I appen kompass på IPhone finns det en höjdmätare. Någon som vet eller kan testa hur exakt den är?
 
  • Skärmbild av iPhone kompass-app med höjdmätare som visar 163 grader syd och 50 meters höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För egen del kan jag konstatera att höjdmätaren visar betydligt mer rätt än kompassen, som visar ca 45 grader fel just nu!

Edit: när jag lägger dotterns iPhone bredvid min och jämför, skiljer kompasserna ca 30 grader. Inget jag skulle vilja navigera efter precis.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag upplevde också häromdagen att kompassen visade fel.

Ingen som tar en kvällspromenad vid havet som kan kolla höjdmätaren?
 
D Derbyboy skrev:
Jag upplevde också häromdagen att kompassen visade fel.

Ingen som tar en kvällspromenad vid havet som kan kolla höjdmätaren?
Höjdmätaren i min iphone visar 220 m och enligt lantmäteriets karta befinner jag mig på 221 m höjd så jag skulle vilja säga att den är OK. Angående kompassen så finns det en inställning för att kalibrera den, men jag skulle nog inte lita på den för navigation i dimma :)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Kompassen fungerar inte i nyare IPhone!
Jag har en IPhone 12 Max och där visar kompassen minst 90-120° fel !
Även om man kalibrera den så blir den nästan rätt men nästa gång man öppnar appen så är det fel igen.
Jag vet inte om det är typiskt för en viss modell av IPhone, men jag har varit inne hos flera butiker och och IPhone 12 visar N i olika riktningar!
 
Höjdmätaren då?
 
Kompassen störs ju ganska lätt av intilliggande föremål och magnetfält. Jag har en kompassapp som använder gps och så länge man rör på sig visar den exakt rätt.
 
richardtenggren
Jag bor ju nära havet, typ 30 m kanske. För mig står det 0 meter i höjd, skulle tippa på ca 3 i alla fall :)

Kompassen verkar däremot stämma bra:)
iPhone 13 PRO Max :)
 
Ok, känns som höjdmätaren i iPhone kanske inte är så tillförlitlig. Hur mäter jag på annat sätt höjd över havet?
 
richardtenggren
Hopps den stämmer för höjdmätaren på iPhone stämmer inte.
 
  • Klippa som sträcker sig ut i stilla vatten med synliga stenar under ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kompassapp på iPhone som visar 352 grader norr och 10 meters höjd i Stockholm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Finns det en riktig höjdmätarsensor i telefonen, eller använder den sin gps och kartdata för att aproximera höjden?
 
Finns en barometer har jag hört
 
För att översätta lufttryck till höjd måste man dels bestämma sig för vilken referens man vill använda, vilket tryck är noll meter, och sedan kompensera för aktuellt lufttryck, vilket varierar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.