Hej,

Mina varannan tujahäck har dött ut, de ligger 2st/meter. så istället för att plantera nya tror ni att det går att ha de 1st/meter istället? Kommer häcken att bli tät och etablerad nog? Se bild
 
  • Tujahäck med varierande tillstånd av grönska och flertalet döda plantor bredvid en staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tujahäck med varierande hälsotillstånd, vissa plantor ser döda ut, andra frodiga, 1st/meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du bara har 1 planta per meter kommer den inte att bilda någon tät häck. Jag planterade min häck för drygt tio år sen och blev då rekommenderad 3 plantor per meter. Den är tät och fin. Färre en 2 per meter så blir det en gles häck.
 
  • Gilla
Aiglebak och 2 till
  • Laddar…
Max 60-70 cm mellan stammarna.

De blir tätare om man klipper höjden på dom, men max 70 cm skulle jag säga om man vill ha en tät framtida häck.
 
  • Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
Tack för svar! Så skumt tycker jag att de dör ut.. och om jag skulle nyplantera blir jag orolig att skada tujorna bredvid vid rötterna
B Boende45 skrev:
Max 60-70 cm mellan stammarna.

De blir tätare om man klipper höjden på dom, men max 70 cm skulle jag säga om man vill ha en tät framtida häck.
Okej, tack för svar!
 
A Aiglebak skrev:
Tack för svar! Så skumt tycker jag att de dör ut.. och om jag skulle nyplantera blir jag orolig att skada tujorna bredvid vid rötterna


Okej, tack för svar!
Det enda som säkert dödar thuja är urin från hanhundar. När man ser enstaka döda thujor utmed en gångväg/trottoare är det vanligtvis på grund av att hundar regelbundet urinerat där.

Det ska inte vara några problem att byta ut döda thujor om man är försiktig.
 
  • Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
Tätheten beror på kvaliten på thuja Brabant , men rekommenderad är 2-3st per meter.

Den vanliga anledning till att thujor dör ut är
1. Hur bra dräneringen marken eller jorden är
Lera ska helst bytas ut med så mycket dräneringsmark det går
2 ju yngre thujor desto känsligare för lite/mycket vatten

3. det man ska göra är att fylla underlaget med bra jord , fylla sedan med torv eller nytt jord

4. installera droppslang. Det tar tid att vattnet penetrera marken där rötterna är.

5. Thujor ska vattnas rikligt och helst få gånger än vattnas fattigt och många gånger . Att folk vattnar med vattenslang på den övre delen av thujan ger inte mycket effekt. droppslang är som gäller
 
  • Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.