Jag räknar med att det ska hålla i 10-15 år & då endast behöva fräscha upp kulören genom att stryka med linolja + terpentin. Ommålning helt & hållet kanske om 20 - 25 år! Har fönster åt söder som målades för 10 år sedan & de är fina än!
 
W
Målade om mitt hus nu. Denna gången med ottosons linoljefärg och det var 15 år + (med många +). Var lite slitet åt söder, annars helt ok. Behövdes igentligen bara linolja på vissa sider men jag tog allt ändå för det e så otroligt liten kostnad för färgen.
 
Personligen kommer problemet med alger och mögel långt ner på min lista.
Jag vill i första hand ha en färg som skyddar min träfasad mot:

sprickbildning, solens UV strålar, att färgen inte "kritar" och att nyansen håller i många år.

Jag målar mitt hus i mörka kulörer då påväxten inte får fäste pga att temperaturen är för hög. Om jag nu får påväxt på mitt hus, vanligt problem på tex. norrsidan, tvättar jag av fasaden. Att tvätta en fasad tar bara någon timma om jag är nogrann och har rätt verktyg och rengöringsmedel.

Det vore mer intressant att testa färgernas viktiga egenskaper istället för de estetiska, såsom lite påväxt. Att ta bort lite påväxt i form av alger går lätt med lite lösningsmedel (obs, ej organiskt lösningsmedel). Lösningsmedel som vatten och en skurborste gör susen. Detta är något lättare än att byta fasad pga av sprickor.

Tips, välj färg som skyddar din fasad och ha som vana att tvätta den någon gång mellan målningarna!
 
Dantotsu skrev:
Personligen kommer problemet med alger och mögel långt ner på min lista.
Jag vill i första hand ha en färg som skyddar min träfasad mot:

sprickbildning, solens UV strålar, att färgen inte "kritar" och att nyansen håller i många år.

Jag målar mitt hus i mörka kulörer då påväxten inte får fäste pga att temperaturen är för hög. Om jag nu får påväxt på mitt hus, vanligt problem på tex. norrsidan, tvättar jag av fasaden. Att tvätta en fasad tar bara någon timma om jag är nogrann och har rätt verktyg och rengöringsmedel.

Det vore mer intressant att testa färgernas viktiga egenskaper istället för de estetiska, såsom lite påväxt. Att ta bort lite påväxt i form av alger går lätt med lite lösningsmedel (obs, ej organiskt lösningsmedel). Lösningsmedel som vatten och en skurborste gör susen. Detta är något lättare än att byta fasad pga av sprickor.

Tips, välj färg som skyddar din fasad och ha som vana att tvätta den någon gång mellan målningarna!
Trevligt att det funkar för dig, absolut.

Men vi som har stora fasader och lite större ytor har det mer besvärligt. För vår del kommer algbildning väldigt högt upp på listan då vi har svårt att tvätta fasaden utan att sätta upp ställning (man kommer ej åt med lift pga bergsluttning). Det känns inte speciellt aktuellt att springa runt och tvätta fasaden varje eller vartannat år.

Är det någon som vet vad som hände med den här frågan? Några konsumenter borde väl ha reagerat eller blev det bara tyst kring frågan i vanlig ordning?
 
CC230 skrev:
Trevligt att det funkar för dig, absolut.

Men vi som har stora fasader och lite större ytor har det mer besvärligt. För vår del kommer algbildning väldigt högt upp på listan då vi har svårt att tvätta fasaden utan att sätta upp ställning (man kommer ej åt med lift pga bergsluttning). Det känns inte speciellt aktuellt att springa runt och tvätta fasaden varje eller vartannat år.

Är det någon som vet vad som hände med den här frågan? Några konsumenter borde väl ha reagerat eller blev det bara tyst kring frågan i vanlig ordning?
Om du har en stor fasad som dessutom är svår att komma åt borde ju verkligen tvättning av fasaden vara betydligt enklare att utföra än att behöva byta brädor. Tvätta en vägg går oftast att göra från marken med ett skaft. Men att byta brädor pga sprickbildning är inte lika lätt att göra från marken. Då kan verkligen en ställning behövas!
 
Dantotsu skrev:
Om du har en stor fasad som dessutom är svår att komma åt borde ju verkligen tvättning av fasaden vara betydligt enklare att utföra än att behöva byta brädor. Tvätta en vägg går oftast att göra från marken med ett skaft. Men att byta brädor pga sprickbildning är inte lika lätt att göra från marken. Då kan verkligen en ställning behövas!
Vem sa att jag ska byta brädor? Vem sa att jag överhuvudtaget vill klättra upp och tvätta?

Miljövänliga färger är mycket riktigt, vänliga för miljön, inte för huset. Frågan är vad man gör för att undvika alger och mögel på fasaden när färgerna håller sådan dålig kvalitet, inte småförnuftiga råd om att skaffa förlängare till borsten. Det kan jag räkna ut själv.

