Hej,

Jag skulle vilja göra om de här två rummen (arbetsrum samt vardagsrum) till ett större rum. Tänkte ta bort minst en av kakelugnarna. Det är ett gammalt trähus, väggen är solid trä. Den är förmodligen bärande.
Tror ni det skulle vara möjligt att ta bort väggen? Man måste förmodligen installera en balk i taket. Trä? Metall?

Plant ritning av ett hem med två rum avgränsade av en bärande vägg, två kakelugnar framhävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en bostad med två rum åtskilda av en vägg, varje rum med en kakelugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två sammanhängande rum med en öppen dörröppning, massiva trägolv och en kungadörr, inrett med möbler och en kakelugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning i ett rum med trägolv och lila väggar markerad med röd linje där en vägg kan tas bort för att förena två rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom en öppen dörr mellan två rum med en kakelugn till vänster och fönster till höger i ett gammalt trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörbild av två sammanhängande rum i ett gammalt trähus, med en synlig kakelugn och öppen dörr mellan rummen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två angränsande rum i ett gammalt trähus förenade av en öppen dörr, med en markerad vägg för potentiell rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är klart det går, det är ju bara en kostnadsfråga. Sen kan jag tycka att det är ett lite grovt ingrepp i ett så gammalt hus, men det är min åsikt. Kakelugnarna ser även ut att vara i fungerande skick så lite synd att ta bort dom.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Just det, det är nog en kostnadsfråga - någon ide?

Det är totalt 4 kakelugnar i huset och vi behöver ej allihop. Det verkar svårt att sälja de också!
 
BirgitS
Du får anlita en byggkonstruktör (kunnig i hus från samma tidsperiod) som kan undersöka i vilken mån väggen är bärande och stabiliserande och hur man kan göra om konstruktionen för att fortfarande fungera efter att ha tagit bort hela/delar av väggen.

Att ta bort kakelugnar brukar leda till diverse problem eftersom golvet kan vara betong just där de står och det finns en murstock och rör att ta hänsyn till. Förutom att det sänker värdet på huset.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
mattedublin mattedublin skrev:
Det är totalt 4 kakelugnar i huset och vi behöver ej allihop. Det verkar svårt att sälja de också!
Jag skulle påstå att om en bor i södra Sverige med tillhörande elpriser, och dessutom har ett antal elradiatorer i huset - behövs alla eldstäder som finns. I synnerhet kakelugnar.
Det verkar vara ett nyköpt hus mtp mäklarritningarna, så mitt tips är att ni bor in er ordentligt innan ni tänker tanken på att riva bärande väggar i ett timmerhus (som det ser ut att vara).
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
Räcker det inte med att göra en större öppning på kanske 2-3 meter? Och låta båda kakelugnarna vara kvar. Stor balk i taket och pelare på bägge sidor kommer ni ändå inte ifrån om ni ska bort med hela väggen. Samt behövs förmodligen någon lösning för att ytterväggen inte ska kalva utåt.

Att få en ny likadan kakelugn installerad är väldigt kostsamt. Känns tråkigt att plocka bort den.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Jag avråder från att riva den väggen. Jag har sett för många timmerhus som har fått problem med bärigheten då flera ägare i rad har förverkligat sina visioner med motorsågen tills huset helt enkelt inte stod på rätt längre.
En bekant kommer antagligen snart att tvingas riva ett sådant hus trots perfekt läge och en detaljplan som bara tillåter ett hälften så stort nytt hus. Stommen är för söndersågad för att bära upp en renovering och att reparera stommen skulle i praktiken innebära att två tredjedelar av timret blir nytt.

Den där väggen stabiliserar ytterväggen om det är ett timmerhus som jag tror det är. Sannolikt är ytterväggstimret skarvat i mellanväggsknuten och tar man bort mellanväggen kommer ytterväggen att sättna och bulna. Att sätta in förstärkningar med stolpar och balkar fungerar dåligt eftersom de inte sättnar i takt med resten av huset och skapar punktbelastningar som grunden inte är byggd för att tåla.
Framför allt kommer ni att behöva kakelugnen kommande vinter såvida ni inte är mångmiljonärer med stort behov av att göra er av med förmögenheten.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Det verkar som att denna delen av huset vart byggd till senare, för väggen verkar vara gipsad med reglar. I så fall så kanske det skulle gå. Men, det är ett nerprioriterat project för tillfället :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.