Vi ska riva delar av väggen då det uppkommit fuktfläckar. Sen ska ett annat företag komma och mäta fukt och mögel om det är det som är orsaken.
Bör man efter att bitarna är bortrivna täcka för det med något ifall det skulle finnas mögel där inne? Tänker att om det är öppna hål in mot rummet så kommer om mögel finns bakom fläckarna, sporer att flyga in i rummet helt obehindrat?

Kan man isf täcka för det med plast och tejp?

Eller hur ska man tänka i sådana här ärenden?
 
puffar i tråden, ingen som vet om hur det fungerar?
 
Spontant känns det onödigt. Mögelsporer finns överallt vilket gör att du/vi andas inredda ändå. Ni kommer väl bygga igen så exponeringstiden är väl begränsad OM det skulle vara gigantiska mängder.

men visst, vill ni täcka så fine… tejpa igen med plast . Jag hade dock skippat det …

Sen är det allt så att ett par bilder på skadan underlättar för att förstå mängden mögel vi pratar om
 
  • Gilla
klara2022
  • Laddar…
C claym skrev:
Spontant känns det onödigt. Mögelsporer finns överallt vilket gör att du/vi andas inredda ändå. Ni kommer väl bygga igen så exponeringstiden är väl begränsad OM det skulle vara gigantiska mängder.

men visst, vill ni täcka så fine… tejpa igen med plast . Jag hade dock skippat det …

Sen är det allt så att ett par bilder på skadan underlättar för att förstå mängden mögel vi pratar om

Tack för svaret. Ja jag har ingen som helst erfarenhet av sådant här så vet inte hur man ska resonera. Jag lade upp bilder på skadan under ett tidigare inlägg som heter:
Fuktskada i tapet på bostadsrätt- hur allvarligt kan detta vara?

Fuktmätaren gav inga utslag då iaf.
 
Ahh ok . Skummade den andra tråden snabbt och såg att styrelsen är inblandad ? Har ni beslutats tillsammans med styrelsen att riva väggen ?

fuktmätare gav inget utslag - då vet ni att det iaf är torrt just där. Dock säger det inget om ev fukt längre in. Att riva väggen kommer ge er svar på hur fukten ser ut längre in. Ni kan ju (om ni inte vill riva hela väggen ) borra ett antal hål och mäta, dvs några stickprov
 
C claym skrev:
Ahh ok . Skummade den andra tråden snabbt och såg att styrelsen är inblandad ? Har ni beslutats tillsammans med styrelsen att riva väggen ?

fuktmätare gav inget utslag - då vet ni att det iaf är torrt just där. Dock säger det inget om ev fukt längre in. Att riva väggen kommer ge er svar på hur fukten ser ut längre in. Ni kan ju (om ni inte vill riva hela väggen ) borra ett antal hål och mäta, dvs några stickprov
Ja precis det är styrelsens bygganställda som varit och inspekterat och fattat beslutet att riva bort väggen, dock inte hela väggen, kanske var otydlig, De ska skära bort de delar som har fått märken på väggen om jag förstått rätt. Vet också att man också kan borra hål men det lät som att de ska ta bort större bitar.
 
Ok. Då skulle jag låta de riva och jag skulle strunta i att plasta.

Jag tänker att: om det är mögel i väggen borde det inte vara gigantiska mängder. Mögel finns överallt och vi andas in det redan . När väggen är fixad och ni ventilerat så kommer ev mögelsporer i rummet vara borta
 
  • Gilla
klara2022
  • Laddar…
C claym skrev:
Ok. Då skulle jag låta de riva och jag skulle strunta i att plasta.

Jag tänker att: om det är mögel i väggen borde det inte vara gigantiska mängder. Mögel finns överallt och vi andas in det redan . När väggen är fixad och ni ventilerat så kommer ev mögelsporer i rummet vara borta
Tack för svaret!
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.