Men du kanske gillar att stå och lägga tid skura kåken? Men vi som inte gör det? Hur ska vi bära oss åt. Det är frågan.
 
Nyhetsrapporteringen kring Folksams färgtester är förvirrande. Dom hade ju en liknande test för några år sedan, och så rankades färgerna annorlunda. Ingen hänvisning i media till den förra testen. Ingen förklaring till skillnaderna. Bland linoljefärgerna rankades kulturhantverkarna lågt och Teknos högt i det gamla testet, men i årets test var det precis tvärtom.

Jag är för övrigt förvånad över (om det stämmer) att alla linoljefärger klarar sig bra i mögeltestet. Min erfarenhet av linoljefärger från fönster två olika hus och under en period på 15 år är att dom möglar hela tiden. Måste tvätta alla linoljefärgsmålade fönster varje år p.g.a. mögel. t.o.m. mellan fönstrena är det prickar. Problemet förvärrades ett år när det blev en fuktig höst och jag hade följt rådet att stryka linolja på för att fräscha upp färgen. Sedan dess möglar det varje vinter.

Sedan finns det ju andra fördelar med linoljefärg. Den flagnar inte utan vittrar bara. Åldras vackert när den kritar, vilket ger en levande yta. Om det inte vore för detta möglande skulle jag även måla panelen i linoljefärg.
 
CC230 skrev:
Vem sa att jag ska byta brädor? Vem sa att jag överhuvudtaget vill klättra upp och tvätta?

Miljövänliga färger är mycket riktigt, vänliga för miljön, inte för huset. Frågan är vad man gör för att undvika alger och mögel på fasaden när färgerna håller sådan dålig kvalitet, inte småförnuftiga råd om att skaffa förlängare till borsten. Det kan jag räkna ut själv.

Men du kanske gillar att stå och lägga tid skura kåken? Men vi som inte gör det? Hur ska vi bära oss åt. Det är frågan.
Ok, jag håller med!
Helt klart är, att kan jag undvika att tvätta huset gör jag det, kan jag undvika att byta fasadbrädor gör jag det. Men faktum kvarstår, målar du ett hus i en hyfsat ljus kulör så kommer det med all sannolikhet att få någon form av påväxt inom ett antal år 1, 2, 3 eller kanske efter 5 år?! Framförallt om hösten och vintern är så mild som det gångna året. Förhoppningsvis kommer bara en eller två sidor att drabbas av påväxt.

Historiskt sett (mer än 30 år tillbaka i tiden) kunde färger innehålla gifter som till exempel kvicksilver och pentaklorfenol. Dessa var så pass giftiga att de gav ett mycket starkt skydd mot påväxt. Av hälso- och miljöskäl har dessa ämnen, med rätta, förbjudits.

I dagens utomhusfärger finns ämnen som fungicider och algcider, som är medel för att bekämpa påväxt. För att kunna tillhandahålla produkter som klarar det föränderliga klimatet har man inte tagit bort fungiciderna/algiciderna utan bibehållit eller t o m ökat mängden av dem under 90-talet. Studier har gjorts med ännu högre innehåll av fungicider/algicider i färgerna, men det har inte givit något förbättrat skydd. Dagens fungicider/algicider är inte lika effektiva som kvicksilver och pentaklorfenol, men de är å andra sidan avsevärt mindre farliga för hälsa och miljö.

Så här skriver Sveff, Sveriges Färgfabrikanters Förening:

Vilken färg är bäst på att motstå problemet med alg- och mögelpåväxt?

Allting tyder på att de vattenburna akrylatfärgerna inte drabbas lika hårt som alkyd- och linoljefärger. Dels torkar akrylatfärgerna snabbare och dels ger de en annan ytstruktur där påväxten har svårare att trivas.

Summa sumarum, bor du i Sverige, har ett hus målad i en ljus kulör, där huset har en geografisk placering där höst och vinter kan vara mild så kommer du förmodligen få påväxt i viss grad. Framförallt på norrsidan. Välj en färg som skyddar fasaden och bit i det sura äpplet och tvätta där det behövs.
 
Nu har jag hittat resultatet från Folksams gamla färgtest som jag hade kvar i datorn. Den var från 2004. Till skillnad från årets test mätte man också flagning och krakelering och inte bara mögelpåväxt. Jag citerar ur Folksams egen skrift från 2004 "En färg utan mögelpåväxt men med kraftig flagning är ju t ex inte heller ett bra köp för villaägaren ur ett hållbarhetsperspektiv". I det testet var det flera färger som uppvisade dåliga värden vad gäller krakelering o flagning. Så jag undrar så varför man har frångått de testen?

Dessutom är det många färger som testades 2004 som inte längre finns med i 2007 års test. Varför?

Sedan är det i o för sig oacceptabelt att det säljs färg som kräver att mån årligen skurar sitt hus. Vem har tid med det? För att inte tala om all miljöbelastning som blir av dessa produkter som färghandeln tillhandahåller för detta ändamål.
 
