I gångjärnsdelen på några av våra fönster har något djur byggt bo!!
Uppräckte detta i går då jag såg hur det flög in något i ett hål i vid gångjärnsdelen i fönstret som var öppet.
Vi har under åren sett som sågspånspulver vid fönster och altandörrskarmar. Undrat lite kring det men sedan glömt…
Nu lägger vi ihop 1+1
Tog en brevkniv och började pilla. Det fanns massor (uräckligt!!) av lerliknande material.
I vissa fönster var det mer torrt i andra lite mer ”färskt”
Ju mer jag grävde ju mer kom ut. Även ägg eller vad i hela friden det kan vara!?
Såg även att det flög in svarta insekter i små hål vid altandörrarnas gummilister.
Detta känns så konstigt o väldigt olustigt!
Se bilder.
Se även bild på två djur som jag hittat.
Ser ut som flygmyror.
Men! Bygger de ”bon” på det sättet? Eller! Är det husbock??
Någon som vet?
 
  • Gångjärn på fönster med ansamling av lerliknande material och två bruna, äggformade objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett fönsterhörn med gångjärn, täckt av lerliknande material och objekt som ser ut som ägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sågspån och små högar av lerliknande material vid gångjärnsdelen på ett öppet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två små insekter liknande flygmyror på en ljus yta, eventuella skadedjur funna i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En svart insekt som liknar en flygmyra fastnade på ett textilmaterial, upptäckt vid bo-bygge i fönstergångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen fara, det är solitärbin, kallas även murarbin som har byggt bo. De använder sand och lera blandat med saliv, det grå som syns på bilden. Vi har också sådana i vissa fönster. Låt de gärna bo kvar då de är jätteviktiga pollinatörer.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Hos mig har de byggt i en inbyggda spanjoletten till ena dörrhalvan på altandörren som inte går att öppna nu, det är som betong.
 
  • Haha
CatharinaX
  • Laddar…
S Scimitar skrev:
Ingen fara, det är solitärbin, kallas även murarbin som har byggt bo. De använder sand och lera blandat med saliv, det grå som syns på bilden. Vi har också sådana i vissa fönster. Låt de gärna bo kvar då de är jätteviktiga pollinatörer.
tack för svar! Men, de insekter som ”bor” där och som flyger in och ut (lyckats döda 2) de är ju inte bin?
 
Svårt att se riktigt på bilderna, men det finns andra bin och steklar som kan parasitera på solitärbiets bo genom att lägga sina ägg i dem. Till exempel pansarbi och bisteklar. I vilket fall som helst så behöver du inte oroa dig, de skadar inte huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.