Jag håller på att dra in vatten i fjällstugan.
Hittills har vi duschat och bajat i separat byggnad på gården. Där sitter en pumpautomat som väsnas och lever om.
Ca 25m sugledning med värmekabel.
Nu planerar jag för en ny brunn så nära stugan som möjligt. Stugan kallställs så tanken var att ha dränkpump i brunnen och när stugan stängs dränera tillbaks vattnet i brunnen. När vi är i stugan räknar jag med att inte behöva köra värmekabel. Bra isolering av slangaget in.
Vatten har ju den fantastiska egenskapen att vara tyngst vid +4°C och det gör (förhoppningsvis) att det rör på sig i slangen om det börjar frysa. Tänker att varmare brunnsvatten cirkulerar upp.

Då till den egentliga frågan. Blir det bättre med Pem 40 än pem 32? Minskar frysrisken nämnvärt?

Med den lösning vi har idag så kör vi elvärme ca 2-3 timmar innan sugslangen tinat och sen står den på hela veckan vi är där. Har testat att slå av men det fryser
.
25m x 30w kostar väl inte så man går i konkurs men jag tänker att kan man göra det smartare och effektivare från början så varför inte. Därför tänkte jag planera för drift utan värmekabel.
 
B
Vatten som är 3C är lättare än 4C. Det gör att när det börjar närmas sig fryspunkten kommer det kalla vattnet hamna överst och fryser. Det blir inte självcrkulation så som du önskar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det är ju sant. Då är det frågan om vad man har för temp på nivån över och under fryspunkten. Kanske stigande iskristaller drar med sig varmare vatten ner?
 
Det är väldigt liten densitets skillnad på 0 gradigt och 4 gradigt vatten, dessutom åt fel håll. Så bortse från cirkulation på grund av temperaturskillnad.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.