Hej
Har en äldre villa som ursprungligen byggdes som två lägenheter men som idag används som en bostad. Jag skulle vilja förstå bättre vilka regler/tolkningar som görs apropå när dagens regler gäller eller i vilket läge som äldre regler gäller.

Jag har förstått att senaste inlämnade ritning till kommunen gäller och där tror jag att vi har förutsättningar att bygga tillbaka huset till två lägenheter men hur mycket skulle vi behöva följa dagens regelverk? (Spelar stor roll för brand, ljudisolering, tillgänglighet mm)

Vet ni någon expert man kan kontakta om sånt här som inte är kommunen själva?

Mina funderingar handlar om hur vi kan bygga om enligt gamla regler i så stor utsträckning som möjligt.
 
Det beror på om kök och badrum finns kvar och bara ska renoveras. Vad stämmer inte mot de gamla ritningarna ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det beror på om kök och badrum finns kvar och bara ska renoveras. Vad stämmer inte mot de gamla ritningarna ?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det beror på om kök och badrum finns kvar och bara ska renoveras. Vad stämmer inte mot de gamla ritningarna ?
Badrum finns kvar på orignalplats. På senaste ritning står kök/hobby där ett sovrum finns idag. Skulle behöva flytta köket dock till annat rum.
 
Det är gränsfall om bygglov behövs, beror på om man är en paragrafryttare eller inte;). Finns två entréer?
 
  • Gilla
joooo japppp
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är gränsfall om bygglov behövs, beror på om man är en paragrafryttare eller inte;). Finns två entréer?
Det byggdes med gemensam hall men vi tänkte istället låta hyresgäst gå via altandörr och vi själva genom gamla hallen.
 
Om det bedöms som ändrad användning av utrymmena behövs bygglov, i ert fall inte ändrad men om ni pratar med kommunen behövs nog en bygganmälan för att se ett ni följer tex brandskydd och utrymningsregler, ev. tillgänglighetsanpassning.
 
Blodsoppen
joooo japppp joooo japppp skrev:
Det byggdes med gemensam hall men vi tänkte istället låta hyresgäst gå via altandörr och vi själva genom gamla hallen.
Har bott tillfälligt några månader i ett sådant hus. En lägenhet på bv och en där uppe. Bv ingång, genom altanen och ovanvåning huvudentré. Funkade jättebra. Sen beror det väl på vem som bor där. I mitt fall var vi nog tysta båda två. Hörde ibland lite köksskramel och andra småljud nerifrån
 
Blodsoppen
Tror inte hyresvärden hade något särskilt bygglov, man får ju välja hyresgäst med omsorg och vara tydlig med hur det ligger till så tror jag ingen har något ont av det.
 
  • Gilla
joooo japppp
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det bedöms som ändrad användning av utrymmena behövs bygglov, i ert fall inte ändrad men om ni pratar med kommunen behövs nog en bygganmälan för att se ett ni följer tex brandskydd och utrymningsregler, ev. tillgänglighetsanpassning.
Vet du någon man skulle kunna ringa för att bolla lite ideer om detta?
 
joooo japppp joooo japppp skrev:
Vet du någon man skulle kunna ringa för att bolla lite ideer om detta?
Normalt sett har en arkitekt koll på det, annars kommunen.
 
Claes Sörmland
Utgångspunkten är egentligen att du ska söka lov eller göra anmälan om du ändrar befintligt utgångsläge. Det är således inte gamla ritningar som kommunen råkar ha i sitt arkiv som gäller. Verkligheten gäller. Lite paradoxalt nog finns en möjlighet i PBL att rätta olovliga åtgärder som har utförts utan bygglov eller anmälan. Hur länge kan man diskutera.

Just fallet att inreda ytterligare en lägenhet i en enbostadshus kräver inte bygglov, det finns undantag för just denna åtgärd:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...friade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/

Det sagt så tror jag lagefterföljnaden är extremt låg för denna typ av interna förändringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.