Hej
Har ett garage/maskinhall med golv av asfalt. Jag skulle vilja ha en del med en hård yta som håller för relativt höga yttryck. Nu sjunker tung utrustning som står på små hjul ner i asfalten och lämnar märken, Dessutom går inte utrusningen att rubba då hjulen stor som i en mycket liten grop men tillräcklig för att göra det omöjligt att flytta.
Jag hade tänkt att måla med 2-komponents epoxi men är osäker om det räcker, ens med klarlack på.
Någon som har någon idé?
 
Kan du inte gräva ut en yta och gjuta en betongplatta?
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Kan du inte gräva ut en yta och gjuta en betongplatta?
Tack för idé men tyvärr inte. Hallen är hyrd så jag kan inte göra så stora förändringar.
 
Plåt! Borde räcka med typ 3-5mm då sprider du ut lasten och dom kan ligga löst på asfalten och så kan du flytta dom efter behov
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Epoxi är starkt i sig men ett tunt målat lager gör ingen skillnad, asfalten är mjuk.
Lägg ut stora skivor är det som funkar hyfsat.
Protte
 
L Lutte skrev:
Plåt! Borde räcka med typ 3-5mm då sprider du ut lasten och dom kan ligga löst på asfalten och så kan du flytta dom efter behov
12914, member: 135668"]Plåt! Borde räcka med typ 3-5mm då sprider du ut lasten och dom kan ligga löst på asfalten och så kan du flytta dom efter behov[/QUOTE

Bra och snyggt men alleles för dyrt i det här fallet. Jag kommer inte att ha kvar hallen i så många år och då är det svårt att motivera sig att lägga så mycket pengar.
 
prototypen prototypen skrev:
Epoxi är starkt i sig men ett tunt målat lager gör ingen skillnad, asfalten är mjuk.
Lägg ut stora skivor är det som funkar hyfsat.
Protte
Ja kanske någon sorts plattor, men frågan är vad för material? Om det inte finns något sätt att "ythärda" asfalt som man kan göra med stål så är det nog någon sorts plattor eller om man kan "flytspackla"/gjuta en tunn platta med något som blir hårt.
 
Är plåtar för ”dyrt” så finns det nog ingen ekonomiskt rimlig lösning annars finns det nån ”industriasfalt” som är betongliknande för extra belastningstålighet…….
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Är plåtar för ”dyrt” så finns det nog ingen ekonomiskt rimlig lösning annars finns det nån ”industriasfalt” som är betongliknande för extra belastningstålighet…….
Tyvärr så är detta en ganska tillfällig lösning. Jag kollade och hittade plåtar för strax under 1000 kr/m2. Kankse kan man hitta begagnat någonstans till helt andra priser, då kan det bli intressant.
 
Beroende på vad det är för asfalt då kan man dra ut sluring på den så blir den avsevärt stadigare.
 
Unikt namn
Kan du inte montera större bredare hjul på utrustningen?
 
Mer arbete... mindre/små plåtar som du flyttar runt och ställer dina grejer på...

/ATW
 
A
Du kan inte öka bärigheten på befintlig asfalt genom att måla något tunt på den. Inte genom att måla något tjockt heller.

Fördela ut trycket kommer att lösa problemet, min gissning är att du kommer ganska långt med 18mm formplyfa. Den kommer att ge upp över tid, men kan enkelt bytas.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Finns ju så kallade körplåtar att hyra.
 
Beroende på vikten så kan det räcka med en 7 mm plywood, eller en 20 mm stålplåt….
Protte
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.