Hej!
Jag gjorde (potentiellt) misstaget att lyssna på personen bakom färg disken på Bauhaus för några dagar sedan, jag bad om hjälp med köp av lasyr till mitt nyslipade 40 år gamla trädgårdsbord i ek.

Jag blev rekommenderad att köpa Jotun Trebitt Oljebets/Lasyr, det skulle räcka med endast en strykning försäkrade försäljaren som lät som han visste vad han pratade om.

Sagt och gjort, jag åker hem och penslar på lasyren över hela bordet, våt i våt etc, ett kort tag var jag riktigt nöjd med resultatet och hann tänka att det kanske räcker med endast ett lager. Vid rådande betingelser borde bordet vara torrt och övermålningsbart för ca 2 dagar sedan. Det är dock fortfarande rätt klibbigt och damm/pollen och insekter har börjat fastna på ytan.

En snabb googling senare konstaterar jag att Jotun själva skriver att man ej ska använda detta för möbler (det ska användas för fasader och fönster) utan deras trall lasyr istället... Så nu sitter jag här med 2 burkar mörk teak lasyr och funderar på ifall jag måste slipa bort allt och börja om (har stolar och en soffa att måla också). Kommer det någonsin sluta klibba eller måste jag börja om från början?

Bifogar bilder på produkten och bordet (som jag fortfarande är rätt nöjd med ;) )
Nyslipat, 40-årigt trädgårdsbord i ek delvis täckt med mörk teak lasyr, klibbig yta med dammpartiklar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Burk Jotun Trebitt Oljebets/Lasyr med färgvarianter och varningsmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Burk med Jotun Trebitt Oljebets/Lasyr och informationstext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En kort uppdatering, det verkar som att det faktiskt blir mindre och mindre klibbigt vilket är bra, mindre bra är att skiktet med pollen/insekter etc bara byggs på, om jag nu ska måla ett lager till med samma färg vad är i så fall det bästa sättet att tvätta av ytan?
Närbild på en nybehandlad träyta med synliga dammpartiklar och pollen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att det inte torkar tror jag inte har att göra med att det är avsett för fönster och fasader. Vem vill ha fönsterbågar som agerar flugpapper nån vecka innan ytbehandlingen behagat torka?

Jag tror mer på årstiden, i hög luftfuktighet torkar vissa ytbehandlingar riktigt långsamt. Vad står det på tillverkarens info angående temp o luftfuktighet vid applicering?
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Att det inte torkar tror jag inte har att göra med att det är avsett för fönster och fasader. Vem vill ha fönsterbågar som agerar flugpapper nån vecka innan ytbehandlingen behagat torka?

Jag tror mer på årstiden, i hög luftfuktighet torkar vissa ytbehandlingar riktigt långsamt. Vad står det på tillverkarens info angående temp o luftfuktighet vid applicering?
Jag tror du är inne på rätt spår vidhäftar torktiden nedan. Ska också nämnas att jag bor i Malmö, just nu har vi ca 80% luftfuktighet, burken specificerar endast vid 50% och då borde det ha varit minimum 12h mellan strykningar
Burk med torktider för målarfärg vid olika förhållanden angivna på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4 dagar känns dock väldigt länge men det kan säkert ha att göra med luftfuktighet, det har också regnar en del dom senaste dagarna vilket borde ha pressat upp den till 100%
Har du någon idé om hur jag ska rensa utan mellan målningarna? Bara så jag inte går lös med e.g. grumme och förstör det lager jag redan målat
 
Redigerat:
Njurstenen Njurstenen skrev:
Jag tror du är inne på rätt spår vidhäftar torktiden nedan. Ska också nämnas att jag bor i Malmö, just nu har vi ca 80% luftfuktighet, burken specificerar endast vid 50% och då borde det ha varit minimum 12h mellan strykningar
[bild]

4 dagar känns dock väldigt länge men det kan säkert ha att göra med luftfuktighet, det har också regnar en del dom senaste dagarna vilket borde ha pressat upp den till 100%
Har du någon idé om hur jag ska rensa utan mellan målningarna? Bara så jag inte går lös med e.g. grumme och förstör det lager jag redan målat
Vet inte hur torktidskurvan vs luftfuktighet ser ut men det kan sticka uppåt rätt rejält, så det som ska torka på 24h i 50% kan behöva 7 dygn i 80%. Har själv varit med om det med en osmo oljebets i liknande väder som nu.

Mitt projekt slutade med att jag sicklade bort gegget som inte torkade, slipade sen om o började om med utbehandlingen när regnskogsklimatet gått över i mer normal fuktighet. Det är ju kanske en drastisk åtgärd men det här gällde en bordsskiva till en kund o då ska det helst va så perfekt det går.

Har du möjlighet att ha dina möbler inomhus medan de torkar så det inte fastnar en massa flygande saker på dom?
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Vet inte hur torktidskurvan vs luftfuktighet ser ut men det kan sticka uppåt rätt rejält, så det som ska torka på 24h i 50% kan behöva 7 dygn i 80%. Har själv varit med om det med en osmo oljebets i liknande väder som nu.

Mitt projekt slutade med att jag sicklade bort gegget som inte torkade, slipade sen om o började om med utbehandlingen när regnskogsklimatet gått över i mer normal fuktighet. Det är ju kanske en drastisk åtgärd men det här gällde en bordsskiva till en kund o då ska det helst va så perfekt det går.

Har du möjlighet att ha dina möbler inomhus medan de torkar så det inte fastnar en massa flygande saker på dom?
Ah tack för info! Tror jag får måla i garaget i så fall. Fick borstat av bordet också, det värsta skräpet lossnade som tur var! Resten prövar jag att tvätta med vatten dagen innan jag ska måla nästa lager så hoppas jag att färgen stannar kvar !
 
Njurstenen Njurstenen skrev:
Ah tack för info! Tror jag får måla i garaget i så fall. Fick borstat av bordet också, det värsta skräpet lossnade som tur var! Resten prövar jag att tvätta med vatten dagen innan jag ska måla nästa lager så hoppas jag att färgen stannar kvar !
tips är att inte måla inomhus! Doften satt kvar i typ två veckor efter det att jag målade ett par plankor i garaget med samma färg.
 
J
Jag var i samma situation fast tvärt om för några år sedan, ville måla ett picknickbord med Trebitt Oljelasyr, men hade läst på burken att den var olämplig till trädgårdsmöbler. Hursom, jag ställde frågan till Jotuns kundtjänst varför Trebitt oljelasyr inte skulle användas till trädgårdsmöbler och svaret var att den torkade långsamt och att ytan blev klibbig om man lade på för tjocka lager.

Det sistnämnda är något jag definitivt har observerat i andra sammanhang där just den färgen har använts, för tjocka lager så dröjer det länge innan färgen torkar, det kan ta både veckor och månader (säkerligen beroende på väderlek). På staket, blomlådor och liknande gör det dock inte mig något, det är lite klistrigt, men färgen smiter inte av sig och jag har inte heller upplevt att det skulle samla på sig skräp i någon större utsträckning.

I diskussionen med Jotun fick jag tipset att späda färgen med 20% lacknafta, stryka TUNT, låta torka 2-3 dagar mellan strykningarna samt att bygga upp ytan med 2-4 strykningar. God syretillförsel under torkningen var också viktigt tydligen.

Jag provade att följa tipset ovan och det fungerade bra för mig, bordet blev inte klibbigt och jag fick den önskade ytan.

Jag har dock inget bra svar på vad du ska göra nu, men min erfarenhet är att det slutar klibba med tiden, även om det kan dröja rätt länge.
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.