Sommartorparn skrev:
Nu har jag hittat resultatet från Folksams gamla färgtest som jag hade kvar i datorn. Den var från 2004. Till skillnad från årets test mätte man också flagning och krakelering och inte bara mögelpåväxt. Jag citerar ur Folksams egen skrift från 2004 "En färg utan mögelpåväxt men med kraftig flagning är ju t ex inte heller ett bra köp för villaägaren ur ett hållbarhetsperspektiv". I det testet var det flera färger som uppvisade dåliga värden vad gäller krakelering o flagning. Så jag undrar så varför man har frångått de testen?

Dessutom är det många färger som testades 2004 som inte längre finns med i 2007 års test. Varför?

Sedan är det i o för sig oacceptabelt att det säljs färg som kräver att mån årligen skurar sitt hus. Vem har tid med det? För att inte tala om all miljöbelastning som blir av dessa produkter som färghandeln tillhandahåller för detta ändamål.
Håller med i allt du skriver, testerna som Folksam gjort är tveksamma. Varför testas inte samma färger i de olika testerna? Varför testas bara påväxt i det senaste testet?

Testerna är helt klart tveksamma, i testet 2004 kunde en färgtillverkare få toppbetyg medans samma tillverkare underkändes i det senaste testet. Och en fråga man kan ställa sig är varför ingen färgillverkare använder testresultaten i sin marknadsföring? Svaret är enkelt, ingen tillverkare tar resultaten från testerna på allvar, inte ens de tillverkare som fick ett bra resultat i det senaste testet har försökt dra någon fördel av det.

Enligt min mening kan inte testerna tas på allvar! Hur vet vi att virket som användes vid det senaste testet var ok. Låt säga att virket köptes på olika brägårdar från olika leverantörer. En del virke var mer torrt än annat, en del var kärnved och annat var splintved. Det kanske redan fanns mögelsporer innan färgen ströks på brädan?! Nej, jag litar inte på detta testet!
Det som skrämmer mig mest är att det finns människor som går på testresultat till 100%.

Avslutningsvis, vill jag även hålla med om att det är tråkigt att man skall behöva tvätta fasaden. Det borde finnas färger som står emot påväxten bättre. Tyvärr är miljölagstiftningen som den är, och vårt klimat hjälper ju inte heller till! Visst kunde vi lika gärna tillsätta mer "gift" i färgen och på så sätt slippa tvätta fasaderna med giftiga rengöringsmedel vart annat eller vart tredje år.
 
Ett litet inlägg i debatten:

Som trähus ägare har man en massa fasad att tvätta och måla.

Vid årets fasadtvätt, upptäckte jag att den delen av mitt hus som är tillbyggd -00 och målad med Fluggers 3 stegsmetod (grundolja, grundfärg och 2 lager uteakrylat-25 som avslutning), har mycket mer svart prick mögel än den äldre delen av fastigheten som också är målad med Flugger uteakrylat-25, år -00 men med flera skikt av äldre färg under.

På t.ex. en vägg mot norr kan jag se stor skillnad i mögel påväxt från en bräda till en annan, samma färg, men olika underlag.

Jag vill tro att det beror på färgen och inte på virket, men kan inte vara helt säker.

Tanken att tillsätta "antimögel" medel i färgen tilltalar således mig, men vad?

Några olika förslag har nämnts på forumet i olika trådar: Boracol, Algskyddsmedel - bensalkonklorid skyddar mot mögel, alger, svamp, beväxning i 4 år, M-1 Paint Additive, etc

Vilka erfarenheter har forumets medlemmar med avseende på tillsatser i färg, egna recept eller kommersiella produkter?

/Per
 
Jah har mångårig erfarenhet av Alcro stugfärg (Akrylat) och Bestå som är i stort sett samma färg. Det som skiljer år är att Bestå som kommit sist är glansigare. Jag tycker Stugfärgen är lite lättare att jobba ut och att den något mattare ytan är mer tilltalande. Vi målade nyligen om vårt trähus efter 15 år och använde stugfärg. En av våra bådar var pga fägrbrist målad med Bestå i samma nyans. Bodens yta var lite sämre skick än huset som målades med stugfärgen. Det var samma lägen. För 20 år sedan målade vi också ett hus med bestå som idag är i fantastiskt skick.

Grundfärg och ett väl injobbat lager med alkyd (olja) grundfärg och två lager Stugfärg fungerar fantastiskt fint. Vi har soligt läge nära havet. Efter alla år avråder jag från den vattenbaserade grundfärgen oavsett vad en del målarprofffs säger. Oljegrund och akrylat andas ihop.

Jobbar man in alkyd grund och fortsätter med alkyd så får man en fin yta men den håller normalt sett några år kortare än 2 lager akrylat i slutet. Starka kulörer som exempelvis röd bleks också påtagligt snabbar med alkydfärg. Detta är min erfarenhet efter 30 års målande i olika miljöer och produkter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.