S
Jag har börjat kolla på att sätta in någon enklare LLVP/AC i sovrummet, för att kunna ha behaglig temperatur hela sommaren. Har en LLVP i vardagsrummet som kyler ner stora delar av huset på ett bra sätt, men som inte når till det ena sovrummet så bra med kylan. Har testat med portabel ac. Men den låter väldigt mycket och undertrycket den skapar verkar på något sätt vända ventilationen i huset, så det dras in någon kass lukt från vind/garage eller annat i hela huset.

Eftersom sovrummet bara är ca 14 kvm och den andra LLVP löser resten av huset som behöver kylas vill jag försöka komma undan så billigt som möjligt. Vad passar bäst som komplementkyla till ett litet sovrum bara?
 
A
S Sir_Jalle skrev:
Jag har börjat kolla på att sätta in någon enklare LLVP/AC i sovrummet, för att kunna ha behaglig temperatur hela sommaren. Har en LLVP i vardagsrummet som kyler ner stora delar av huset på ett bra sätt, men som inte når till det ena sovrummet så bra med kylan. Har testat med portabel ac. Men den låter väldigt mycket och undertrycket den skapar verkar på något sätt vända ventilationen i huset, så det dras in någon kass lukt från vind/garage eller annat i hela huset.

Eftersom sovrummet bara är ca 14 kvm och den andra LLVP löser resten av huset som behöver kylas vill jag försöka komma undan så billigt som möjligt. Vad passar bäst som komplementkyla till ett litet sovrum bara?
rena AC brukar minsta effekt vara motsvarande en 12á och den kan täcka 60kvm möjligt om du skaffar en billig värmepump made in PRS du kan komma ner i effekter
 
S
Tack för tipsen @electroluxaren och @Josth. Har kollat vidare lite och har blivit erbjuden en Mitsubishi HR25 för 14500kr inkl installation av en lokal firma. Känns möjligtvis lite överdimensionerad för ett enstaka sovrum, men antar att den är bra i övrigt. Hittade även ett lite enklare alternativ på Jula till betydligt bättre pris: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008297/
Kan den fungera eller är det för mycket budgetalternativ även för 15kvm stort rum?
 
A
S Sir_Jalle skrev:
Tack för tipsen @electroluxaren och @Josth. Har kollat vidare lite och har blivit erbjuden en Mitsubishi HR25 för 14500kr inkl installation av en lokal firma. Känns möjligtvis lite överdimensionerad för ett enstaka sovrum, men antar att den är bra i övrigt. Hittade även ett lite enklare alternativ på Jula till betydligt bättre pris: [länk]
Kan den fungera eller är det för mycket budgetalternativ även för 15kvm stort rum?
finns nog inga mindre än"25´or"
en jula brukar ge mer ljud, mindre luft, sämre garanti och support
 
Tänk också på att den Jula-modellen har förfyllda rör med kylmedia på 4 m. Om detta inte är lagom behövs det specialrör som ska specialbeställas via installatören och kan fördyra installationen. Räkna ihop det som kommer att tillkomma med Jula-modellen och jämför sedan med det som ingår i Mitsubishi-offerten. Då kanske prisskillnaden inte alls blir så stor som du först trodde(?)
 
S
Ni har helt rätt @Josth och @electroluxaren. Kollade mer i detalj och insåg också att det tillkommer fler delar i deras pris för att kunna jämföra ordentligt. Fortfarande billigare, men inte lika mycket som jag trodde och kanske inte värt det när prestandan och hållbarheten är uppenbart sämre.

Har även kollat på några enklare alternativ, då det känns ganska överdimensionerat med en riktig LLVP för bara ett rum där jag vill sänka temperaturen några grader. Såg att det finns olika monoblock-varianter som man kan installera själv istället och även slipper placera en utedel. Någon erfarenhet av dem? Här finns tre olika exempel: https://www.polarpumpen.se/ac-och-luftkonditionering/ac-utan-utedel/

Även funderat på en splitmodell som man har i husvagn oftast, eftersom ytan är så pass liten ändå. Som tex denna: https://www.polarpumpen.se/ac-och-l...an-cac-24-ac-for-husvagn-och-husbil/p-1123508
 
A
De där mono locken har ju varit uppe förut och sågas totalt då de är felkonstruerade så att kondensvattnet rinner på insidan
Den andra vet jag ej men kan nog vara lite ljudlig
 
S
Tack för hjälpen. Ni har helt rätt i att det är onödigt att snåla in några kronor på en sån här sak, då kvaliteten helt enkelt verkar skilja ganska mycket mot märkespumparna. Satsade på en Mitsubishi HR Cool 25, som du tipsade om @Josth också, fast från en lokal firma istället för Polarpumpen. Installation om knappt två veckor. Får se hur den blir men hoppas på bra kyla i sovrummet, men verkar även kunna hjälpa till ganska bra vidare i huset i kombination med befintlig LLVP som inte riktigt når ut överallt. Fanns även en enklare värmefunktion på den som funkar ner till -10 grader, vilket det sällan är här nere i Skåne ändå. Även det perfekt som komplement till värmen från befintlig pump så värmen kan spridas bättre i hela huset.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Skulle inte rekommendera att använda en HR Cool för värmedrift när det är kallare än typ +5 ute
Den har ej värmekabel i tråget vilket i och för sig kan kompletteras med som förr i tiden och mjukvaran för avfrostning är snarare anpassad för Spanien.
Är det hög luftfuktighet vid påfrysning av utedel är det nog ingen höjdare
 
Stickan56
S Sir_Jalle skrev:
Jag har börjat kolla på att sätta in någon enklare LLVP/AC i sovrummet, för att kunna ha behaglig temperatur hela sommaren. Har en LLVP i vardagsrummet som kyler ner stora delar av huset på ett bra sätt, men som inte når till det ena sovrummet så bra med kylan. Har testat med portabel ac. Men den låter väldigt mycket och undertrycket den skapar verkar på något sätt vända ventilationen i huset, så det dras in någon kass lukt från vind/garage eller annat i hela huset.

Eftersom sovrummet bara är ca 14 kvm och den andra LLVP löser resten av huset som behöver kylas vill jag försöka komma undan så billigt som möjligt. Vad passar bäst som komplementkyla till ett litet sovrum bara?
LLVP slår en portabel AC alla dagar i veckan. Jag känner igen problemen med undertryck och lukt.
Jag fick öppna ett fönster för att slippa lukt av sågspån från vinden och sot från kaminen.
Kör numera frikyla. :cool:

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.