Som nybliven stugägare till en stuga utan el med gasolkyl så är man ju lite orolig efter den senaste gasolyckan.
Karlskoga-Kuriren

Hur vet man att säkerheten i en gasolkyl fungerar som den ska.

Kan man lämna in en sådan på besiktning/service?

Har ej ännu startat kylen, något speciellt man ska kolla på/kontrollera när man gör det.


Tacksam för hjälp.
 
Läckindikator är ett villkor på gasolen. Kontrollera slangar ev. sprickor, byt slang vid minsta misstanke om sprickor eller att den börjar bli några år. Gasolflaskor utanför huset och korta ledningar. Finns möjlighet se till att det finns god ventilation bakom kyl. Köper du sedan en gasvarnare så kan du sova gott.
 
Tack för ditt svar. Jag är nämligen helt grön på detta med gasol.

Läckindikator är det något som sitter på gasolflaskan eller på kylskåpet?

Gasolflaskan kommer att stå utomhus och befintliga slangar är dragna genom väggen och ska kontrolleras noga av mig.
 
Sitter på flaskan eller i dess närhet. En liten behållare med en vätska i. Här kan du läsa mer: Skadeförebyggande
 
Använd slangar så lite som möjligt. Fasta rör är att föredra, slang endast sista biten till flaskan.

Gasolflaskan utomhus eller i ett eget utrymme utan ventilation mot bostadsdelen.

Gasol är tyngre än luft så en ventil i golvet under kylen evakuerar eventuell gas vid läckage. All ventilation i syfte att få bort gas ska vara lågt placerad. Helst i golvet.

Mer info: http://www.srv.se/Shopping/pdf/22389.pdf
 
Något av det viktigaste vid gasolinstallation är VENTILATION.

Inte för att ventilera bort läckande gasol (luktar FÖRFÄRLIGT),
utan för att tillföra syre till förbränningen.

Vid dålig tilluftsventilation kan kolmonoxid, kolos, CO, bildas vid förbränningen,
vilket är mycket giftigt, och helt luktlöst.

Nu vet vi inte vad som hände i Karlskogaolyckan, men min gissning är att det snarare
var fråga om kolosförgiftning än gasol-läckage.

Ventilera mera!

//OtR
 
Tack för alla svar.

Stugan är inte min ännu då vi skriver papper i morgon, därefter kommer säkerligen fler och mer detaljerade frågor beträffande gasol och säkerhet. Får helt enkelt klara mig utan kylskåp till en början.
 
Mikael_L
fellsman skrev:
Får helt enkelt klara mig utan kylskåp till en början.
Det tycker jag inte att du behöver göra. Följ råden du fått här.
Nagelfar varenda gasolslang noga, dra och böj i dom lite, ser du några sprickor någonstans så byt slang. Dra lite i infästningarna för att kolla så slangklammrerna sitter som dom ska. Slutligen, om du har eller monterar en läckagevarnare så sitter du säkert.

Tänk på att det finns en oerhörd massa gasolinstallationer som inte får en översyn ens var tionde år pga sina slöa och okunniga ägare, och ändå blir det inte mer olyckor än vad det är. Kontrollerar du bara din installation direkt så är du i en bra sits.
 
Stugan är från 80-talet så gasolslangen är säkerligen lika gammal den.

Ska syna slangdragningen noga och sedan tänka både en och två gånger innan jag sparkar igång allt.
 
Är slangarna från 80 talet, BYT.
 
Hemmakatten
Gasol är inte så märkvärdigt. Tänk på alla båtar och husvagnar med både gasolkyl och gasolspis och ibland även gasolvärmare. Det är nog mest en rädsla som grundar sig på att man är ovan vida gasol. Läs på lite och med mer kunskap så kommer du känna dig tryggare.

www.fogas.se har en hel del tips om gasolanvändning.

Vad man rekommenderar idag men som kanske inte fanns/var brukligt på 80-talet är att det skall finnas en avstängningskran inne i huset så att man snabbt kan stänga av gasolen vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.