Hej

Jag har hittat världens charmigaste hus som jag föll för på en gång. Kruxet är att det är en arrendetomt.

Någon som vet vad det innebär när man vill låna pengar på banken osv. Vill jättemycket ha huset.
 
Välkommen till forumet.
Det behöver inte vara något problem bara för att det är en arrendetomt. Det är många hus som ligger på arrendetomter. Du får ju en lägre kostnad när du köper huset eftersom du slipper betala för själva tomten. Å andra sidan har du en arrendeavgift att betala. Sen kan det vara lite känslomässigt - man äger inte sin tomt.
 
Försök att få köpa loss tomten innan du bygger där.
Hade nog tänk mig för både en och två gånger, för med dagens prisbild på fastigheter, så sticker tomträttsavgälden lätt iväg, när det är dags för nytt avtal och huset flyttar man inte så lätt.
 
Jag skulle vära väldigt försiktig att kosta på ett nybygge på arrendetomt. Det är väldigt viktigt att veta ekonomiska statusen på arrendatorn. Man bör även ha väldigt klart för sig vad som händer när arrendet löper ut. Det är inte heller säkert att även om arrendatorn "lovar" att det inte är några problem så kan ju marken säljas och nästa ägare inte alls vill förlänga något arrende.

Det kommer även vara problem att belåna ett sådant hus hos någon bank såvida inte arrendatorn är stat, kommun eller kungen.

Man skall skilja på tomträtt som förekommer i städer där kommunen äger marken och upplåter marken med tomträtt.

Försök köpa loss marken istället det skulle jag tycka vara mycket tryggare.
 
Om jag har förstått det rätt så får man inte normala bostadslån på just arrendetomter. Det räknas som "ofri grund".
Som jag fått det förklarat för mig så är detta skillnaden på tomträtter och arrenderrätter.

Någon annan vet kanske mer?

/pewa
 
Vår bank (Nordea) ville inte ge lån för sommarstuga med arrendetomt.
 
när ni säger att det kan vara läge att köpa loss tomten, hur troligt är det att en storägare säljer en liten tomtplätt? Jag är själv i samma situation :)
 
G granis137 skrev:
när ni säger att det kan vara läge att köpa loss tomten, hur troligt är det att en storägare säljer en liten tomtplätt? Jag är själv i samma situation :)
Storägare som i privatperson eller skogsföretag?
Vad gäller bönder eller privatpersoner i allmänhet så är min erfarenhet att man är mycket känslomässigt bunden till sin mark. Den kanske har gått i arv från tidigare generationer och man vill ge den vidare till nästkommande. Att då sälja en "liten plätt" där pengarna varken gör till eller från kan tyckas vara en bagatell men blir mycket svårt av rent emotionella skäl. Man vill helt enkelt inte förskingra arvet.
Mitt råd är att om du inte redan känner arrendatorn (ägaren) så närma dig långsamt och bygg upp en relation innan du ens nämner att du vill köpa loss. Vi pratar kanske ett år, och under den tiden så försök att känna in vad denne har för inställning. Om du har riktigt tur så kanske denne rentav föreslår att du ska få köpa loss tomten.
 
TS var ju intresserad av ett hus på arrendetomt - inte att bygga nytt.

Som tidigare skrivits är det viktigt att veta vem som äger tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.