Hej,

Kan man som medlem i en BRF köpa loss marken privat givet att styrelsen går med på det? Jag bor i en liten förening med < 10 medlemmar och har ekonomiska förutsättningar till att köpa loss marken från kommunen ensam. Med tanke på att vår avgäld förmodligen kommer att dubblas inom två år så har jag försökt driva på frågan men flera avstår då det skulle leda till en ökad avgift eftersom det blir som att varje lägenhet i princip skulle utöka sitt lån med 500'000.

Är detta ens möjligt att göra? Om det går, hur skulle upplägget bli mellan mig och BRF? Har sökt runt på google men hittar ingen info om detta.
 
Claes Sörmland
Jag ser inte att det finns något principiellt problem med att din bostadrättsförening arrenderar marken på en fastighet som du köper. Det är nog mer en fråga om att övertyga kommunen om att du ska få köpa loss fastigheten som bostadrättsföreningen disponerar med tomträtt. Och att övertyga föreningens stämma om förträffligheten med upplägget.

Tryggheten för föreningen minskar nog med dig som privat ägare och att de disponerar marken med arrende snarare än med tomträtt.

Läs om nuvarande tomträtt i 13 kap jordabalken:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
C
Jag tror inte det är ett realistiskt alternativ att 1) köpa marken själv av kommunen (gissar att kommunens erbjudande endast riktar sig till tomträttsinnehavaren) eller 2) föra över kapitalet till föreningen genom en riktad insatshöjning (binder kapitalet till bostadsrätten).

Återstår alternativet att låna ut pengarna till föreningen. Man kan ju dock fundera på hur lämpligt det är att en bostadsrättsförening lånar större summor pengar av en medlem?
 
Detta bör hanteras försiktigt och kan leda till problem. Om en medlem i en Brf äger marken som huset står på och arrenderar ut marken till föreningen är det nog bäddat för konflikter kring nivån på arrendet. Det skulle väl knappast bli lägre kostnad för föreningen än nuvarande läge där man väl betalar tomthyra till kommunen.
 
Intressant fråga! Jag antar att erbjudandet egentligen enbart gäller fastighetsägaren, om jag tänker spontant här. Tomträtt infördes för att ge fler möjligheten att bygga, och det var då fördelaktiga villkor. I längden har det dock visat sig annorlunda speciellt med tanke på de stigande fastighetspriserna. Jag har mycket svårt att tänka mig att kommunen skulle vilja, eller ens ha rätten, att sälja fastigheten till någon annan än den som har tomträtten, hur hade det kunnat sluta? Även om du har goda intentioner så öppnar det för en helt ny marknad. Det är ju dessutom subventionerade fastighetspriser som erbjuds, även om det är mindre fördelaktigt för brf oftast. Har inga lagrum att referera till i frågan, endast mina egna spontana tankar.
 
Brf har väl företrädesrätt' men kommunen får väl sälja till vem man vill om brf inte vill köpa?
 
A Andy78 skrev:
Brf har väl företrädesrätt' men kommunen får väl sälja till vem man vill om brf inte vill köpa?
Utan närmare eftersökning ställer jag mig tveksam till det. Kommunen kan väl inte säga upp tomträtten? Och tomträtten till sin natur upplåtelse endast av stat/kommun.
 
M Manfreds skrev:
Utan närmare eftersökning ställer jag mig tveksam till det. Kommunen kan väl inte säga upp tomträtten? Och tomträtten till sin natur upplåtelse endast av stat/kommun.
Så tomträtten gälller bara så länge staten äger marken?
 
Spacklatochklart Spacklatochklart skrev:
Hej,

Kan man som medlem i en BRF köpa loss marken privat givet att styrelsen går med på det? Jag bor i en liten förening med < 10 medlemmar och har ekonomiska förutsättningar till att köpa loss marken från kommunen ensam. Med tanke på att vår avgäld förmodligen kommer att dubblas inom två år så har jag försökt driva på frågan men flera avstår då det skulle leda till en ökad avgift eftersom det blir som att varje lägenhet i princip skulle utöka sitt lån med 500'000.

Är detta ens möjligt att göra? Om det går, hur skulle upplägget bli mellan mig och BRF? Har sökt runt på google men hittar ingen info om detta.
Vad får du ut av detta? Jag ser inga stora fördelar , stor nackdel att binda upp stora
Belopp privat om det ens är möjligt.
 
"
Tomträtter har funnits sedan 1907 och infördes för att fler skulle ha möjlighet att bygga sig ett eget hus och för att få igång byggandet av flerfamiljshus i en tid då efterfrågan på bostäder var stor. Istället för att behöva köpa tomtmark kunde kommunal mark användas mot en årlig avgift. Idag finns tomträtter både för bostadsändamål och för kommersiella ändamål. Det är endast staten och kommuner som får upplåta tomträtter.

En tomträttshavare får i princip använda marken på samma sätt som en fastighetsägare. Det innebär att tomträttshavaren också har ett ansvar som motsvarar fastighetsägaransvaret. Tomträtten kan överlåtas eller säljas men tomträttsavtalet kan inte sägas upp. Eventuell försäljning av tomträtten och därmed byte av tomträttshavare ska alltid meddelas till fastighets- och gatukontoret."

Från Malmö stads hemsida ang tomträtter. Jag tolkar det som att det inte går att försälja fastigheten till någon annan än tomträttsinnehavaren eftersom det inte går att säga upp tomträtten. Tomträttsinnehavaren kan givetvis överlåta tomträtten, på samma sätt i princip s en fastighetsägare kan överlåta som fastighet.

dvs det är endast stat och kommun som kan upplåta tomträtt och eftersom de inte kan sägas upp kan de inte överlåtas till annan än tomträtttsinnehavaren, då faller avtalet naturligt.
 
A Andy78 skrev:
Så tomträtten gälller bara så länge staten äger marken?

nej, endast stat och kommun kan upplåta tomträtt, och avtalet kan inte sägas upp. Då vore det väl ett arrende.
 
Syftet med tomträtt är att mindre bemedlade alt mindre kreditvärdiga ska få en bostad alltså ett socialt projekt. För kommunen är tomträttsavgäld en utomordentlig årlig inkomst som vore oansvarigt att sälja. Man har kvar tomten och värdeökningen svårt atthitta en bättre penningplacering.
 
Först är det endast föreningen som kan köpa. Sen skulle det bli ett kapitaltillskott där en del bidrar olika. Det vill man oftast inte göra då det blir problematiskt med andelstalen och avgiften.

Om man ändå gör det måste man rigga ekonomin så att kapitalskottsbidragarna får lägre avgift. På något sätt så måste de som bidrar med kapitaltillskott kunna få sina pengar tillbaka och det är riktigt svårt att hitta en balans här. Men det finns lite alternativ för kapitaltillskott. Kolla vidare på det.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.