostnader stiger alltså linjärt med husets storlek. Kostnad för kök och badrum är andra stora poster, bygger man större utan att öka på i dessa utrymmen betyder det ju sjunkande kvm-pris, men å andra sidan brukar man alltid öka på både köksstorlek och badrumsantal när husen får fler rum, framförallt kataloghus.

Etableringskostnader för stora maskiner, byggbodar och byggel osv, samt alla byggherrekostnader kommer dock alltid att gå och slå ut på fler kvm med sjunkande kvm-pris som resultat vid större hus.

Jag tror att största prisskillnaderna per kvm uppstår om man byter husleverantör, har du samma leverantör så går antagligen priset upp ganska propotionellt.

Mitt råd är att öka på er prisuppgift med den procentuella ökningen av arean (dvs ca 30% mer för 180 kvm), iaf i dessa preliminära funderingar, så ni inte målar upp nåt luftslott och lägger ner en massa tid och energi på nåt som sen stupar på det ekonomiska. Sjunker kvm-priset sen så känner ni er som vinnare.
 
Lite svårt att svara på men räkna ut kvadratmeterpriset på det du har fått pris på och multiplicera med 180 så ligger du inte så långt från sanningen rent prismässigt.

Sen är 510 ett hus med två vinklar och allt som inte är rakt kostar mer pengar, det var ett råd vi fick när vi började leta husmodeller för ett par år sedan, ligger en hel del i det.

Dessutom så verkar det försvinna ca 15 kvm till rena "döytor" dvs transportytor i "klykan" mot sovrumsdelen till. Tycker att 15 kvm på ett hus som är 136 kvm är lite väl mycket slöseri av yta är 11% av husets totalyta.
Du kan ju jämföra med följande planlösning för ett etagehus som lika bra skulle kunna gå och bygga på jämn platta Trivselhus - Husskisser, Skiss no 935
Inte mycket yta som "går bort" i den.

Sen kan jag tycka att det inte är fel att bygga lite större än vad man tänkt sig, speciellt om man som ni håller på och bilda familj. Dock så är det ju en prioritering som man får göra huruvida man vill "offra" ett arbetsrum eller bygga till ett extra rum i huset för eventuell framtida förökning. Det vet ni nog bäst själv :)
 
Kan passa på och nämna att Skiss 935 var en av de planlösningar som vi till slut kom fram till att utgå ifrån när vi beställde vårt hus. Du kan säkert se likheterna i vår planlösning backfire.se

Vi hamnade till slut på 164 kvm.
 
Tanken att "det är kanske lika bra att ta till ordentligt" återkommer många, många gånger när man bygger hus. Om man då tar till varje gång så blir det ett stort, fint och välutrustat hus, men väldigt dyrt...

Bestäm vad som är viktigt, fler kvadratmeter, men kanske lite lägre standard på material och inredning, eller tvärtom.
 
Mikael_L
Om ni tänkt att "ta till" så är steget från 136 kvm till 180 rätt saftigt. Ni ska kanske fundera på nåt kring 150 kvm istället. :) ( = ett extra rum)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.