Det beror på sammanhanget. Vid avtal mellan företag behöver man åberopa att den ska gälla för att den ska ha effekt. I konsumententreprenader ingår den för den anses spegla vad som är fackmannamässigt.
 
Och det är en instruktionsbok hur entreprenaden ska göras, dels avtalsfrågor kan regleras men även ner på detaljnivå hur en plåt ska bockas och sammanfogas.
 
När jag googlar beskrivs den som en handbok för hur hus konstruktioner ska ritas för att de ska förstås av alla inblandade parter.

Jag frågar för att min takkonstruktör har förespråkat råspont med tjocklek 23mm. Säljs enbart av "proffs" butiker, dvs dyrt.

När jag frågar varför 23 mm istf 20mm svarar han AMA Hus säger så om det ska ligga plåttak ovan på.

Två saker.
- För mig hade rätt svar varit -"det valda plåttaket kräver det beroende på....." (vi har inte valt plåttak)
- Om någon myndighet upptäcker att vi bygger med 20mm istf 23mm, vad händer?

Jag vet att jag är okunnig om byggbranschen så jag kan vara helt fel ute,,
 
AMA bör följas då det är beprövade lösningar. Avsteg från det kan göra det svårt att tex få igenom reklamationer.
 
T Tjrex skrev:
AMA bör följas då det är beprövade lösningar. Avsteg från det kan göra det svårt att tex få igenom reklamationer.
Jag förstår.
Men vad jag inte förstår är att om AMA bör följas, varför säljs inte deras råspont rekommendationer på alla byggvaruhus? ( säkert någon liten detalj jag missar...)
 
Svenskbyggtjänst/ama har inget med åf ledet att göra utan mer tillverkande/utförandet.
23mm underlagsspont är inget udda. Finns på massor av ställen att köpa. Häromkring där jag bor är det vanligast i formen av luckor.
Om det står i AMA att det ska ytföras på ett visst vis så gör det det av en god anledning.

Förutom tjockleken på underlagssponten är det även fördyrande krav på underlagspappen när du har ett bandtäckt/clic plåttak.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ama är Alltid bara rekommendationer om det inte framgår i handlingar/kontrakt att det måste vara det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Svenskbyggtjänst/ama har inget med åf ledet att göra utan mer tillverkande/utförandet.
23mm underlagsspont är inget udda. Finns på massor av ställen att köpa. Häromkring där jag bor är det vanligast i formen av luckor.
Om det står i AMA att det ska ytföras på ett visst vis så gör det det av en god anledning.

Förutom tjockleken på underlagssponten är det även fördyrande krav på underlagspappen när du har ett bandtäckt/clic plåttak.
Jag menade inte att det fanns kopplingar mellan de båda mer en förundran över att rekomenderade material inte finns i hyllorna på alla stora byggvaruhus. T.ex Hornbauch och Bauhaus har det inte.
 
Ama ställer upp funktionskrav. Detaljerna visar exempel på hur dessa krav kan mötas. Tyvärr tolkas de i praktiken av byggbranschen som ett regelverk för utförande.

En hantverkare skall egentligen ha kunskapen att lösa detaljerna på andra sätt och ändå möta funktionskraven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.