A Andreas Andersson6 skrev:
Den går sjukt ojämnt och har alltid gjort det. Se video. Ca 2år gammal. Känns som den kompenserar för något.
på förgasaren sitter det ett munstycke.
sitter under ställskruven för tomgången.
öppna där och för in en ståltråd och blås sedan ur med tryckluft eller bromsrengöring.
återmontera igen och testa.
 
Hur går det, har du fått ordning på den ojämna gången
 
skoge skoge skrev:
på förgasaren sitter det ett munstycke.
sitter under ställskruven för tomgången.
öppna där och för in en ståltråd och blås sedan ur med tryckluft eller bromsrengöring.
återmontera igen och testa.
känns likadan efter det också.
Går bra som i videon helt kall i ca 30-60sek sen börjar det igen.
 
  • Gilla
Spolen50 och 3 till
  • Laddar…
A Andreas Andersson6 skrev:
känns likadan efter det också.
Går bra som i videon helt kall i ca 30-60sek sen börjar det igen.
Tog några bilder på förgasaren
 
  • Närbild av en förgasare monterad på en röd motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en förgasare monterad på motor, synliga skruvar och mekaniska delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på förgasare monterad på ett fordon med fokus på anslutningarna och bränsleslangen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du lossar luftfilter så den får mer luft hjälper det?
Prova lossna tanklocket så det inte är för tätt?
Säger inte att det hjälper men testa kostar inget:)
 
A Argastesnickaren skrev:
Om du lossar luftfilter så den får mer luft hjälper det?
Prova lossna tanklocket så det inte är för tätt?
Säger inte att det hjälper men testa kostar inget:)
Ingen skillnad dessvärre.
De är ju inte så att jag inte kan använda den men de är bara irriterande att lyssna på.
 
Min tanke var att den verkar gå fet, den går bra vid kallstart men när den blir varm så får den för mycket.
Ett igensatt luftfilter kan bromsa luften så att den då går fett så att den nästan går på choke alltid.
Har tyvärr inga andra bra förslag.
 
Om man tittar på din bild 1 på förgasaren så ser det ut som det ligger en lös skruv uppe bredvid hålet den ska sitta i.
Om du tar en snabbtitt på denna video så ser du vilken skruv och hur du gör rent där.
 
S skylark skrev:
Om man tittar på din bild 1 på förgasaren så ser det ut som det ligger en lös skruv uppe bredvid hålet den ska sitta i.
Om du tar en snabbtitt på denna video så ser du vilken skruv och hur du gör rent där.
[media]
Nyfiken, men ska den skruven vara helt iskruvad? Eller är det en ställskruv? Fattar inte av videon.
 
Jag skulle gissa på att den ska vara helt inskruvad, så det är ingen ställskruv.
Om man tittar lite runt 2,34 på videon så ser det ut som den är i botten.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
S skylark skrev:
Jag skulle gissa på att den ska vara helt inskruvad, så det är ingen ställskruv.
Om man tittar lite runt 2,34 på videon så ser det ut som den är i botten.
skruven låg där tillfälligt så den är annars inskruvad i botten.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Har du tagit lös bränsleslangen till förgasaren och kollat om flödet från tanken genom slangen verkar bra.
 
Du kan även förvissa dig om oljenivån är den rätta, kolla i instruktionsboken om var nivån skall vara. Vid överfyllnad kan oljan påverka balansvikterna som hör till gasregulatorn, nu gissar jag, men oljenivån är ju lätt att kolla.
Även armen som sitter på gasregulatoraxeln kan du kolla att den är rätt justerad genom att lossa muttern som klämmer fast armen på axeln och med en kombinationstång vrida axeln medurs till det tar stopp, axeln går att vrida kanske 20-30° totalt. Om det inte går att vrida axeln då är den justerad som den ska i annat fall så kanske du har felet där till varför motorn går upp och ner i varv.
Innan du justerar gasregulatoraxeln förvissa dig om att fjädrarna till gasmekanismen sitter där dom ska och att stag inte är krokigt eller har lossnat, ha även gasen på tomgång.
Tänk på att armen skall sitta kvar på axeln under justering, bara lossas.
 
Hade samma gång på min vid säsongsstart, en klippo med honda gcv 160-motor.
Hade småskräp i tanken, gud vet hur det kommit dit…, som jag rensade ur. Tömde flottörkoppen på bensin men hittade inget annat som såg konstigt ut i förgasaren.
Funkar fint igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.