V
mic mac mic mac skrev:
Det var en luring. Han försöker lura dig på 20%. Han får ju dra av momsen på inköp.
Vad han får dra av har inte ett dugg med saken att göra. Momsen skall gå på slutkund
 
V
K Kris63 skrev:
Jag har en fråga. Får hantverkaren räkna moms på inköp av vitvaror och köksmöbler? Han betalade med sitt firmakort. På kvitton står det att han betalade med moms. Jag vill ersätta honom för hela den summan inkl. moms. Han menar att han betalade med firmakort och därför måste lägga på 25% moms en gång till. Är detta korrekt? Tacksam för hjälp att förstå!
Självklart "får" Han göra det
 
Cheesen
Hantverkaren kan fakturera hur denne vill... Men i det här fallet hade jag nog tipsat Skatteverket att hantverkaren verkar ha dålig koll på moms reglerna.
Jag hade dessutom påpekar att jag inte betalar moms på moms.
Det är bara såvitt jag vet bara drivmedel och energi som är områden där man betalar skatt för att få betala skatt.
 
M
Cheesen Cheesen skrev:
Hantverkaren kan fakturera hur denne vill... Men i det här fallet hade jag nog tipsat Skatteverket att hantverkaren verkar ha dålig koll på moms reglerna.
Jag hade dessutom påpekar att jag inte betalar moms på moms.
Det är bara såvitt jag vet bara drivmedel och energi som är områden där man betalar skatt för att få betala skatt.
Och elektronik, sprit, tobak, flygresor, plastpåsar, trafikförsäkring och så har vi copyswede avgiften som egentligen är en privat skatt den drabbar all form av lagring.

Finns en hel massa mer eller mindre onödiga punktskatter.
 
H
wildeside wildeside skrev:
Japp, plus dom 10-20 andra kurserna/certifieringarna som man måste/bör gå för att få/kunna arbeta och ge intyg på jobbet:crysmile:
Ja, så är det. Det finns många som startar och tror att det bara att köpa sig en hammare så är man snickare och så tjänar man massor av pengar, helst med så lite jobb som möjligt.:crysmile: Tyvärr, förstör denna typ av människor för seriösa hantverkare och företagare.
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
H
K Kris63 skrev:
Jag har en fråga. Får hantverkaren räkna moms på inköp av vitvaror och köksmöbler? Han betalade med sitt firmakort. På kvitton står det att han betalade med moms. Jag vill ersätta honom för hela den summan inkl. moms. Han menar att han betalade med firmakort och därför måste lägga på 25% moms en gång till. Är detta korrekt? Tacksam för hjälp att förstå!
Varför köper hantverkaren köksmöblerna?
 
F Freddedan skrev:
Nä det är inte säkert hantverkaren luras. Förvånansvärt få har faktisk koll på hur moms fungerar och har bara hört skrönor som de tar för sanning
Hur menar du?
 
Otroligt att så många som startar företag inte ens har det mest grundläggande sakerna klara för sig. Att endera lära sig eller köpa in tjänster för ekonomi är lika grundläggande för en företagare som att veta hur man slår i en spik
 
H HEM2121 skrev:
Varför köper hantverkaren köksmöblerna?
Han sa ”jag ska ändå åka till Ikea så jag kan hämta varor samtidigt, behöver inte ta för transport heller” ändå räknade han för transport.
 
K
K Kris63 skrev:
Han sa ”jag ska ändå åka till Ikea så jag kan hämta varor samtidigt, behöver inte ta för transport heller” ändå räknade han för transport.
Låter som att han säger mycket men håller få ord han lovar
 
Redigerat:
  • Gilla
Kris63
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Självklart "får" Han göra det
Hur menar du?
 
K Kris63 skrev:
Jag har en fråga. Får hantverkaren räkna moms på inköp av vitvaror och köksmöbler? Han betalade med sitt firmakort. På kvitton står det att han betalade med moms. Jag vill ersätta honom för hela den summan inkl. moms. Han menar att han betalade med firmakort och därför måste lägga på 25% moms en gång till. Är detta korrekt? Tacksam för hjälp att förstå!
Företag köper med och drar av momsen så företag handlar utan kostnad för moms, när sedan företaget säljer varan lägger företaget på moms på det dom säljer.
Ps
För företag är moms varken en inkomst eller utgift utan bara en skattehantering som man gör åt staten.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
H
K Kris63 skrev:
Han sa ”jag ska ändå åka till Ikea så jag kan hämta varor samtidigt, behöver inte ta för transport heller” ändå räknade han för transport.
Den hantverkaren verkar inte helt seriös! Man måste ha skriftligt på allt, hoppas att även de seriösa hantverkarna förstår varför det alltid måste vara skriftligt, dvs pga att det finns så många oseriösa hantverkare.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag möter dagligen företagsledare som är dåliga på företagsekonomi, men tycker jag inte hör till saken. Min poäng va bara att jag tycker samhällets ambition ska vara att man ska kunna vara företagare så länge man har drivkraft.
Ja, det håller jag med om!
 
H
E elmont skrev:
Företag köper med och drar av momsen så företag handlar utan kostnad för moms, när sedan företaget säljer varan lägger företaget på moms på det dom säljer.
Ps
För företag är moms varken en inkomst eller utgift utan bara en skattehantering som man gör åt staten.
E elmont skrev:
Företag köper med och drar av momsen så företag handlar utan kostnad för moms, när sedan företaget säljer varan lägger företaget på moms på det dom säljer.
Ps
För företag är moms varken en inkomst eller utgift utan bara en skattehantering som man gör åt staten.
Ja, det stämmer, men i TS fall deb. företaget varans pris inkl. moms och lägger på moms på det beloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.